Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartez

Lid
Ik heb zojuist de Firmware upgrade gedaan bij mijn Columbus uit mijn Superb

Ging helemaal goed, super om nu de max-snelheid te zien van de straat waarin je rijdt!!!

Rest van de nieuwe functies moet ik nog even uitvinden.

Ik heb een ingebouwde telefoon, maar ik weet niet hoe ik de Columbus kan bedienen met voice, iemand een idee???

Moet je hierbij nu ook weer letten op welk type columbus je hebt? ik heb eens gelezen dat er 2 versies zijn??? zoja...voor welke versie is de 2660 versie? en hoe kan je daar ook alweer achter komen? via die setupknop optie?

ps...is het zo dat een firmware update ook alle muziekbestanden en kaarten delete?
 

floris

Lid
Voor de liefhebbers: Firmware 2660 is beschikbaar.
Let op: Er zwerven diverse images rond op de internets. Ze zijn niet allemaal goed. Je zou zomaar geen stuurbediening meer kunnen hebben, dus weet waar je aan begint !


klinkt goed! maar hoe krijg ik de Frimware 2660 draaiend op de columbus.
 

nomad

Senior Member
klinkt goed! maar hoe krijg ik de Frimware 2660 draaiend op de columbus.

Kwestie van zoeken en downloaden. Ik heb nu genoeg hints gegeven in de links.

Maar nogmaals een waarschuwing: Met name de Pre-facelift modellen met de eerste versie Columbus kunnen een probleem krijgen met de stuuurbediening. Je dient de VW en Skoda files dan om te wisselen.
E.e.a. is niet geheel zonder risico en je bent echt niet de eerste die met een onbruikbare Columbus komt te zitten. Update fout: Columbus dood. SIMPEL. Is maar in enkele gevallen te herstellen.
 
S

superbII

Let gewoon goed op dat hij SKODA aangeeft tijdens het laden van de Firmware, je krijgt ter controle alle info te zien en moet op OK drukken voor daadwerkelijk de firmware te upgraden.

Lees goed de instructies die op de aangegeven site wordt gegeven ;)

Ik ben goed tevreden, zeker met de snelheids aanduiding, die werkt perfect!!!

Alleen moet ik nog uitvinden hoe die voicecontrol werkt, krijg nu steeds de voicecontrol van mijn telefoon :S

http://www.my-gti.com/wp-content/uploads/vw_rns_510_fw_2660_new_features_8.jpg

Dat heb ik dus nog niet, maar heb op een forum gevonden dat dat via de vagcom aangezet moet worden.

Garage weet niet hoe, ook niet met deze instructies:

http://vwnavi.com/forums/showpost.php?p=43288&postcount=85

Kent iemand met een vag-com dit scherm?
 
S

superbII

ps...is het zo dat een firmware update ook alle muziekbestanden en kaarten delete?

This upgrade WILL delete your music and/or maps if you have a firmware version PRIOR to version 1100/1102. Units with a firmware version of 1100/1102 will not have music and maps deleted.

Maar aangezien wij rond dezelfde tijd de SuperB hebben mogen ontvangen zullen wij wel een hogere firmware versie hebben.
Bij mij zijn in ieder geval alle mp3's en kaarten en setting blijven staan :xyxthumbs:
 

nomad

Senior Member
Ja dat dacht ik dus ook, maar bij de garage hadden ze dat plaatje nooit gezien, ik had dat plaatje uitgeprint en meegenomen! :(
Nee want je garage heeft een VAS kast en geen Vagcom.

Maar goed. Vraag maar of ze controller 37 openen en dan byte 7, bit 1 van 1 naar 0 veranderen.
 

Torica

Lid
@SuperbII

Heb jij ook dat bestand nog aangepast?
Zo ja, is de grootte van het bestand exact gelijk gebleven?
Bij mij wijkt het iets af, ik durf de upgrade nu niet uit te voeren.
 

nomad

Senior Member
@SuperbII

Heb jij ook dat bestand nog aangepast?
Zo ja, is de grootte van het bestand exact gelijk gebleven?
Bij mij wijkt het iets af, ik durf de upgrade nu niet uit te voeren.

Als je ziet dat je image kleiner is geworden dan klopt dat.
Ik heb beide bestanden gebrand en ze zijn op de CD allebei gelijk. Wellicht gebruikt UltraISO een iets andere compressie of opslagmethode.
 
Ik navigeer de laatste twee weken mbv. DVD ipv HDD dit om te zien of deze kaarten beter zijn alleen wat ik mer is dat als je vanaf DVD navigeert er geen aankomst tijd wordt weergegeven op zowel de Maxi-dot als op de Columbus.

Is er hier iemand die de RNS510/BMW2009-02 DVD naar HDD heeft gezet ik wil namelijk weten of de aankomst tijd dan wel aangegeven wordt want ik vindt dat namelijk nogal belangrijk.

Even een melding vanaf het vakantie adres..,

Het bovenstaande probleem heb ik ondertussen verholpen, het viel namelijk tijdens de reis naar het vakantie adres op dat de tijd van de Columbus niet correct was na het corrigeren van de datum (ja, ja) klopte de tijd weer en was het voor de Columbus ook weer mogelijk om de aankomsttijd te voorspellen...

iig bedankt voor het meedenken.
 

WillemJan

Forumguru
Dat is het lastige. Er moet namelijk een aanpassing in het image worden gemaakt om hem geschikt te maken voor de Skoda. Origineel is ie voor VW.
(...)
Goede morgen,

Over welke aanpassing heb je het? Ik kom dat in de links nergens tegen. Of heb ik er domweg overheen gelezen?

Thnx... Willem-Jan
 

Torica

Lid
Ik had begrepen dat de aanpassing gemaakt moet worden om het VW speak set-up menu mogelijk te maken? Over een uurtje ga ik proberen de update uit te voeren. (fingers crossed)
 
S

superbII

Ik had begrepen dat de aanpassing gemaakt moet worden om het VW speak set-up menu mogelijk te maken? Over een uurtje ga ik proberen de update uit te voeren. (fingers crossed)

@SuperbII

Heb jij ook dat bestand nog aangepast?
Zo ja, is de grootte van het bestand exact gelijk gebleven?
Bij mij wijkt het iets af, ik durf de upgrade nu niet uit te voeren.

Hoi,

ik heb niets aangepast, gewoon echt de iso gebrand op 2x.

Wat je dan idd kunt is Setup inhouden bij de boot en in een extra menu komen, maar dit is ook in te stellen met de VAG-COM heb ik begrepen ;)

En ik WEET nu welke firmware erop staat en veel meer kun je niet in dat extra menu toch?? :smirk:

Hieronder wat foto's die ik vanmorgen heb gemaakt onderweg.

Nieuwe functie ook (Althans, ik kende hem nog niet), extra schermpje in een vakje.
ERG handig, want ik zit altijd die schaal te veranderen op de snelweg/stad of bij moeilijke wegen. En de aanwijzingen op mijn MaxiDot :aangenaam:

Nu grote schaal rechts en kleine schaal links ;)

(Automatisch vind ik niets).
 

Bijlagen

  • IMAG0023_klein.jpg
    IMAG0023_klein.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 57
  • IMAG0024_klein.jpg
    IMAG0024_klein.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 62
  • IMAG0025_klein.jpg
    IMAG0025_klein.jpg
    30,5 KB · Weergaven: 56

Bartez

Lid
Kan iemand me vertellen hoe ik het SKODA LOGO opstartscherm van de COlumbus kan forceren. Ik probeer te achterhalen welke versie ik heb, maar krijg zelden dat Skoda Logo opstart scherm en kan dus SETUP geen 15 seconden inhouden om te achterhalen wat mijn versie is.

Iemand enig idee hoe ik er dit voor elkaar kan krijgen?
 

nomad

Senior Member
Kan iemand me vertellen hoe ik het SKODA LOGO opstartscherm van de COlumbus kan forceren. Ik probeer te achterhalen welke versie ik heb, maar krijg zelden dat Skoda Logo opstart scherm en kan dus SETUP geen 15 seconden inhouden om te achterhalen wat mijn versie is.

Iemand enig idee hoe ik er dit voor elkaar kan krijgen?

Forceren met de < en > aan de andere kant het luidsprekertoetsje tegelijk indrukken. Dan start de Columbus opnieuw op. (reset).Of de
update draaien, dan krijg je het menu vanzelf. Of anders bij de dealer in controller 37, adaption kanaal 50 van de 0 een 1 laten maken.
 

Torica

Lid
@Bartez,

Foto's op 50 m. van mijn huis!

Het extra schermpje kende ik wel, ik gebruik het vaak in de stad om de komende 3 aanwijzingen in tekst te tonen. De optie een meer ingezoomed deel van de kaart te tonen is nieuw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan