Wat ik vandaag heb mee gemaakt, naast de discussie wel of geen wintersloffen, is dat het nooit verkeerd is om eens je wielen los te halen en te bekijken. Bij het wisselen van de zomersloffen naar wintersloffen (van mijn Swift) bleek dat 1 achterband schuin aan het afslijten was aan de binnenzijde. Behoorlijk, zeg maar kaal aan de binnenkant. Dat had ik nooit gezien als ik geen wintersloffen zou gaan monteren, omdat je dat simpelweg niet ziet vanaf de buitenkant. Er zijn een 4-tal maanden geleden splinternieuwe banden op gegaan en sindsdien nog geen 5000km mee gereden. Toch maar eens een bezoekje brengen aan de dealer, want die heeft deze banden weer ergens laten monteren.
Dat een winterband het bij temperaturen onder 7 graden altijd wint van een zomerband is inmiddels tamelijk achterhaald. De mengels worden steeds beter en er zijn genoeg (A-merken) op de markt, waarbij zomerbanden tot net boven het nulpunt nog uitstekend presteren.
Daarnaast zijn er een aantal merken op de markt die ik nog niet gratis onder mijn auto's wil hebben als wintersloffen. Wellicht lok ik hiermee een andere discussie uit naast wel/geen winterbanden: A-merken (of goed uit tests gekomen) banden, of 'goedkope'- maar wel kunnen zeggen dat je op winterbanden staat? Zelf prefereer ik Goodyear's als winterband en als zomerbanden Bridgestone of Michelins.. De Goodyears omdat die vrijwel altijd als beste op het onderdeel 'nat wegdek' naar voren komen. En dat hebben we maar al te veel in NL in de herfst en met zout bestrooide wegen. Verschil op sneeuw en ijs is klein, verschil tussen winterbanden op nat wegdek s een stuk groter.