Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco

Nieuw lid
Kijk ook eens op www.atu.nl die hebben ook zeer goede en goedkope aanbiedingen!
Ik heb een set continental ts800 + stalen velgen incl montage voor 452 euro!

Rosinfield

† In Memoriam
Ga niet op wintersport. Geschikte condities voor winterbanden zijn in Nederland meestal schaars. Hoef de weg niet op en afgezien van een ijslaag of ijzel (dan glij je hoe dan ook) kun je met aangepast rijgedrag relatief veilig rijden. En zelfde punt als Corsaar: opslag/wisselen. Al met al dus een afweging die in mijn geval duidelijk leidt tot: geen winterbanden.

Noord26

Forumguru
Dan heb ik niet verkeerd gekozen met 185/60R14 Goodyear UltraGrip 7, stalen velgen + skoda wieldoppen voor €350,- Dealer krijgt standaard 32,5% korting bij EuroMaster... Ze maken er bergen winst op.

corsaar

Senior Member
@Noord26 185/60R14 Goodyear UltraGrip 7, stalen velgen + skoda wieldoppen voor €350

Dat is wel heel voordelig !!

RogerS

Forumguru
Een nieuwe set 16 inch LM velgen met Vredesstein Winterbanden liggen al klaar bij mijn bandenboer. Zodra het zinvol is laat ik ze erop leggen...

Jerrie

Lid
Volgende week komen de winterbanden er weer onder.
Kreeg bericht dat er twee nieuwe onder moeten Snowtrack 3 195/65/R15
Per band €90

Dat viel me mee, maar als ik lees, dat voor het zelfde geld je er al velgen bij hebt?

GJS

Senior Member
Dat viel me mee, maar als ik lees, dat voor het zelfde geld je er al velgen bij hebt?

Niet in 15 inch en kijk op autobandenmarkt.nl en zoek je band daar op.
Afhankelijk van de snelheids- en loadindex kosten die banden daar tussen 68 en 98 euro, dus die 90 euro zou best een goede prijs kunnen zijn.

Noord26

Forumguru
Ja dat wil ik ook wel weten...

Meeste setjes zijn duurder of tweedehands.

Als je een rekening hebt waarop de korting vemeld staat die dealer krijgt bij EuroMaster heb je iets om mee te handelen. Zonder zal dat lastig worden natuurlijk.

Splinternieuwe banden natuurlijk, de haartjes rondom zitten er nog allemaal op. Ze zijn geleverd via Goritzlehner te Hengelo. Mijn eigen dealer is overigens in Tilburg! Onderhandelen hierover was reeds begonnen bij de aanschaf van de auto. Ben uiteindelijk op 9,5% korting voor de auto uitgekomen, met inruil, en dus een winterbanden setje tegen kostprijs.

Kom er net alleen achter dat er geen eens een dopsleutel bij de Greenline wordt geleverd, vanwege het vulmiddel en de compressor.. Dus die moet ik nog ergens scoren. Zijn het M10 of M12 bouten, respectievelijk dop 17 of 19?

Rosinfield

† In Memoriam
kan iemand misschien eens iets vertellen over die 4 seizoenen banden? Voordelen/nadelen. Is dat een optie voor de volgende set banden, als ik in NL blijf in de winter?

rcFred

Senior Member
Ik heb voor komende winter voor het eerst winterbanden besteld, ik ben afgelopen winter toch een aantal keer gaan glijden op de snelweg.
Zoals ik al meer heb gezegd op het forum moet ik op de gekste tijden de weg op om te gaan werken of om thuis te komen en ook nog eens naar plekken die niet worden gestrooid. Dit heeft me besloten om toch maar eens winterbanden te nemen. Ik laat de winterbanden om mijn huidige Crateris velgen leggen en heb voor volgend jaar een setje Pallas uitgezocht, mooi excuus gelijk om wat groters te kiezen ;)

Constant

Erelid
@Rosinfield: Een 4-seizoenenband was vroeger zomerrubber met een winterprofiel, doorgaans heb je dan een matige zomerband en een niet al te goede winterband, maar blijkbaar (gezien betere testresultaten) is men inmiddels een stapje verder. Voor NL omstandigheden (matige winters en slappe zomers en een nat klimaat) lijkt me dat de ideale band, ik snap niet dat auto's standaard worden geleverd met glad zomerrubber (van die zgn sport-zomerbanden).

De Goodyear 4-seizoenenband had bij de laatste ADAC tests bijna dezelfde resultaten als een doorsnee winterband, alleen de winterbanden van topmerken waren overtreffend beter. Andere 4 seizoenenbanden werden niet in het zonnetje gezet door de ADAC, maar ik neem aan dat andere topmerken ook goed bezig zijn.

FredV

Banned
@Rosinfield:
Bij omstandigheden met hoge temperaturen en een droog/schoon wegdek presteren zomerbanden nog steeds een stuk beter en slijten bovendien minder hard dan 4 seizoenenbanden. Winterbanden presteren dan weer beter als het koud is en er sneeuw/ijs op de weg ligt. In bepaalde omstandigheden moet je dus rekening houden met minder grip en snellere slijtage, dat laatste zorgt er dan weer voor dan 4 seizoenenbanden doorgaand minder kilometers hebben gemaakt als ze gewisseld worden.

Een 4 seizoenenband is GEEN winterband en daarom ook niet als zodanig wordt geaccepteerd in landen waar je bij winterse omstandigheden op winterbanden moet rijden.

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat laatste snap ik, maar voor mensen als ik die niet in de winter naar het buitenland gaan, kan het dan wellicht een aardig alternatief zijn/worden.

Constant

Erelid
4-seizoenenbanden zijn in ieder geval een veel beter alternatief dan zomerbanden in winterse omstandigheden.

FredV

Banned
en andersom geredeneerd ook. ze zijn in ieder geval een beter alternatief dan winterbanden in de zomer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan