Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Nu vertelde een monteur van de Skoda mij dat de hoogte van 55 maximaal is.... Kost mij een hoop extra als het niet past. De banden zouden gaan aanlopen ??
Klopt, maar er is iemand hier op het forum die heeft dacht ik 195/65/15 onder zijn Faab liggen, en dat gaat ook 'goed' (als in: het is vast niet voor niets dat de fabrikant maten voorschrijft, denk ik) maar het liep bij hem niet aan, ook niet onder belasting.

Die voorgeschreven hoogtematen zijn overigens afhankelijk van welke breedtemaat je neemt. Bij een smallere breedtemaat mag/moet je een grotere hoogtemaat.
In het download centrum is als het goed is een .doc met alle toegestane band/velg maten te vinden. Persoonlijk zou ik een kleine afwijking van 5mm wel accepteren. Je kunt tenslotte je eigen banden lekker oprijden, 2e hands verkopen brengt immers niet zoveel meer op / kost meer moeite.

Maar ik vrees dat dit off-topic wordt ervaren, dus kijk anders even verder in dat draadje (http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?16975-bandjes-onder-de-fabia-combi-bj-2006)
Edit: of heb je een Fabia II?

darkprojectx

Forumguru
drie kwart ontopic? Ik reed terwijl het sneeuwde, met winterbanden over de weg waarop geen sneeuw lag maar hij was wel koud en zou vanacht toch weleens wat gladjes kunnen worden. :xyxthumbs:

Fabia

† In Memoriam
Vanochtend was er een zware hagelbui in Rdam en de weg zag er behoorlijk glad uit. Toen was ik wel blij met mijn winterbandjes.

MacManiac78

Forumguru
Ook ik heb een vraag over winterbanden. Ik heb een bijna nieuwe set Snowtrack 195/60/15 liggen (Saab). Nu ik een Fabia combi (2008) heb wil ik de banden overzetten naar een stalen velg. Nu vertelde een monteur van de Skoda mij dat de hoogte van 55 maximaal is.... Kost mij een hoop extra als het niet past. De banden zouden gaan aanlopen ?? Ik gebruik geen sneeuwkettingen. Wie weet het juiste antwoord ??

Op mijn combi heb ik 185/65 R15
Ik heb de GL zonder verlagingsset. Bij de GL met verlagingsset (Model 2011) geloof ik ook niet zo in het aanlopen ervan.
Maar google eens op bandenmaat berekenen. Er is een Excelsheet te vinden die de bandenmaten berekend, grafisch weergeeft en in groen/rood aangeeft of de band wel/niet binnen de marges valt.

Dit is een calculator:
http://www.megaflix.nl/test/test2.html
Dit is een ander:
www.minispeed.nl/data/bandencalculator.xls

Volgens mijn voorzichtige inschatting past deze set banden prima. Als je naar de waardes kijkt, dan is jou set iets lager dan de mijne en aan beide kanten 3 a 4 mm breder. Ik denk dat je die aantal mm's nog wel hebt, ook bij maximale stuuruitslag en belasting.

Ik heb gelezen dat ik gezien de verhoudingen geen sneeuwkettingen meer gebruiken kan. Eigenwijs als ik ben, heb ik ze er alsnog omheen gedaan en er een stukje mee gereden. Ik had geen centje last. (De Faab ook niet).

Captain Hook

Forumguru
Wat betreft die recente glijberichten in de pers... er staat nooit bij WAARDOOR/WAAROM die mensen nou van de weg gleden...
Reden ze te hard? Reden ze wel of niet op sneeuwbanden? Reden ze op banden met te weinig profiel? Schrokken ze ergens van en maakten onverwachte stuurbewegingen? Moesten ze uitwijken voor plotseling remmende voorliggers die van de hagel in paniek raakten?
Kortom, het zegt zo weinig...

Ook in de zomer botsen er plotseling wel eens mensen op elkaar, of vliegt er eentje spontaan tegen een overstekende boom.

Wijnand850

Forumguru
Wat betreft die recente glijberichten in de pers... er staat nooit bij WAARDOOR/WAAROM die mensen nou van de weg gleden...
Kortom, het zegt zo weinig...

Precies. Er hoeft er maar ééntje uit schrik hard geremd te hebben of een rare beweging te hebben gemaakt en het is feest. En zolang bij aanrijdingen niet wordt geregistreerd of er op winterbanden werd gereden of niet, komen we daar ook nooit achter. Met andere woorden: je kan vinden dat je met winterbanden minder betrokken bent bij aanrijdingen, weten zullen we het in de Nederlandse situatie niet zolang er niets geregistreerd wordt.

Constant

Erelid
@Wijnand850: de verzekeraars hebben die statistieken wel en die zijn tot de conclusie gekomen dat winterbandrijders gedurende de winter gemiddeld minder schade rijden dan zomerbandrijders. Of dit dank zij de winterbanden komt of omdat winterbandrijders wellicht beter auto rijden, wie weet, maar statistisch gezien over de gehele populatie maken winterbandrijders minder financiële brokken.

Verder zijn er tegenwoordig bij elk ongeluk wel (amateur)fotografen, met de huidige hoge resolutie zie je al snel of er zomerbanden onder zitten. Het valt mij op dat het vaak brede zomerbanden zijn in combinatie met sportief/agressief ogende voertuigen van het type snelle yuppen of typische petjes-auto's. Zou weleens interessant zijn als daarover statistieken komen.

Ook in de zomer botsen er plotseling wel eens mensen op elkaar, of vliegt er eentje spontaan tegen een overstekende boom.
@Hook: in de zomer is het schadebedrag aan ongelukken groter dan in de winter, waarbij er een verband is tussen hoge temperaturen en toename aan ongevallen.

MarcoO2

Forumguru
@ Constant: probleem met die statistieken van verzekeraars is, zoals je wel weet, dat die niets meer dan een globaal beeld geven. Eén van de andere leden van dit forum heeft contact gehad met de onderzoekers die die rapporten hadden opgesteld, en al gauw bleek dat veel andere factoren die van invloed kunnen zijn op de betreffende schadecijfers (leeftijd, ervaring, noem maar op) niet waren meegenomen. Dan zeggen die statistieken dus niet zoveel.

Constant

Erelid
Statistieken geven per definitie een globaal beeld, het zijn altijd geaggregeerde gegevens. Roken schaadt de gezondheid en toch kennen we allemaal wel een stokoud familielid welke zijn/haar hele leven heeft gerookt, er zijn altijd uitzonderingen op statistieken. Uiteraard zijn andere variabelen zeer interessant om uit te zoeken (wellicht kopen relatief veel verstandige mensen de winterband of zijn het juiste rustige mensen zoals de gemiddelde Skodarijder, dat weten we niet....) maar desalnietemin, over de gehele populatie bezien hebben winterbandrijders minder brokken gemaakt. Of dat nou komt door leeftijd, ervaring, gedrag, placebo-effect of techniek, dat doet statistisch niets aan af aan de stelling dat winterbandrijders gemiddeld minder brokken hebben gemaakt dan zomerbandrijders gedurende vorige winter. Dat zijn harde statistische uitkomsten.

Daarmee is in ieder geval de hardnekkige stelling ontkracht dat winterbanden in z'n algemeenheid zouden leiden tot vervaarlijker weggedrag, wat een verkeerspsycholoog elk jaar op tv komt melden zonder enige onderbouwing (dat mag blijkbaar wel?). Want als die stelling zou kloppen, dan zouden winterbandrijders juist meer brokken moeten maken. In ieder geval zijn dit soort anti-stellingen ontkracht.....

MarcoO2

Forumguru
Of dat nou komt door leeftijd, ervaring, gedrag, placebo-effect of techniek, dat doet statistisch niets aan af aan de stelling dat winterbandrijders gemiddeld minder brokken hebben gemaakt dan zomerbandrijders gedurende vorige winter. Dat zijn harde statistische uitkomsten.
Klopt, die uitkomsten zijn wel hard. Maar de vaak eraan verbonden conclusie dat winterbanden dús veiliger/ beter zijn dan zomerbanden niet. Die conclusie is namelijk alleen te maken als je wél over alle bijkomende variabelen.

Daarmee is in ieder geval de hardnekkige stelling ontkracht dat winterbanden in z'n algemeenheid zouden leiden tot vervaarlijker weggedrag, wat een verkeerspsycholoog elk jaar op tv komt melden zonder enige onderbouwing (dat mag blijkbaar wel?). Want als die stelling zou kloppen, dan zouden winterbandrijders juist meer brokken moeten maken. In ieder geval zijn dit soort anti-stellingen ontkracht.....
Zelfs deze conclusie kun je statistisch gezien niet trekken als je niet weet welke factoren meespelen en in welke mate. Even volledig hypothetisch en gecharcheerd: misschien is de winterband an sich wel een negatieve factor, maar wordt het feit dat er minder ongelukken gebeuren bij winterbandrijders wel verklaard doordat het bovengemiddeld oude berijders zijn die over het algemeen nogal bangelijk en voorzichtig zijn aangelegd. Als een negatief effect wordt opgeheven door een groter positief effect, dan wil dat niet zeggen dat dat negatieve aspect er niet is...

Let wel, even voor de goede orde: ik ben persoonlijk een groot voorstander van winterbanden. Maar de discussie moet wel zuiver blijven, en als je dan statistieken opvoert die wel feiten oplevert, maar waar je geen fatsoenlijke conclusies aan kunt verbinden, schieten we er niet veel mee op.

Constant

Erelid
Zelfs deze conclusie kun je statistisch gezien niet trekken als je niet weet welke factoren meespelen en in welke mate.
Een toename in vervaarlijk weggedrag en daarmee meer schade, had zonder meer zichtbaar moeten worden in de statistieken. De verkeerpsycholoog die we elke winter op het 20h00 journaal zien heeft zelf geen onderbouwing behalve zijn persoonlijke mening, statistische informatie weerspreekt zijn stelling, dan is de stelling toch verworpen?

Als je alleen wilt focussen op de band, dan zijn er de welbekende ANWB/ADAC testen waarbij alle factoren behalve de band zijn weggefilterd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan