Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

rweersch

Actief lid
Zonder wintersloffen zou ik de afgelopen winter niet veilig bij ons de straat af kunnen rijden (helling vergelijkbaar met Cauberg, maar dan veel smaller en gedeeltelijk met klinkers bekleed). En thuiskomen zou onmogelijk zijn geweest, want je kwam de heuvel niet omhoog ;) Ik heb de nodige auto's zien stuntelen, die de berg niet omhoog kwamen, maar ook auto's die levensgevaarlijk slingerend de weg naar beneden reden.

Daarbij wonen we in een grensgebied, en rijden we vaak naar Duitsland om te winkelen of boodschappen te doen, dus voor ons zijn winterbanden niet eens een optie, maar simpelweg noodzakelijk.

Constant

Erelid
Maar als het eenmaal aangevroren, cq ijzel is, heb je ook met winterbanden totaal niets te vertellen.
Dat ligt iets genuanceerder. Op echte ijzel (niet alles wat aanvriest is ijzel!) heb je met zomerbanden vrijwel geen grip, terwijl je met winterbanden nog matige grip hebt. Dat is het verschil tussen aan de kant van de weg komen te staan en met aangepaste snelheid nog kunnen doorrijden. Matig is nog steeds niet voldoende, maar staat niet gelijk aan zwaar onvoldoende. Ik werd vorig jaar overvallen door ijzel op de Autobahn, dus zelf meegemaakt.

Noord26

Forumguru
Er zijn, jammer genoeg, veel winterbanden op de markt die niet veel meer grip bieden als een goede zomerband.

Daarbij ga ik er vanuit dat u zelf wel een degelijke winterband heeft en niet een LingLong, Nankang, etc. Het is onmogelijk om uw eigen ervaring los te zien van het merk en type winterband. De verschillen onderling zijn nog een stuk groter als bij zomerbanden. Mijn eigen ervaring met een goede winterband en ijzel is dat je altijd beter de auto kunt laten staan..

Constant

Erelid
Het grootste probleem met ijzel is dat het onverwachts kan toeslaan. Soms is er een tijdige waarschuwing, maar al te vaak niet. Maar als je het vooraf weet, dan kun je inderdaad beter niet autorijden (zoals ik al schreef, een winterband presteert matig op ijzel en matig is nog steeds onvoldoende). Met zomerbanden lig je dan in de vangrail, met winterbanden kun je jezelf meestal nog redelijk redden zolang je geen helling tegenkomt.

Verder ga ik in mijn betoog vanuit dat iemand een winterband heeft die in de top 5 van een test zoals de ANWB staat, daarin kunnen inderdaad aardige verschillen zitten maar dat doet niets af van de vergelijking tussen zomer- en winterbanden. Een matige winterband van een vaag B-merk (inderdaad meer te vergelijken met een zomerband dan met een winterband) wordt sinds dit jaar niet eens meer getest door de ADAC/ANWB, daarin wil men geen tijd meer steken. Wel triest dat zulk kopersbedrog nog steeds wettelijk mogelijk is.

Overigens worden de verschillen tussen zomerbanden ook steeds groter, de zomerbanden zoals die standaard met een nieuwe auto worden meegeleverd, die worden steeds "zomerser" en bijvoorbeeld gevoeliger voor aquaplaning door breedte en minder relief. De zomerbanden waarmee je vroegah nog een beetje redelijk door alle seizoenen incl. de hollandse winter kwam (smalle band met veel relief), die zie ik nog maar zelden.

reeseend

Forumguru
Vanochtend maar eens de Winterset onder de Octavia geschroefd. Kan ik in de winter eens rustig op zoek naar een set Michelin Power Sloffen voor de Zomer :24:
Wintersloffen 002.jpg Wintersloffen 001.jpg

Spector

Forumguru
Morgenochtend gaan ze er weer onder. Nu nog een lekkere strenge winter, anders hoop ik ze in februari in Oostenrijk wel nodig te hebben.

Van de week bij de dealer ook winterbanden eronder gekregen. De dealer (lease) heeft er Davos Maloy (205, 55, 16) winterbanden opgelegd. Ik ken het hele merk niet, iemand ervaringen?

Ja, had ik gevonden, maar dat is 'maar' 175 breedte. Ik was eigenlijk gewoon benieuwd of iemand er ervaringen mee heeft?

Noord26

Forumguru
Over het algemeen presteren winterbanden die smaller zijn wat beter als exact dezelfde banden (merk/type) in een bredere maat.

Wie heeft de Bridgestone Blizzak LM30 onder zijn fabia greenline liggen en welke bandenspanning werd jouw geadviseerd.
Bij mij voor 2.4 en achter 2.3, bij belasten achter 2.5.

Fabia

† In Memoriam
Ikke............maar ik heb geen advies gekregen over de bandenspanning. Hou het zelf op 2.4-2.5. Trouwens erg fijne winterbanden. Rij er nu al een paar jaar op en ben zeer tevreden.

EdK

Forumguru
Het advies van je banden spanning staat zoals bij een ieder in de deksel van je brandstoftank !
en dat in de vorm van licht beladen en zwaar beladen, en dat laatste doe je alleen in vakantie periode's of het moet een bedrijfswagen zijn die flink is afgeladen met materialen en gereedschappen

EdK

Forumguru
Ohw en waarom niet voor de winterbanden ? staat nergens bij dat het voor zomer of winter is !
Oke 2/10 meer dan aangegeven staat en op druk brengen als je nog niet of amper gereden hebt
Maar koude lucht van de wintertijd gaat ook tijdens rijden uitzetten omdat de lucht door de rijwarmte uitzet
En omdat het dan buiten iets kouder is zal de lucht ook iets minder warm worden en dus minder uitzetten en vandaar dan misschien die 2/10 meer in je band
Maar zag net een spanning van 2,8 staan wel tijdens lange afstanden zal dat een aardig balonnetje zijn die banden met als gevolg dat het middenvlak banden alleen nog contact heeft met wegdek met als gevolg niet je volledige profiel gebruiken en uiteindelijk banden die versleten zijn op middenvlak en aan zijkanten nog profiel hebben dat ruim binnen de grenzen ligt !

Dus zwarte ruiter vertel mij dan maar wat wel geld voor winterbanden ?

Edk,
Ik ging er vanuit dat de bandenspanning die vermeld wordt bij de klep van de tank alleen geld voor de banden waar de auto mee afgeleverd is.
Dus ik kan gewoon rondom 2.6 aanhouden, zoals aangeven en indien niet zwaar belast.

wanderer

Senior Member
standaard heb ik zowel bij zomer- als bij de all-season banden voor 2,6 bar en achter 3,0 bar, is iets minder comfortabel, maar wel zuinig...

skodaat

Nieuw lid
Ook ik heb een vraag over winterbanden. Ik heb een bijna nieuwe set Snowtrack 195/60/15 liggen (Saab). Nu ik een Fabia combi (2008) heb wil ik de banden overzetten naar een stalen velg. Nu vertelde een monteur van de Skoda mij dat de hoogte van 55 maximaal is.... Kost mij een hoop extra als het niet past. De banden zouden gaan aanlopen ?? Ik gebruik geen sneeuwkettingen. Wie weet het juiste antwoord ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan