Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wijnand850

Forumguru
Als je daar bij was geweest had je geen moment meer getwijfeld aan winterbanden in de sneeuw.
Dat doe ik ook niet, daar zijn ze inderdaad in het voordeel. Het gaat juist om de overige situaties, die aanzienlijk vaker voorkomen, waarbij menigeen van de winterband vindt dat 'ie beter is, terwijl dat niet het geval is.

Wijnand850

Forumguru
Ondanks dat ik me deels wel kan vinden in je reactie, toch even een paar kanttekeningen:
Ik zie Constant dit niet gebruiken als referentie voor de gemiddelde bestuurder, maar letterlijk als voorbeeld van de ergste situatie die hij mee had gemaakt. Ik weet dat jullie het chronisch oneens zijn :winkie:
maar je moet ook niet meer in zijn woorden leggen dan hij zegt.
Dat is ook niet mijn bedoeling, maar Constant heeft vaker zijn aversie tegen zomerbandrijders in de winter ondersteund met dit soort voorbeelden. En dat vind ik een vorm van stemmingmakerij die geen recht doet aan de afwegingen die een zomerbandrijder maakt.

Dat is jouw praktijk. Mijn praktijk is echter dat ik heel wat dagen de hele dag op sneeuw en ijs rijdt, simpelweg omdat ik niet veel op snel/ of doorgaande wegen kom, maar in de stad en in woonwijken rondkachel. Jouw statement is niet op iedereen van toepassing. Dan dan zijn mijn ervaringen overduidelijk in het voordeel van de winterband...

Verrassend, zelfs hier in Nijkerk zijn in de winter de wegen schoon:D. Nogmaals, ieder maakt zijn eigen keuzes, maar ik maak ze liever op basis van feiten dan emoties. In jouw geval kan ik mij inderdaad voorstellen dat je de banden er de hele winter onder hebt zitten.

michelover

Forumguru
Ach, dus de afgelopen winters waren de wegen zo schoon dat ik met zomerbanden had kunnen rijden. Toch vreemd dat ik er dan 7 uur over gedaan heb om van amsterdam naar den helder te komen. En nee dat was niet slechts een dag afgelopen winter. Hoop dat een ieder die op "zomerbanden" blijft door rijden zo slim is om bij sneeuw en andere winterse buien thuis te blijven. De vraag is namelijk niet of je een keer een ongeluk krijgt of veroorzaakt maar wanneer. En nee dit is niet uit emotie maar de ervaring opgedaan in de afgelopen winters.

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij hebben jullie (Constant en Wijnand) beiden deels gelijk. Alleen kijkt ieder vanuit zijn eigen ervaringen/ referentiekader. De waarheid ligt denk ik voor heel veel (privé)rijders in het midden, oftewel, bij de pizzabanden waar Captain Hook het over heeft.

Noord26

Forumguru
En daarom heb ik gekozen voor de beste quattro stagioni band van dit moment; de Vredenstein Quatrac3. 'Made in The Netherlands' :xyxthumbs:
Want idd, ons polderklimaat is meer dat van natte prutzooi, en dan komen die 4-seizoens sloffen beter tot hun recht...

Testresultaat autobild.de

Uit die test komt hij weer goed uit.

Als ik echter kijk naar de ADAC kijk, krijgt hij slechts 2 sterren (van max 5) in september 2011 test (maat 175/65R14). In AutoBild krijgt hij idd de volle 5 sterren in dezelfde testmaand. Dat roept de nodige vraagtekens op..

Hier de link naar de vertaling van de ANWB vanuit de ADAC: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2011/wb11_as175_3.pdf

Wijnand850

Forumguru
Waarom je er 7 uur over doet? Drukte wellicht? Slechte weersomstandigheden? Ga zo maar door. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat zo'n lange reistijd met 100% winterbanden niet was voorgekomen. Naast de banden speelt namelijk een veel belangrijker aspect een rol: het gedrag van de bestuurder. En dat laat veel meer te wensen over dan de verschillen tussen banden. Een stevige regenbui in de spits maakt ook dat het halve land vast staat. Daar komt bij: soms heb je nu eenmaal omstandigheden waarbij je er langer over doet. Da's nu eenmaal het gevolg als je met z'n allen op hetzelfde tijdstip van a naar b wilt met slecht weer. En niet om flauw te doen maar ervaring is eigenlijk altijd ook emotie en zeker geen feit.

Maar om maar te eisen dat mensen op zomerbanden thuis moeten blijven zie ik zo langzamerhand als de arrogantie van de winterbandrijder. Zie mij eens veilig zijn met mijn winterbanden... Zolang iedereen eens gewoon zou anticiperen op de weersomstandigheden is er niets aan de hand.

Captain Hook

Forumguru
Uit die test komt hij weer goed uit.

Als ik echter kijk naar de ADAC kijk, krijgt hij slechts 2 sterren (van max 5) in september 2011 test (maat 175/65R14). In AutoBild krijgt hij idd de volle 5 sterren in dezelfde testmaand. Dat roept de nodige vraagtekens op..
Het is maar hoe je het bekijkt. Het heet een winterbandentest en t.o.v. een 'echte' sneeuwband scoort 'ie minder, logisch. Maar overall (en daar gaat het mij juist om) scoort 'ie juist goed. Het is een mooie compromisband, precies geschikt voor het polderklimaat :winkie:
En bij autobild.de geven ze ook aan dat alleen maar tot bepaalde maten en voor de kleinere auto's deze banden goed scoren.

MarcoO2

Forumguru
Zolang iedereen eens gewoon zou anticiperen op de weersomstandigheden is er niets aan de hand.
Dat is onzin. Je kunt anticiperen wat je wilt, maar feit is dat je met sneeuw en ijs beter af bent met winterbanden. Je blijft rijden daar waar zomerbanden letterlijk tot stoppen gedwongen worden.

Constant

Erelid
Op het moment dat je als voetganger in een gevaarlijke situatie komt door andermans gedrag, dan is er geen sprake van persoonlijke voorkeuren of een eigen mening, maar van lijfsbehoud. En dat is afgelopen winter een paar keer teveel gebeurd dat ik als voetganger continu op mijn hoede moest zijn omdat auto's alle kanten opgingen behalve recht vooruit.

Ieder zijn mening, maar niet ten koste van mijn veiligheid!

Zie mij eens veilig zijn met mijn winterbanden...
Ja, in een land als Nederland is het soms een schande om iets aan veiligheid te doen.

deusjevo

Forumguru
Ik zal nog even wat foto's van vorig jaar in Valkenburg opsnorren, lachen man, alle zomerbanden versperden de weg voor de winterbanden op het kruispunt voor de Cauberg.
Is wel genieten als je dan onder een straalkachel op een terrasje zit te kijken en wat rondloopt om de diverse soorten banden onder auto's te achterhalen.

Als je daar bij was geweest had je geen moment meer getwijfeld aan winterbanden in de sneeuw.

Komen de foto's, met dit soort weer (en dat komt best veel voor in de winter) ben je dus gewoon kansloos op zomerslofjes.
Oh ja, de hulpverlening (politie en ambulance op de foto) reed op zomerbanden als ik het goed herinner.
Wat een blamage als je dan ligt te wachten op een AED apparaat....

38973144001_large.jpg

Valkenburg Centrum paniek, iedereen staat vast...

38973144004_large.jpg

Cauberg afgesloten naar boven:
38973144005_large.jpg

Onderweg naar Berg en Terblijt, prachtig toch!

38973144007_large.jpg

reeseend

Forumguru
Tot 2 jaar terug viel er eigenlijk weinig tot geen sneeuw. Tot dan reed ik altijd op Michelin Pilot sport banden 17inch 225 breed.
Toen ik op 2e kerstdag mijn ouders wilde ophalen kwam ik 2 meter uit het parkeervak en toen hield het op. Op echte zomerbanden kom je niet echt ver in de verse sneeuw.
Toen maar een setje wielen met winterbanden gescoord en dat rijdt wat beter in de sneeuw.

Ieder moet het voorzich bepalen, maar op echte zomerbanden rondrijden in de winter is mijn inziens toch niet zo slim:blush:

The bone collector

Senior Member
Hoop dat een ieder die op "zomerbanden" blijft door rijden zo slim is om bij sneeuw en andere winterse buien thuis te blijven. De vraag is namelijk niet of je een keer een ongeluk krijgt of veroorzaakt maar wanneer.

Niets persoonlijk. Maar als ik morgen winterbanden koop, en ik heb op mijn oude bolide geen ABS, zal ik (in principe) een kortere remweg hebben dan iedereen met ABS. Mag ik jou dan ook verzoeken om niet meer op de baan te komen bij sneeuw en andere winterse buien?

Wijnand850

Forumguru
Toch blijft het merkwaardig dat de reacties alleen maar gericht blijven op hoe geweldig de winterbanden wel niet zijn in sneeuw en ijs situaties. Terwijl dat nu net de enige situaties zijn waar we het volstrekt over eens zijn (zelfs Constant en ik :winkie:)... In de sneeuw, en zeker in situaties als op de foto's van Valkenburg sta ik ook liever op winterbanden. Maar de laatste paar pagina's ging het juist om de conclusies van testen waarin de zomerband werd meegenomen waaruit blijkt dat juist in alle andere situaties de winterband het aflegt. Zoals bij droog wegdek, nat wegdek, ongeacht de buitentemperatuur, kortom het gemiddelde Nederlandse winterweer. Er is nog geen enkel signaal dat de komende winter weer zoveel sneeuw gaat geven als de afgelopen twee jaren (toen hadden we rond deze tijd al de eerste ladingen sneeuw gehad).

Fabia

† In Memoriam
Ben het met je eens. Maar helaas moet je een keuze maken. Wel of geen winterbanden. Ik kan niet aan de hand van de weersverwachting per dag bepalen op welke band ik rij. Dus kies ik in de winter voor winterbanden en hou daar bij het rijden rekening mee.

Constant

Erelid
Bij nat koud wegdek (beneden de 7C) wint de winterband toch altijd van de zomerband? En dat is ongeveer 70% van de winter het geval. Waar komt deze test-informatie vandaan? Bij droog wegdek klopt de stelling wel, maar dat is dus maar 30% van de winter en tevens het minst gevaarlijke deel van de winterperiode. Overigens lig ik er niet wakker van als iemand met zomerrubber gedurende de winter rijdt, zolang het maar niet heeft gevroren of gesneeuwd.

Noord26

Forumguru
Wat ik vandaag heb mee gemaakt, naast de discussie wel of geen wintersloffen, is dat het nooit verkeerd is om eens je wielen los te halen en te bekijken. Bij het wisselen van de zomersloffen naar wintersloffen (van mijn Swift) bleek dat 1 achterband schuin aan het afslijten was aan de binnenzijde. Behoorlijk, zeg maar kaal aan de binnenkant. Dat had ik nooit gezien als ik geen wintersloffen zou gaan monteren, omdat je dat simpelweg niet ziet vanaf de buitenkant. Er zijn een 4-tal maanden geleden splinternieuwe banden op gegaan en sindsdien nog geen 5000km mee gereden. Toch maar eens een bezoekje brengen aan de dealer, want die heeft deze banden weer ergens laten monteren.

Dat een winterband het bij temperaturen onder 7 graden altijd wint van een zomerband is inmiddels tamelijk achterhaald. De mengels worden steeds beter en er zijn genoeg (A-merken) op de markt, waarbij zomerbanden tot net boven het nulpunt nog uitstekend presteren.

Daarnaast zijn er een aantal merken op de markt die ik nog niet gratis onder mijn auto's wil hebben als wintersloffen. Wellicht lok ik hiermee een andere discussie uit naast wel/geen winterbanden: A-merken (of goed uit tests gekomen) banden, of 'goedkope'- maar wel kunnen zeggen dat je op winterbanden staat? Zelf prefereer ik Goodyear's als winterband en als zomerbanden Bridgestone of Michelins.. De Goodyears omdat die vrijwel altijd als beste op het onderdeel 'nat wegdek' naar voren komen. En dat hebben we maar al te veel in NL in de herfst en met zout bestrooide wegen. Verschil op sneeuw en ijs is klein, verschil tussen winterbanden op nat wegdek s een stuk groter.

:confused:

Noord26

Forumguru
Het is maar hoe je het bekijkt. Het heet een winterbandentest en t.o.v. een 'echte' sneeuwband scoort 'ie minder, logisch. Maar overall (en daar gaat het mij juist om) scoort 'ie juist goed. Het is een mooie compromisband, precies geschikt voor het polderklimaat :winkie:
En bij autobild.de geven ze ook aan dat alleen maar tot bepaalde maten en voor de kleinere auto's deze banden goed scoren.

Een vier-seizoenenband is helemaal geen verkeerd idee. Zeker niet in NL, lijkt er wel voor gemaakt hier. Wellicht blijf je dan zelf ook bewuster van slechtere omstandigheden. Er wordt vaak gesuggereerd dat je met winterbanden wel wat harder kan rijden op nat/glad wegdek. Maar als het eenmaal aangevroren, cq ijzel is, heb je ook met winterbanden totaal niets te vertellen. Dan is ESP een gewenste nuttige optie..

Met een 4 seizoenen-band ben je in feite nooit optimaal gewapend tegen de omstandigheden. Met een winterband ook niet altijd natuurlijk. De bewustheid van de bestuurder met een 4 seizoenband lijkt mij juist daarom een nog grotere reden om toch een serieus te gaan denken aan dit soort banden. Volgens mij hebben de ontwikkeling van deze banden de laatste jaren grote sprongen gemaakt tov normale winter- en zomerbanden.

TL@

Forumguru
Als ik niet geregeld in Duitsland kwam, zou ik waarschijnlijk ook geen winterbanden nemen. Ik doe bijna alleen snelwegkilometers en wanneer het sneeuwt, werk ik thuis. Ik ben vorig jaar 1 keer buiten geweest wanneer het sneeuwde en er een klein stukje weg niet was vrijgemaakt (nabij Luik, laatste 100m naar een klant) en daar reed de Peugeot 407 (met winterbanden) zich toch nog vast (veel te zware neus waardoor de voorkant tot de assen in de sneeuw zat)

Op mijn prive auto staan trouwens gewoon goede 4 seizoen banden, meer is er niet nodig volgens mij.

Ik heb natuurlijk wel het geluk dat de weg voor de deur steeds wordt vrijgemaakt, alsook de weg naar de oprit van de autostrade.

darkprojectx

Forumguru
dan mag je je een gelukkig man prijzen met een mooie schone straat. Als ik in de winter geen winterbanden heb dan kom ik simpelweg de straat niet uit. Sneeuw en ijs bedekken dan de gehele wijk. Met winterbanden en ASR is dit zelfs nog een opgave. Afgelopen winter was de straat compleet veranderd in een spiegel (aangereden sneeuw, snufje zout van de bewoners en snachts weer alles laten opvriezen). 2 weken lang aardig gespannen op de bank voor de raam gezeten aangezien ik in een bocht woon en daar ook mijn auto neer moet zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan