Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

superbII

Kan iemand me vertellen hoe ik het SKODA LOGO opstartscherm van de COlumbus kan forceren. Ik probeer te achterhalen welke versie ik heb, maar krijg zelden dat Skoda Logo opstart scherm en kan dus SETUP geen 15 seconden inhouden om te achterhalen wat mijn versie is.

Iemand enig idee hoe ik er dit voor elkaar kan krijgen?

Dit werkt niet meer op "onze versie" firmware van de Columbus, je kunt dit idd aanzetten met de vag-com, OF met de nieuwe firmware update dit veranderen:

Accessing the Setup Menu on RNS 510 head units with firmware version 2660 / 2662 / 2664 / 2666 / 2668


Firmware versions 2660 / 2662 / 2664 / 2666 / 2668 disable access to the Setup Menu (test menu in VAG speak).
To enable this edit a file on the firmware DVD before updating.
  • WA\EURPQTO.WSH for Volkswagen or
  • WA\EURSKHDD.WSH for Skoda
Find these lines
# Testmode: NOT activeSetRegDataHex(0x21,"00",0x0,0x1,0x1)and replace with
# Testmode: NOT activeSetRegDataHex(0x21,"01",0x0,0x1,0x1)Check the file length after editing others the firmware update will fail.


Echter dit heb ik niet gedaan...

Het extra schermpje kende ik wel, ik gebruik het vaak in de stad om de komende 3 aanwijzingen in tekst te tonen. De optie een meer ingezoomed deel van de kaart te tonen is nieuw.

Klopt, ik bedoelde ook de ingezoomde versie, die aanwijzingen gebruikte ik ook bij onbekende stukken. :xyxthumbs:
 

nomad

Senior Member
Dit werkt niet meer op "onze versie" firmware van de Columbus, je kunt dit idd aanzetten met de vag-com, OF met de nieuwe firmware update dit veranderen:

Als het al aanstond en je hebt de update aangepast dan blijft ie aan, anders even opnieuw laten activeren.
 
S

superbII

Files aangepast of niet ? Stuurbediening werkt ?

Ik niets aangepast en stuurbediening werkt...

Nu loopt een Octavia van mijn collega....
Nog 45min :winkie:

Ben benieuwd of het net zo goed gaat, is een oudere versie Columbus namelijk.
 

nomad

Senior Member
Ik niets aangepast en stuurbediening werkt...

Nu loopt een Octavia van mijn collega....
Nog 45min :winkie:

Ben benieuwd of het net zo goed gaat, is een oudere versie Columbus namelijk.

Dan wil ik heel graag weten of daarna de stuurbediening nog werkt.
Vermoed van niet namelijk.
 
S

superbII

Dan wil ik heel graag weten of daarna de stuurbediening nog werkt.
Vermoed van niet namelijk.

Haha, je hebt gelijk, stuurbediening werkt niet meer bij mijn collega.
Raar, bij mij wel! Andere module?

De rest werkt wel perfect!

Hij vindt het niet zo erg, kunne altijd nog terug naar oude firmware.
 

Torica

Lid
@Bartez,

Ik zag op je foto's waar je reed toen je de foto's van je Columbus maakte, vlak bij mijn huis.

Ik het het aangegeven bestandje aangepast.
Stuurbediening werkt als vanouds.
Geen spraakaansturing maar ik begrijp uit eerdere berichten dat de dealer dan een vinkje weg moet halen. Ben toch bijna aan mijn eerste beurt toe (de superb dan ;)) en zal het dan vragen.

Verder week de grootte van het bestand iets af van het origineel nadat ik het bestandje aangepast had. De installatie verliep echter zonder problemen in 40 minuten.
 

nomad

Senior Member
Haha, je hebt gelijk, stuurbediening werkt niet meer bij mijn collega.
Raar, bij mij wel! Andere module?

De rest werkt wel perfect!

Hij vindt het niet zo erg, kunne altijd nog terug naar oude firmware.

Oke.
Open het image.
Ga naar VUCI\B101\RNSMIDEC\PROG
Rename SKTABLE.FLI naar 1SKTABLE.FLI
Rename PQTABLE.FLI naar SKTABLE.FLI
Rename 1SKTABLE.FLI naar PQTABLE.FLI
Sluit de image weer (opslaan).
Check of de files even groot zijn. (zou moeten want je veranderd niets).
Opnieuw draaien en je stuurbediening doet het weer.

http://vwnavi.com/forums/showpost.php?p=37244&postcount=18
 
Vanochtend de nieuwe firmware DVD geladen maar dat is niet goed gegaan want nu krijg ik alleen nog maar (zie bijgevoegde foto) ook na het verwijderen van de DVD en na het resetten van de Columbus komt de melding terug.

image005noy.jpg

sorry voor de lomp grote foto maar anders is de text niet goed leesbaar

Het scherm gaat ook als de auto vergrendeld is niet meer uit wat inhoud dat de Columbus de accu van de auto leeg trekt, iemand een idee om dat op te lossen..?

Ik ben nu de Software opnieuw aan het downloaden om nogmaals te branden en dan te teten of dat dat beter gaat.


btw.
Auto\Columbus is van Mei-2009 dus zou het nieuwste model moeten zijn.
 

nomad

Senior Member
en welke error kreeg je tijdens het updaten ?
Error 202 ? Gateway error ?
Waar ging het fout in het proces ?
 
S

superbII

Dat scherm ziet er normaal uit, kun je < > en i inhouden (Uiterst links bovenste 2 knoppen en uiters rechtsbovenste knop)

Dan zou het systeem moeten herstarten, soms duurt het wel een tijdje voor het scherm tijdens de update verspringt.

Van ander forum:

You can downgrade back to 1100 by inserting the 1100 firmware and rebooting the RNS 510 (Setup + eject + info).

Suc6!!!
 
Ik kreeg geen error, hiervoor stond er wel een andere text, iets van firmware dvd gevonden hierna komt dit scherm.

Ook na het resetten van de columbus < + > + i komt de melding terug, de columbus is niet meer uit te schakelen, dit scherm staat nu als 2 uur aan terwijl de auto op slot is., niet zo lekker voor de accu natuurlijk maar goed, ik ben nu een andere download van dezelfde dvd aan het branden met Nero in de hoop dat die het probleem verhelpt.

De 1100 firmware dvd heb ik helaas niet.


Hebben jullie de image als DVD of als CD gebrand, en met welk programma en met welke instellingen..?


bedankt alvast...
 
S

superbII

Ik kreeg geen error, hiervoor stond er wel een andere text, iets van firmware dvd gevonden hierna komt dit scherm.

Ook na het resetten van de columbus < + > + i komt de melding terug, de columbus is niet meer uit te schakelen, dit scherm staat nu als 2 uur aan terwijl de auto op slot is., niet zo lekker voor de accu natuurlijk maar goed, ik ben nu een andere download van dezelfde dvd aan het branden met Nero in de hoop dat die het probleem verhelpt.

De 1100 firmware dvd heb ik helaas niet.

Anders zou je dus de combinatie Setup - eject - i kunne proberen, deze geeft gelijk een reset aan de Firmware upload procedure.

Hieronder dus een leuk filmpje met wat er mogelijk is als je voice-control enabled is:

YouTube - RNS Voice Control pt2 :baby012:

YouTube - Sprachbedienung RNS 510 / Voice Control RNS 510
 

nomad

Senior Member
Zo zie je maar. Het kan dus makkelijk fout gaan.
Daarnaast, 1100 is voor de B-versie van de RNS510 voor VW. Die gaat nooit werken in je Columbus. Voor je Columbus heb je 904 of 1104 nodig afhankelijk van de versie.

Niet altijd alles klakkeloos overnemen van andere fora.
Want men zou daar moeten weten dat firmware xxx0 voor VW is, xxx2 voor Seat en xxx4 voor Skoda.
 
S

superbII

Het ziet er iig gewoon naar uit dat hij nog naar zijn firmware image aan het zoeken is.
Volgensmij is er nog niets ge-update.

Is de DVD er wel in blijven zitten, of heeft hij hem eruit gegooid?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan