N.a.v. dat filmpje. Tuurlijk hebben die winterbanden meer grip.
Maar hoe vaak rijd je op een ijsbaan? :ahum:
Het lastige van het hele verhaal (begrijp me goed ik ben absoluut voorstander van winterrubber, zeker als je veel in het buitenland moet zijn) zijn de enorm wisselende omstandigheden.
Zo heb ik regelmatig aan het einde van het skiseizoen (april/mei) een ritje naar een skigebied in Europa gemaakt.
Dan heersen er op de Autobahn/Autoroute al zomerse omstandigheden. 20 graden en af en toe forse regen. Ideaal weer voor zomerbanden.
Maar de laatste 50km, de bergen in, kan de situatie totaal anders zijn en zit je tien dagen in de sneeuw/blubber met temperaturen rond het vriespunt.
Eigenlijk zou je dan je banden ter plekke moeten wisselen en voor de terugweg weer zomerbanden moeten omleggen.
Want ik merkte gewoon dat de winterbanden heel veel grip hadden in die sneeuw smurrie in het skigebied in Oostenrijk of Frankrijk, maar bij hogere snelheden op de Autobahn duidelijk in de min waren.
Dus tja... :icon_smile_question
Wat je ook wel eens ziet is dat mensen gebruikte winterbanden monteren waar minder dan 4mm profiel op zit. Dat heeft dus geen zin! Dan nog liever nieuwe zomerbanden (meestal >8mm profieldiepte) gebruiken. Of wellicht toch van die all-season banden? Inmiddels beginnen die steeds beter te worden.
Ook opvallend: als je de diverse bandentests van allerlei instituten naast elkaar legt, van de verschillende jaren. Dan zie je elke keer wisselende resultaten, voor notabene HETZELFDE type/merk band. En zelfs een verschil in de maat (bij hetzelfde merk/type) kan een ander eindresultaat geven!
Zo wordt soms het ene jaar band XYZ geroemd om z'n nat-eigenschappen en minder beoordeeld op sneeuw traktie, en een jaar later is het precies andersom. ???