Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye: als ik verkeerbordenherkenning uitzet, dan heb ik ook geen last meer:D Maar ik vind het juist zo fijn dat het systeem op 50,60 en 80 km/u binnenwegen zelf "ziet" wat de toegestane snelheid is. Dat bespaart me i.c.m. Flitsmeister gegarandeerd wel 1 of twee "toevallige" incassobrieven van enkele tientjes.
Die verkeersbordherkenning in mijn Leon reageert deels op wat de navigatie-database weet, deels op wat de camera ziet - en allebei eigenlijk net niet goed. Onderborden worden genegeerd zoals reeds gememoreerd, maar bv. 60 km zones gaat ook niet goed: in eerste instantie geeft hij wel 60 aan, maar na een al dan niet ingeslagen zijweg - of gewoon spontaan na een paar honderd meter - wordt at opeens 50. En dat terwijl zoiets als een 50 km zone buiten de bebouwde kom in Nederland überhaupt niet bestaat!
Kortom, je hebt er geen ruk aan - ik laat dit alleen aanstaan uit decoratieve overwegingen :D en om me af en toe weer even te verbazen over wat hij nou weer uithaalt...
 

Tom D

Actief lid
@ Canon-eye: nou je het zegt: op 60 km wegen gaat ie bij mij soms ook ineens terug naar 50 km/u zonder dat er een bord te bekennen is. Volgens mij gebeurt dit als je een zijstraat passeert. Het is vooral vermakelijk:D
 

Antera

Donateur
Het predictive en de verkeertekenherkenning is ook allemaal een hulpsysteem en zeker gene leidend systeem. De nieuwe software zoals deze zich in de O4 en de S3 Iv draait waarbij je de hulpsystemen via het scherm kan aan tippen en het blauw worden hebben een nieuw type camera en deze leest ook de borden zoals de voorgaande versies.

Alleen de nieuwere generatie's hebben nu het predictive gebeuren waarbij hij idd naar de verkeersborden kijkt en deze ook uit de software in de auto haalt. De golf 8 , ID3 hebben al wel de nieuwe software erin dit onderscheid maakt met verschillende borden en tijdstippen wanneer je dit mag rijden. Hij haalt dit niet uit onderborden maar staat puur in de software geschreven. De auto zal dan inderdaad ook afremmen als hij een ander bordje ziet. en bij bochten enz die in je software/navigatie staat.
dit geld ook voor de ACC die niet rechts voorbij wil gaan. Fijn als je een afrit neemt met 100 en er een vrachtwachten rechtdoor rijd met 80. Allemaal erg mooi maar diegene achter jouw verwacht niet dat je op de rem gaat.

Handig ? Jazeker.
Erg wenselijk vind ik het dan weer niet want de auto's worden wel slimmer maar de "oudere" autos zijn dat niet.

Al met al mooie systemen maar of het er veiliger op word???

PS:

ACC heeft een radar in de neus
Lane assist/Verkeersteken herkenning heeft een camera in de voorruit
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen leidende systemen, dat klopt helemaal. Eerder misleidende systemen - en dat vind ik dan weer niet zo behulpzaam...
 

lsp

Forumguru
Sorry de zoekfunctie werkt (voor mij) niet voldoende.. iig ik kan het niet specifiek vinden.. Wat is de laatste firmware voor de Columbus Octavia 2019 MIB2

De dealer zegt namelijk dat deze gezien een aanzienlijk aantal problemen naar laatste stand is gezet...
 

lsp

Forumguru
ja ook als geen gebruik CarPlay...


uitvallen, niet reageren, terugvallen op ander bron etc...
 

hemi24

Forumguru
Tijd om componenten te gaan vervangen lijkt mij, dat ga je met een update van de FW niet rechttrekken...
 

lsp

Forumguru
Tijd om componenten te gaan vervangen lijkt mij, dat ga je met een update van de FW niet rechttrekken...

Dat denk ik ook....
Maar de deskundigen (nog) niet...

Dus proberen we iig zelf zoveel mogelijk te controleren en uit te sluiten
 

Bijlagen

  • Columbus.jpg
    Columbus.jpg
    174,5 KB · Weergaven: 92
  • IMG_3956.jpg
    IMG_3956.jpg
    144 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:

lsp

Forumguru
Maar kan iemand bevestigen dat dit niet de laatste firmware is? In mijn hoofd zit 1344 oid als laatste.

Dan heeft de dealer dus geen software/firmware update gedaan, als wel gezegd te hebben gedaan
 

Broertje van Einstein

Senior Member
Hoi even een vraagje. Wanneer ik muziek uit mijn iPhone via Carplay op mijn Columbus afspeel, zie ik onderaan twee symbolen. De ene is voor de shuffle, maar de andere met twee pijlen die boven elkaar van links naar rechts en andersom gaan, ken ik niet de betekenis van. Af en toe staat dat automatisch aan. Vraag 1: wat betekent dat symbool en vraag 2 kan ik dat continu uit of aanzetten ergens? BVD.
 
Bovenaan Onderaan