Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Raosc

Lid
Ben nog bezig een PC te regelen. Hier thuis alles Mac. Volgende week komt mijn vader op bezoek en die heeft een laptop. Gevraagd of hij die mee kan nemen.
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

RoelF

Forumguru
@Raosc , ik had dit ook met mijn O3 destijds. Komt door die ._ bestanden die de Mac er bij zet.
Probeer dit eens op je usb/sd:

 

Raosc

Lid
@RoelF Bedankt voor de link met info. Vandaag de usb stick nagekeken met de software om de onzichtbare files weg te gooien. Hierna de usb aangesloten in de Kodiaq en na een tijdje zag hij de update staan. Denk dat het een kleine 45 min. geduurd heeft en toen stond de hele 2023/2024 versie erop voor alle landen. Bedankt voor alle tips en aanwijzigingen. En voor mensen die het via een Mac proberen, kijk ff naar de link hierboven voor de software om de ongewenste bestanden te verwijderen.
 

madrettor

Nieuw lid
Is er iemand die weet hoe het volgende probleem op te lossen.
Ik heb een O2 bj 2011 en mijn originele columbus is overleden, ik heb op MP een andere gekocht en deze werkt prima op een paar kleine dingen na. Zoals ik krijg geen nav aanwijzingen op de maxidot en geen max snelheid op de kaart en geen kompas op de maxi dot.
hoe kan je dit oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Zo uit mn hoofd dien je deze aan te melden.. heb je er iets van een code bij..? Want die heb je dan nodig dacht ik… denk dat de dealer dat voor je zou moeten kunnen en anders even met @Rainesh of @Antera maar rainesh zal dichterbij zijn gok ik… (gezien je volgens je profiel in 010 zit)..
 

Antera

Donateur
Is er iemand die weet hoe het volgende probleem op te lossen.
Ik heb een O2 bj 2011 en mijn originele columbus is overleden, ik heb op MP een andere gekocht en deze werkt prima op een paar kleine dingen na. Zoals ik krijg geen nav aanwijzingen op de maxidot en geen max snelheid op de kaart en geen kompas op de maxi dot.
hoe kan je dit oplossen?
Coderen
 

Space_NL

Senior Member
Helaas, ik kom er niet meer aan uit waar het mis gaat.

Ik had de V16 kaarten op mijn columbus (RNS510 als ik het goed heb) staan, en heb een DVD gebrand met V17 kaarten. Dit volgens mij op precies dezelfde manier als de vorige keer.
Echter, de statusbalk loopt (als je op eject drukt en kijkt) maar op pakweg driekwart begint hij overnieuw.

In plaats van een nieuwe kaart had ik toen geen kaart meer op de HDD staan. Vanaf DVD navigeert hij nog wel (zowel de V16 als de V17 DVD).

Omdat de DVD speler van deze units wel vaker hapert heb ik een MAP to SD oplossing gebruikt en een CD gemaakt en de kaarten op SD gezet. Dit leek te werken en gaf ook een melding dat het gelukt was. Echter bij opnieuw opstarten van de unit kreeg ik wederom geen kaart te zien en een melding dat ik een DVD erin moest doen.

Wat nu? Firmware updaten? of juist downgraden? Heb nu 6270 en ik lees zowel over 5238 die altijd goed zou moeten zijn en een nieuwere 6276 versie.

Herkent iemand dit probleem? is de firmware wel het probleem?

20231218_162704.jpg
 

Bijlagen

  • 20231218_162636.jpg
    20231218_162636.jpg
    335 KB · Weergaven: 4
  • 20240125_073025.jpg
    20240125_073025.jpg
    239,4 KB · Weergaven: 3

Space_NL

Senior Member
Kijk of je de database kunt wissen en dan opnieuw doen.
Gaan we proberen. Lees online dat er een 2720_mpf CD zou moeten zijn om de navi partitie leeg te maken. Zou ik het daarna opnieuw kunnen proberen. Helaas vind ik alleen dode links tot noch toe naar deze software toe. Want vanuit de unit zelf kan je volgens mij niet iets weggooien of leeg maken toch?
 

Space_NL

Senior Member
We zijn weer iets wijzer. Op SW versies 6*** kan je kaarten niet via de map tool en een SD kaart installeren. Dus die optie kan ik vergeten.
Heb ondertussen de 2720 MPF versie gevonden en gebruikt, dus mijn kaarten partitie zou leeg moeten zijn.
Wel is de V17 kaart die ik had van VW en niet van Skoda (uitgebracht nog zonder Skoda versienummer zag ik), dus ik ga even verder zoeken..
 
Laatst bewerkt:

Space_NL

Senior Member
Heb nogmaals de 2720mpf cd gedraaid.
Daarna de V17 navi DVD weer in de unit gedaan. Geen melding of niks.
Enkele ritten gemaakt, DVD kunnen uitnemen. Navigatie blijft het nu gewoon doen lijtk het.
Nog altijd geen echt idee wat er nu misgegaan was, maar de unit werkt weer als voorheen. (media startte weer eens niet op, maar dat was daarvoor vaak ook al).
Dank @Antera voor wat zeer waarschijnlijk de tip in de juiste richting was!

Wel jammer dat V17 (nu al 4 jaar oud) de laatste versie ooit gaat zijn, 5 jaar na maken Superb komen er al geen kaarten meer uit.. was zelf van plan de auto wel tot minimaal 15 jaar oud door te rijden....
 

jtjt5

Nieuw lid
Beste allemaal,
Om te beginnen mijn excuses, omdat ik vermoed dat het antwoord op mijn vraag wel ergens te vinden is, maar na lang zoeken en lezen is het me allemaal beginnen te duizelen. Vandaar dat ik het nog eens vraag.
Ik heb sinds kort een oude, maar weinig gebruikte Skoda Octavia uit 2008. Deze heeft het Columbus systeem A.
Omdat het al zo'n oude is, is de firmware dat ook en vooral ook de kaarten, vermoed ik.
Ik zie dat latere versies van vrij eenvoudig te updaten zijn, maar dat dat bij mijne wat ingewikkelder gaat zijn.
Ik zou graag 1 poging wagen om de boel zo up-to-date mogelijk te krijgen, dus de laatste versie die nog ondersteund wordt voor dit oude beestje.
Kan iemand mij vertellen hoe te handelen?

Delivery part number: 1Z0035680A
HW-Version: H04
SW-Version: 1004
SV SW_Version: C_EU_5.540_t710

Active map coverage: West Europe
Map version HDD: 8316

Hartelijke groet
 

hemi24

Forumguru
Jaren terug was er een site voor de VW RNS510 modellen waar ook de laatste firmware-updates terug waren te vinden.
Die is volgens mij al een paar jaar niet meer in de lucht, helaas…
 
Bovenaan Onderaan