Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Tsja bert en je kunt van der P zijn bericht ook goed lezen, dan krijgen we ook minder verwarring binnen een draadje !

Bertm

Actief lid
Voor mij zijn, naast prijs, veiligheid en slijtvastheid de grootste factoren voor het kiezen van banden.

Bij mijn vorige auto (een Fiat) moest ik de voorbanden 2 x per jaar vernieuwen. De achterbanden 1 x per 1 1/2 jaar.
Dus wat is normaal.

Je rijdt diesel omdat je veel kilometers rijdt en dat dat, economisch gezien de beste oplossing is.

wanderer

Senior Member
en ander punt:
ben op zoek naar een goede bandvelg combinatie maar is het dan zo dat wanneer je een andere bandenmaat-velgmaat monteert, je verbruik door de boardcomputer niet meer correct is?

FredV

Banned
Bij mijn vorige auto (een Fiat) moest ik de voorbanden 2 x per jaar vernieuwen. De achterbanden 1 x per 1 1/2 jaar.
Dus wat is normaal.
Je rijdt diesel omdat je veel kilometers rijdt en dat dat, economisch gezien de beste oplossing is.
In dit geval wordt denk ik , onder 'normaal' verstaan, het verouderingsproces. Na 8 jaar heeft het verouderingsproces toegeslagen en is de band 'verouderd' en zou niet meer bruikbaar zijn. Dat wil dus niet zeggen 'versleten', dat werd niet bedoeld.

En ik rijd geen diesel vanwege de vele km's maar omdat het mijn beste combinatie was van bpm-vrije auto en ruimte. toevallig is dat een diesel.

FredV

Banned
en ander punt:
ben op zoek naar een goede bandvelg combinatie maar is het dan zo dat wanneer je een andere bandenmaat-velgmaat monteert, je verbruik door de boardcomputer niet meer correct is?
Wanderer, als je afrolomtrek gelijk blijft, is de snelheidsafwijking ook nihil en blijft je aanwijzing gelijk.
Als de afwijking groter wordt, is vanzelfsprekend ook de bc-afwijking groter. Immers, de afgelegde weg klopt niet meer.

FredV

Banned
@heisterkamp, met die link bereken je de afwijking; de vraag was of die afwijking dan ook voor de bc geldt.

EdK

Forumguru
FredV dat moet je alleen maar als positief zien, hoe minder de BC registreert hoe beter voor de inruilprijs bij de dealer

EdK

Forumguru
Nee niet de bandenmaat, in sommige gevallen kun je aangeven dat je op winterbanden rijdt ipv zomerband
Maar excacte maatvoering opgeven is niet mogelijk !

FredV

Banned
@Heisterkamp: je hebt gelijk, die afwijking is ook de afwijking voor de bc, dank!
Nee niet de bandenmaat, in sommige gevallen kun je aangeven dat je op winterbanden rijdt ipv zomerband
Maar excacte maatvoering opgeven is niet mogelijk !
Ja, maar dat is voor de snelheidsindicatie voor de winterband:
Winterbanden
Hiermee kunt u instellen bij welke snelheid een waarschuwingstoon moet klinken.
Deze functie gebruikt u bijv. voor winterbanden, waarvan de toelaatbare maximumsnelheid
lager is dan de maximumsnelheid van uw auto.
Bij het overschrijden van de snelheid verschijnt op het informatiedisplay*:

Winter tyres max. speed ... km/h (winterbanden maximaal ... km/h)

FredV

Banned
Ja sorry FredV maar dat zeg ik toch ook in andere bewoording ?
Of ben ik nou lenk
of ik BlonT:)
Ik vul het aan dat het een waaschuwingssignaal is dat je kunt instellen als de toegestane snelheid voor je winterbanden lager is dan van je zomerbanden. Is dat niet t geval, , of rijd je nooit zo hard, dan hoef je niet in te stellen dat je op winterbanden rijdt.
Dus ik vul het alleen aan.

E

Ex-lid 2926

Een goede winterband zal vermoedelijk stiller zijn dan een zomerband. Schijnt te komen door het soort profiel. Zomerbanden hebben voornamelijk langsrillen (hoe ze echt heten week ik niet) Winterbanden hebben ook veel dwarsrillen. Daardoor schijnt het geluid "weg te kunnen". Door de zachter rubbersoort hebben winterbanden vaak een lagere rolweerstand dan zomerbanden. De auto moet dus iets zuiniger zijn met winterbanden.
Als je dan ook nog (voorbeeld Octavia) de 205/55-16 vervangt door 195/65-15 zal het nog meer voordelen opleveren voor het verbruik. Deze banden zijn smaller, waardoor ook de luchtweerstand weer een ietsie pietsie beter wordt.
Ik ben er nog niet uit of ik winterbanden aanschaf. Bij sneeuw en ijs zijn de voordelen onbetwist. Maar dat soort omstandigheden komen in NL nauwelijks voor, m.u.v. de afgelopen winter.
De conclusie in het Autoweek onderzoek vind ik dan ook wel reeel. Ben je afhankelijk van de auto dan is de investering in winterbanden een goede zaak. Heb je de mogelijkheid om de auto een dagje te laten staan dan kan je in Nederland prima zonder winterbanden.

FredV

Banned
Een goede winterband zal vermoedelijk stiller zijn dan een zomerband. Schijnt te komen door het soort profiel. Zomerbanden hebben voornamelijk langsrillen (hoe ze echt heten week ik niet) Winterbanden hebben ook veel dwarsrillen. Daardoor schijnt het geluid "weg te kunnen". Door de zachter rubbersoort hebben winterbanden vaak een lagere rolweerstand dan zomerbanden. De auto moet dus iets zuiniger zijn met winterbanden.
.
Volgens mij is je stelling helemaal waar als je die omdraait: en dus:

Winterband maakt meer lawaai, zomerband is door t hardere rubber slijtvaster, en minder rolweerstand, zacht rubber geeft meer grip maar ook meer weerstand.

Qua afwijking : de afwijking is 0,47% positief , je rijdt dus in feite ietepiet sneller dan je snelheidsmeter aangeeft, en dus minimaal zuiniger.
Is de afwijking negatief, dan gaat het verhaal dus niet op, dan verbruik je juist meer.

E

Ex-lid 2926

@FredV: Dit vraagt weer om een reactie van mijn kant. Ik ben namelijk echt niet van plan om de stelling om te draaien en ik zal dit even motiveren. Behalve eigen ervaringen die ik heb met winterbanden onder de auto's waarin ik tijdens werktijd rij, verwijs ik toch even naar de uitkomsten van de winterbandentest van Autoweek / Autobild. Hier zijn banden in de maat 195/65-15 getest. Zoals gezegd werd ook een zomerband in de test meegenomen.
Alle winterbanden (op 2 goedkope huismerkbandjes na) hadden een lagere rolweerstand dan de zomerband. Dus rijd je iets zuiniger. Dat ligt dus vooral aan de zachtere rubbersamenstelling. Je hebt wel gelijk wat betreft de slijtage. Een winterband slijt sneller dan een zomerband. Qua geluidsproductie scoorden 5 winterbanden beter dan de zomerband. Vooral de Goodyear Ultragrip 7 was in verhouding erg stil. Lijkt me dus een goede winterband voor in ieder geval de Octavia vanwege de matige isolatie van het afrolgeluid.

Gerke

Forumguru
@Harrie D Dan ben ik heel nieuwsgierig waarom mijn verbruik met de GL na het monteren van de winterbanden met een halve liter per 100 km is toegenomen ;)

FredV

Banned
Dat kan meerdere redenen hebben, welke maat zomerband en welke maat winterband heb je?
Is de afrolomtrek gelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan