half offtopic, vandaag hadden wij in het zuiden al sneeuw!!!![]()
Nu pas??? Waar blijft dat koude front nou met die heeeeeele lage temperaturen

half offtopic, vandaag hadden wij in het zuiden al sneeuw!!!![]()
Waar blijft dat koude front nou met die heeeeeele lage temperaturen
Klopt, maar er is iemand hier op het forum die heeft dacht ik 195/65/15 onder zijn Faab liggen, en dat gaat ook 'goed' (als in: het is vast niet voor niets dat de fabrikant maten voorschrijft, denk ik) maar het liep bij hem niet aan, ook niet onder belasting.Nu vertelde een monteur van de Skoda mij dat de hoogte van 55 maximaal is.... Kost mij een hoop extra als het niet past. De banden zouden gaan aanlopen ??
Half-ontopic? Reed je met zomerbanden over de sneeuw? Met winterbanden ben je geheel ontopic geweest :xyxthumbs:half offtopic, vandaag hadden wij in het zuiden al sneeuw!!!![]()
Ook ik heb een vraag over winterbanden. Ik heb een bijna nieuwe set Snowtrack 195/60/15 liggen (Saab). Nu ik een Fabia combi (2008) heb wil ik de banden overzetten naar een stalen velg. Nu vertelde een monteur van de Skoda mij dat de hoogte van 55 maximaal is.... Kost mij een hoop extra als het niet past. De banden zouden gaan aanlopen ?? Ik gebruik geen sneeuwkettingen. Wie weet het juiste antwoord ??
Ik citeer een klein zinnetje uit de manual van iedere Skoda:...maar ik heb geen advies gekregen over de bandenspanning.
Ik citeer een klein zinnetje uit de manual van iedere Skoda:
De bandenspanningswaarden voor
winterbanden
zijn 20 kPa (0,2 bar) hoger dan die voor de zomerbanden
:regels:
Wat betreft die recente glijberichten in de pers... er staat nooit bij WAARDOOR/WAAROM die mensen nou van de weg gleden...
Kortom, het zegt zo weinig...
@Hook: in de zomer is het schadebedrag aan ongelukken groter dan in de winter, waarbij er een verband is tussen hoge temperaturen en toename aan ongevallen.Ook in de zomer botsen er plotseling wel eens mensen op elkaar, of vliegt er eentje spontaan tegen een overstekende boom.
Klopt, die uitkomsten zijn wel hard. Maar de vaak eraan verbonden conclusie dat winterbanden dús veiliger/ beter zijn dan zomerbanden niet. Die conclusie is namelijk alleen te maken als je wél over alle bijkomende variabelen.Of dat nou komt door leeftijd, ervaring, gedrag, placebo-effect of techniek, dat doet statistisch niets aan af aan de stelling dat winterbandrijders gemiddeld minder brokken hebben gemaakt dan zomerbandrijders gedurende vorige winter. Dat zijn harde statistische uitkomsten.
Zelfs deze conclusie kun je statistisch gezien niet trekken als je niet weet welke factoren meespelen en in welke mate. Even volledig hypothetisch en gecharcheerd: misschien is de winterband an sich wel een negatieve factor, maar wordt het feit dat er minder ongelukken gebeuren bij winterbandrijders wel verklaard doordat het bovengemiddeld oude berijders zijn die over het algemeen nogal bangelijk en voorzichtig zijn aangelegd. Als een negatief effect wordt opgeheven door een groter positief effect, dan wil dat niet zeggen dat dat negatieve aspect er niet is...Daarmee is in ieder geval de hardnekkige stelling ontkracht dat winterbanden in z'n algemeenheid zouden leiden tot vervaarlijker weggedrag, wat een verkeerspsycholoog elk jaar op tv komt melden zonder enige onderbouwing (dat mag blijkbaar wel?). Want als die stelling zou kloppen, dan zouden winterbandrijders juist meer brokken moeten maken. In ieder geval zijn dit soort anti-stellingen ontkracht.....
Een toename in vervaarlijk weggedrag en daarmee meer schade, had zonder meer zichtbaar moeten worden in de statistieken. De verkeerpsycholoog die we elke winter op het 20h00 journaal zien heeft zelf geen onderbouwing behalve zijn persoonlijke mening, statistische informatie weerspreekt zijn stelling, dan is de stelling toch verworpen?Zelfs deze conclusie kun je statistisch gezien niet trekken als je niet weet welke factoren meespelen en in welke mate.