Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Vervangen kaartmateriaal is niet nodig bij elke update !
Krijg af en toe wel eens de indruk dat er veel mensen zijn die dit denken.
Ikzelf heb mijn eerste 2 Garmin navigatie systemen ( streetpilot 2610 en Nuvi 660 ) gekocht in toendertijd nog een kleine toko in Notter !
Deze gasten weten echt veel van GPS systemen af en als je niet kunt beslissen welk systeem e nu moet aanschaffen dan kan ik je zeker aanraden om bij hun eens langs te gaan !
Ze nemen alle tjd voor je om samen met jou de juiste keuze te maken , en bij de aanschaf van mijn eerste GPS toendertijd heb ik dan ook 2 a 3 uur uitleg gehad !
Eerst om de juiste keuze te maken welk systeem het moest worden en daarna de uitleg van het systeem en de software die erbij hoorde !
Tevens werd mij verteld dat elk jaar een kaart update zonde van het geld was , en dat een kaart update eens in de 2 jaar ruimschoots voldoende is !
Want vaak is het voor ons nederlanders zo dat er in nederland weinig tot niets is geupdated en het vaak alleen maar om het buitenland gaat !
En dan gaat het vaak om kleine details , omdat de dekking van west europa toch al 100% is !
Dus een update omdat een weg 1 richtingsverkeer is geworden, kun jezelf vaak ook wel oplossen ! Want je rijdt dan door en krijgt dan een herberekening van je systeem en uiteindelijk met een kleine omweg kom je toch op je eindbestemming !

Dus updaten van bijvoorbeeld versie 1.2 naar 1.3 is zonde van het dure geld wat je vaak moet neerleggen !

Daar tegen is het wel raadzaam om firmware update's in de gaten te houden en die eventueel toe te passen als er problemen zijn !
In algemeen staat er bij een firmware update ook bij wat er verbeterd word waardoor je je keuze kan maken of het nut heeft voor jou systeem !
Want hou er wel rekening mee dat bij een firmware update zelf doen de leverancier je waarschuwt dat het op eigen risico gebeurt !
Maw gaat het fout en doet je GPS het niet meer , en kun je ook niet terug flaschen naar de oude firmware , dat dan de reparatie kosten voor eigen rekening zijn !

Dus maw als je zat geld hebt kun je elke keer de update kopen , maar vraag je jezelf af of it nodig is dan weet je dat je met een 2 jaarlijkse update voldoende uptodate bent en dat je met het geld wat je overhoud weer andere leuke dingen kan doen !
 
@EdK: Jij komt zeker nooit in nieuwbouwwijken of op de A2 ter hoogte van Leidscherijn-Utrecht. Hier veranderen wegen, snelwegopgangen, enz zo vaak dat een kaartupdate eens per half jaar zelfs weinig is :-).
Of dit het geld waard is, is een tweede, maar dat een update enorm veel toegevoegde waarde heeft in dergelijke gebieden staat wat mij betreft als een (nieuwbouw)huis
 

WillemJan

Forumguru
@EdK: Jij komt zeker nooit in nieuwbouwwijken of op de A2 ter hoogte van Leidscherijn-Utrecht. Hier veranderen wegen, snelwegopgangen, enz zo vaak dat een kaartupdate eens per half jaar zelfs weinig is :-).
Of dit het geld waard is, is een tweede, maar dat een update enorm veel toegevoegde waarde heeft in dergelijke gebieden staat wat mij betreft als een (nieuwbouw)huis
Hoi,

Je kunt ook andersom redeneren: zolang de wegen daar (en de rest van de A2) nog niet klaar zijn, heeft een update geen zin omdat je altijd achter de feiten aanfietst.
Dat zou je nu ook met een ouderwetse wegenkaart hebben.

For my few cents... Willem-Jan
 

EdK

Forumguru
@EdK: Jij komt zeker nooit in nieuwbouwwijken of op de A2 ter hoogte van Leidscherijn-Utrecht. Hier veranderen wegen, snelwegopgangen, enz zo vaak dat een kaartupdate eens per half jaar zelfs weinig is :-).
Of dit het geld waard is, is een tweede, maar dat een update enorm veel toegevoegde waarde heeft in dergelijke gebieden staat wat mij betreft als een (nieuwbouw)huis

Ook waar ik woon wordt nog steeds gebouwd , dus ook daar veranderd het wegenplan nog vaak !
Maar omdaar zoveel geld voor uit te geven , of op de oude manier van toch nog even vragen , kies ik dus voor de laaste !
En aan je reactie te merken jij dus de eerste !
En dat die A2 iets verbreed word en me GPS dus nu aangeeft dat ik in een weiland rijdt ipv op de weg ... mwoh leet het zo zijn !
En als ik naar een nieuw te bouwen pand moet wat inderdaad nog niet door de GPS word aangegeven ?? tsja dan maar ff vragen, maar dan heeft de GPS me in algemeen al zo dicht bij gebracht dat je bijna in de achtertuin staat !

Maar zoals al blijkt heeft een ieder hierover een eigen mening, en dat is maar goed ook !
Maar ik probeerde alleen duidelijk te maken wat mij was geadviseerd mbt de minimale details in een update en het grote bedrag wat er vaak voor staat !
 

SigmundF

Nieuw lid
Wat is de compabiliteit van Columbus met Audi maps? Ik weet dat BMW maps om te zetten zijn, maar aangezien het V.A.G. betreft, dacht ik dat het misschien zo zou kunnen zijn dat Audi maps ook door Columbus gebruikt kunnen worden?
 

Ralph

Lid
Misschien dat het ergens in dit topic staat, maar ik kon het niet vinden:
Maar waarom zou je bmw kaarten of audi kaarten willen gebruiken ipv de origineel meegeleverde kaarten van skoda? Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
 
Misschien dat het ergens in dit topic staat, maar ik kon het niet vinden:
Maar waarom zou je bmw kaarten of audi kaarten willen gebruiken ipv de origineel meegeleverde kaarten van skoda? Wat is de toegevoegde waarde hiervan?

De Skoda (VW) kaarten zijn van eind 2007 de BMW kaarten zijn van halverwege 2008.
 

WillemJan

Forumguru
Een kort vraagje. Ik heb een SD kaart van 8Gb, geformatteerd op FAT32 en dat ding geeft een mediafout en ongeldige SD kaart (zo uit mijn hoofd).
Is er een maximum grootte van zo'n SD kaart? In de handleiding vond ik er niets over.

Ook een zelfgebrande DVD met MP3's erop wordt niet gelezen, en deze geeft ook een foutmelding.

Iemand enig idee?

Groetjes vanuit een zonnig Knokke.

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 

Pendragon

Forumguru
SD kaart maximaal 2GB. Een zelgebrande DVD met MP3's zou gewoon moeten werken. Heb er de afgelopen 2 weken namelijk ook naar geluisterd op vakantie in Engeland.
 

WillemJan

Forumguru
SD kaart maximaal 2GB. (...)

Dan ga ik op zoek naar een SD kaart met als maximale grootte 2Gb. Kijken waar die nog te krijgen zijn...

De DVD moet volgens de handleiding voldoen aan de volgende eisen:
ISO 9660 level 2/Joliet, niet langer dan 64 karakters, max 8 niveau diep, 32 - 320 kB/s (vast of variabel). Zie pag 26/27 in http://ws.skoda-auto.com/download/4all/Documentation/en/Octavia/0609/navigation/A5FL_Octavia_Columbus_NavigationSystem.pdf
Dit had ik denk ik over het hoofd gezien. Ik heb de DVD als no-mutisession / UDF formaat gebrand.
Als ik ze weer ga branden, brand ik hem ook nog op enkelvoudige snelheid.

Groetjes... Willem-Jan
 

Yeti Linka

Actief lid
Dan ga ik op zoek naar een SD kaart met als maximale grootte 2Gb. Kijken waar die nog te krijgen zijn...
Groetjes... Willem-Jan

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan met 4Gb kaarten. Gebruik dus nog enkel 2Gb kaarten. Ik heb ze gekocht bij It's. Maar denk dat andere winkelketens ze ook nog wel zulen hebben.

Andre
 

ceesdd

Lid
Een kort vraagje. Ik heb een SD kaart van 8Gb, geformatteerd op FAT32 en dat ding geeft een mediafout en ongeldige SD kaart (zo uit mijn hoofd).
Is er een maximum grootte van zo'n SD kaart? In de handleiding vond ik er niets over.

Ook een zelfgebrande DVD met MP3's erop wordt niet gelezen, en deze geeft ook een foutmelding.

Iemand enig idee?

Groetjes vanuit een zonnig Knokke.

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
Ik heb het zelfde probleem gehad. Het systeem werkt alleen met de (ouderwetse) SD kaart van max 2 GB! Dus geen mini-SD of zo! En die werken goed. Ik moest echt moeite doen om die te krijgen, maar bij Dixons voor paar euro gekocht.
 

WillemJan

Forumguru
Ik heb het zelfde probleem gehad. Het systeem werkt alleen met de (ouderwetse) SD kaart van max 2 GB! Dus geen mini-SD of zo! En die werken goed. Ik moest echt moeite doen om die te krijgen, maar bij Dixons voor paar euro gekocht.
Vandaag ook gekocht en het werkt inderdaad. Wel een mini SD kaartje die in een vergroter wordt geplaatst. En dat ging gewoon goed.
Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 

Pendragon

Forumguru
Zo heb ik het ook. Ik laat de vergroter altijd in de auto zitten en neem alleen de mini SD mee naar binnen om er MP3's op te zetten. Mocht je 2 GB te weinig vinden, dan is een DVD altijd nog een optie en/of je verplaatst de MP3's naar je HDD.
 
Cool, dan is de Amundsen op dit punt dus beter dan de Columbus! ;)
Uit de Amundsen handleiding:
Memory card case​
: The SD cards (Secure Digital) and the MMC cards
(Multimedia Cards) have a memory capacity of 4°GB and the SDHC
cards (Secure Digital High Capacity) have a memory capacity of
32°GB and a dimension of 32 mm x 24 mm x 2.1 mm. The case for

the memory card is located next to the screen.

Jammer dat de Columbus geen SDHC kaarten ondersteunt (tot max 32 Gb)

:407:

(en ben ik blij dat ik een Amundsen neem ;) )
 

WillemJan

Forumguru
Goede morgen,

(...)of je verplaatst de MP3's naar je HDD.
Ik wist niet dat je data van SD kaart naar de HDD toe kon verplaatsen? Dat zou voor mij wel een optie zijn, want ik heb een kopieeraktie gestopt en ik heb geen idee wat er nu wel of niet op de HDD staat.

Is er trouwens een manier om de muziekbestanden van de HDD te verwijderen?

Bedankt voor het meedenken,

met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan