Het grote S3 levertijden topic

riskitalltowin

Actief lid
Me again,

Heb op 20 april mijn nieuwe skoda superb besteld (bedrijfswagen).

Volledige uitrusting:
- Skoda Superb Berline Style 1.6CRTDI 120pk 6v
- Business Grey
- Pack Style GPS
- Pack Style Comfort
- Pack Style Premium
- Volledig lederen binnenbekleding
- Ruimtebesparend reservewiel met krik
- Voorbereiding op trekhaak

Gisteren update gehad dat ze aan de productie begonnen zijn. Zou eind deze week klaar moeten zijn en volgende week brengen ze hem naar D'ieteren in Erps Kwerps.
Daarna is het nog midden/eind juli wachten vooraleer ik hem krijg bij Fleet. Tenzij ik een beetje aandring wegens trekhaakvoorbereiding/keuring/oefenen aangezien ik 4 dagen na ik hem zou moeten ontvangen op vakantie vertrek. Dus zou er vrij newbie mee moeten vertrekken op vakantie... :pieker:

Heeft iemand ervaring met het trekken van een caravan +750 kilo? Niet zo'n hele grote ik denk zo een 800 kg leeg.

Das duidelijk, foute motor voor te slepen.
 

riskitalltowin

Actief lid
Ehm verklaar u nader....

Heb je ermee gereden met een dergelijke combinatie? Of is deze opmerking gebaseerd op aannames. (Wat was dat ook weer met aannames)

Is gebaseerd op mijne wekelijkse trips naar Luxembourg voor mijn werk waar te grote caravans worden gesleept door te kleine auto's motoren. Liefst van al nog vrachtwagens proberen voorbij te steken wanneer bergafwaarts snelheid gewonnen is die weer volop verloren gaat bergopwaarts.

En zoals een goede autoliefhebber heb ik een hekel aan caravans en traagrijdende linksplakkers.

Combinatie 1.6tdi met caravan voldoet aan deze criteria.
 

Sonck

Lid
in 2jaar 180.000 km gereden waarvan 80000km met een serieuze aanhanger (van 950kg tot 1,5 ton) in heel BeLux en ik kan je zeggen dat men huidige 2.0TDI 136pk in Vlaanderen voldoende is om vlot te rijden maar in de Ardennen of luxemburg is dit ontoereikend om op een normale manier de hellingen te nemen zonder continu te moeten terug schakelen .
Natuurlijk als je geen probleem hebt om aan een slakken gang zoals de vrachtwagens die hellingen op te rijden dan is je volste recht... Maar echt gezond voor de motor is het niet...:nailbiting:

Voor men nieuwe S3 (vanaf vrijdag :yeah: ) heb ik de 2.0tdi 190pk met 400Nm genomen , dan rij je pas echt relax met een aanhanger :thumbsup:
Nu een 150pk is ook al voldoende hoor maar een 1.6tdi vind ik ontoereikend
het is niet de 120pk die teld maar vooral het koppel dat beduidend minder is dan een 2.0 ..

kzou zeggen good luck ermee en doe het rustig aan dan om problemen te voorkomen ..

ahhh by the way ... is het een handgeschakelde of een DSG ?
De 7speed DSG in de 1.6 is geen echt trek wonder ...
 

Jan A

Actief lid
@Sonck, heb met mijn Caddy Maxi 2.0TDI DSG een caravan van 1500kg van Antwerpen naar Rome gesleurd en terug. Onderweg in de Dolomieten hellingen van +12% genomen zonder het te weten. Ardennen aan 110kmh op cruise control.
No problems whatsoever.
 

Rallye

Forumguru
Natuurlijk is een 1.6tdi bij zo'n zware auto geen trekwonder. Maar ik begrijp wel dat het om een lichte caravan gaat. Dan moet hij toch de 80-85 kunnen houden als je hem (evt. naar vier) terugschakelt? Dan hou je de vrachtwagens niet (echt) op.
 

gdisselkoen

Forumguru
Me again,

Dus zou er vrij newbie mee moeten vertrekken op vakantie... :pieker:

Ach, dat newbie is best leuk. Bij mijn huidige auto, 's middags opgehaald, 's avonds samen met een collega er naar Monaco mee gereden en de volgende dag weer terug :-). Was een mooie 'maidentrip'.
 

Kemmie

Donateur
Zojuist besteld:
S3 Combi (1.6 tdi) Quartz Grey Style BL, met adaptive cruise control, sunset en reservewiel :jaja:.
Afleveren over 2/3 weken..
 

benderke

Actief lid
Skoda Sup.Com.1.6TDi 120 Greenline Style
Opties: Led Plus, ACC - Adaptive Cruise Control (max 160km/h), SMART LIGHT ASSIST met LANE ASSIST, BLIND SPOT DETECT, Travel ASSIST, Pack Style Comfort, Pack Style Premium, Pack Style GPS, Virtual Pedal

Orderstatus
datum bestelling bij leverancier 8 juni 2016
huidige status in afwachting productie
vermoedelijke leverdatum in de week van 4 november 2016

Valt redelijk lelijk tegen.... (Leasing heeft die besteld bij NAM - Gent - België)
 
Nu een 150pk is ook al voldoende hoor maar een 1.6tdi vind ik ontoereikend
het is niet de 120pk die teld maar vooral het koppel dat beduidend minder is dan de 2.0
Natuurlijk trekt de 190 pk 2.0 de aanhanger de aanhanger beter dan een 150pk en die weer beter dan de 120pk. En bij 80.000 in twee jaar met aanhanger kan ik me ook goed voorstellen dat je voor de dikste gaat.

Wat genoeg is is natuurlijk wel relatief. Nog niet zo lang geleden had je een heel dikke tdi met "rode di". Die had maarliefst 130 pk. Daar reed je met caravan en al met gemak het gepeupel in de 90 pk instappers of de 75 pk 2e hands diesels voorbij (en dan hebben we het nog niet over alle ongeblazen 1.6 benzinemotoren die ruimschoots in de weg reden).

We moeten als verwende S3 rijders onder elkaar natuurlijk niet vergeten dat (in NL) de gemiddelde leeftijd van auto's >9 jaar is en het particuliere wagenpark zelfs rond 13 jaar. Die dikke en minder dikke tdi's én de 1.6jes op benzine gaan ook op vakantie (al dan niet met caravan). Ik heb persoonlijk niet zo'n zorgen over het ritje met caravan in de 1.6tdi dsg. Kom wel mee met het vakantieverkeer denk ik zo :jaja:
 

LiesaD

Nieuw lid
Het is de bedoeling om via de national naar Zuid Frankrijk te trekken, en daar een soort roadtrip te maken. Dus het is zeker niet de bedoeling om rap rap op onze bestemming te geraken via de autosnelweg.

Ik was zowizo van plan om de 90/100 km per uur te respecteren en zeker niet in te halen bij een camion, ik heb jaren gereden met een brik en brak toyota yaris (lees sardinnenblikje) en heb daar wat de schrik mee opgedaan. Dus yep ik ben de typische rechter rijvak rijder :). Al ga ik met de nieuwe Skoda Superb wel eens mijn grenzen verleggen!

De caravan is +- 800 kilo volgeladen, we zijn met 2 personen dus hebben niet zoveel mee! Er kunnen ook maar 3 personen slapen in de caravan, links het bed, rechts het tafeltje. Meer staat er eigenlijk niet in :).

Om op de vraag te antwoorden: het is een handgeschakelde dat ik heb besteld.
 

LiesaD

Nieuw lid
Ahja en een klein frigo'tje dat we gaan aansluiten in de koffer want JA HOOR er is een stopcontact aanwezig! Lekkere koude frisdrankjes en kaas en salami voor onderweg mét franse baguette uiteraard!
 
Bovenaan Onderaan