Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

GRoel

Lid
Nee dat is een echte mute-knop, dan gaat alles op nul. Het is inderdaad best jammer dat je het navigatievolume niet met een knop kunt uitzetten. Het gaat wel zo maar je moet ff wat toetsen. Er zijn ergere dingen he....

;)

GRoel

Is het mogelijk om het extra speakersysteem met Colubus samen te krijgen. Als ik nl een Columbus selecteer in de CC dan verdwijnt het extra speaker setje.

higgy

Forumguru
* Is de tijd gelijkgeschakeld aan de klok in de auto? Ik kan me niet herinneren dat ik een tijdstip heb ingesteld bij ingebruikname (systeem was wel al voorgeïnstalleerd door de dealer) en kan nu nergens een mogelijkheid vinden om de tijd aan te passen.
Ik heb weliswaar mijn BE nog niet, maar in de regel (ik ben ook moderator op forum.navigatiehelpsite.nl ) stel je de tijd van een navigatiesysteem NIET in. Het enige dat je instelt, is in welke tijdszone je zit (GMT+1 bijvoorbeeld). Je navigatiesysteem krijgt van de satellieten die hij ontvangt, nl. ook de tijd mee. Aan de hand van je correctie-instelling (tov. GMT) zet 'ie er dan bijv. een uur bij, en that's all.

GRoel

Lid
In Navi hoef (kun) je de tijd idd niet instellen. Op de maxidaot wel. Ik weet niet of die tijd dan ook naar de navi wordt gezet.

GRoel

Rallye

Forumguru
In Navi hoef (kun) je de tijd idd niet instellen. Op de maxidaot wel. Ik weet niet of die tijd dan ook naar de navi wordt gezet.

GRoel

Volgens het Duitse forum pakt de Columbus de tijd van de satelliet. Je moet dan alleen de tijdzone ingeven (GMT +1).

berendmarleen

Nieuw lid
dvdfilm schakelde uit als je gaat rijden

Weet iemand of dit uit geschakeld kan worden?
Dus film kijken(dvd functie)mogelijk zonder dat het display zichzelf uitschakeld.

Wie o wie heeft de oplossing?

gR Berend

!Škoda!

Actief lid
Er is een schrijven van geweest naar de dealers dat de DVD er niet bij zat.
De dealer heeft mij hiervan op de hoogte gesteld maar wilde geen 245 euro extra betalen.

Toch is het raar dat dit bij de meeste dealers pas later bekend is geworden.
Ik krijg een kopie op mijn navi, en de "garantie" dat als hij onverhoopt mocht "verdwijnen", ik deze opnieuw kan kopieren.
Vaker goede berichten (erg lovende zelfs) over deze dealer gezien hier. (Ik noem de naam in verband hiermee liever niet, weet niet of alles helemaal 100% OK is, denk aan brein en aanverwanten)

Gelukkig is DVD niet nodig voor navigeren, dus een goede oplossing volgens mij. Ik ben iig erg blij met deze service :xyxthumbs:

Er zijn meer dealers die je op deze manier "matsen", maar voor hoe lang?

octaviar

Nieuw lid
Ik krijg een kopie op mijn navi, en de "garantie" dat als hij onverhoopt mocht "verdwijnen"

Het zelfde heeft mijn dealer ook gedaan. Hele goede service!!!
Ik neem aan dat ik de V2 erop heb gekregen, weet iemand hier iets over? De versie start op met Skoda als opstartscherm, hoe zit het dan met een Volkswagen versie?

!Škoda!

Actief lid
Hoelang deze optie vanaf de dealers nog blijft bestaan weet ik niet.
Ik denk totdat PON/Brein of wie dan ook zich ermee gaat bemoeien want PON loopt wel geld mis nu.
Ik heb mezelf goedkoop via eBay (77 euro) een originele VW V2 DVD aangeschaft en kan nu zelf de software er weer op zetten mocht dat ooit eens nodig zijn.
De dealer zelf zet het er ook al vast voor me op trouwens.
De DVD bevat alleen de Kaart voor zover ik weet.

Iemand ervaring met VW karten in de Columbus? (Zou me niet verbazen dat die niet helemaal goed werken, ondanks dat rns-510 = Columbus).

octaviar

Nieuw lid
De DVD bevat alleen de Kaart voor zover ik weet.

Iemand ervaring met VW karten in de Columbus? (Zou me niet verbazen dat die niet helemaal goed werken, ondanks dat rns-510 = Columbus).

Ik heb de DVD van V1 even bekeken en daar zit wel meer dan alleen kaarten bij. Ook TMC updates etc. Aantal POIs in Columbus valt wel tegen...

!Škoda!

Actief lid
Ik heb de DVD van V1 even bekeken en daar zit wel meer dan alleen kaarten bij. Ook TMC updates etc. Aantal POIs in Columbus valt wel tegen...

TMC = Traffic Message Channel = vergelijkbaar met teletekst maar dan op de radio. Naast een radiostation is er een signaal wat je niet hoort, maar wat data bevat (zo ook RDS). Hierin wordt bijv opgegeven dat de A2 A'dam ri Utrecht thv Breukelen is geblokkeerd. Dit ontvangt je radio, en deze geeft dit door aan je NAV. Dit is TMC.

Wat wel op de DVD staat is een update van welke frequenties TMC kanalen bevatten. (Eigenlijk een soort kaart waar TMC info te halen is), dus meer zoiets als POI.

Al met al is de DVD nog steeds een grote Database, en geen programma. Het programma staat op je navi zelf.

octaviar

Nieuw lid
Achterop de DVD hoes staat toch echt for use with:

Volkswagen [RNS 510]
Seat [Mediasystem]
Skoda [RNS Trinax/RNS Columbus

Op en in diverse files op deze DVD staan aparte pois vermeld voor de verschillende merken auto`s.

[SV] zou je de inhoud van het index bestandje hier kunnen posten, zodat ik zeker weet welke DVD ik moet hebben. Het gaat toch om V2?

octaviar

Nieuw lid
Al met al is de DVD nog steeds een grote Database, en geen programma. Het programma staat op je navi zelf.

Klopt, ik heb inderdaad allen databases kunnen vinden op de DVD van V1. Firmwares staan er inderdaad los van..

POI's is een minpuntje bij de Columbus..

Even over de POI's.

Als je de orinele DVD hebt en je maakt er een ISO van dan kun je in die ISO POI's toevoegen, vervolgens de ISO weer branden en je hebt een dvd met de POI's erin.

Dan de dvd in het laatje en naar de harddisk kopieren.

Dit zou toch moeten lukken lijkt me.

Indien je vastzit met naamgeving en nummering zou je bijv het POI bestand met flitspalen kunnen hernoemen naar bijv die van Aardgastankstation, die heb je toch niet nodig lijkt me, dan kies je die POI met een melding op 300 m en je hebt de flitpalen erin.

Zal dit lukken?

higgy

Forumguru
Heren, we gaan de kant op van illegale dvd's etc.
Let er aub even op dat dat niet de bedoeling is alhier. Dat regel je maar onderling en buiten het forum om.

Gieliovd

Forumguru
Als ik dit zo even lees gaat het over het aanpassen van een DVD om er POI's aan toe te voegen. Dit valt onder het eigen gebruik en daarom niet illegaal, of ben ik nou aan het ijlen?

Net als MP3's rippen, als ik het voor mezelf doe is het toch prima?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan