Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Hoi!

Mijn vrouw rijdt in een mooie Octavia uit 2012.

Nu hebben we een raar probleem met de Columbus navigatie. Ik heb heel veel gezocht, contact opgenomen met de fabrikant, maar deze verwijzen je naar de dealer. Ik hoop dat het zelf op te lossen is.

Het probleem:

De navigatie registreert geen nieuwe bestemmingen meer. In doelen zie je de locaties van de vorige eigenaar. Home invoeren werkt niet. Ook gaat bij elke start o.a. spraak weer aan.
Je kunt via het menu terug naar fabrieksinstellingen gaan, maar dat is tijdelijk. Het springt weer terug.
Lijkt wel of het puur in het werkgeheugen goed gaat, maar niet in de opslag.

Iemand een idee?

Bedankt!

Manfred

P.S. @Rainesh
 
Laatst bewerkt:

Tom D

Actief lid
Even een vraag over de aanstaande update van de navigatiekaarten (week 45?): De Columbus en Amundsen systemen
hebben bij verkeersbordherkenning de mogelijkheid om de maximumsnelheid af te lezen vanaf de verkeersborden.
Ik rijd best vaak op de acc, en telkens als ik overdag van een 100 km/u naar een 130 km/u stuk op de snelweg ga, dan stelt de acc zich op 130 in en niet op 100 km/u, maar in verkeersbordenherkenning zie ik 100 en 130 staan, en bij 100 staat dan een tijdvak.
Wat zou het fijn zijn dat het navigatiesysteem of de acc (weet niet welke leidend is) dan ook overdag schakelt naar 100 i.p.v. 130 per uur. Nu moet ik meerdere malen per dag drie tikken terug geven op de "stengel" om van 130 terug naar 100 te gaan.

Of werkt dit al/is dit instelbaar, en heb ik de handleiding weer eens niet goed genoeg gelezen?
Weet iemand of dit wellicht in de volgende nav update zou kunnen zitten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Vraag uit interesse: hoe reageert deze ACC op de veel voorkomende 90-borden met onderbord "Bij nat wegdek"? Gaat hij dan ook terug naar 90 (ook 's avonds als het "droge" maximum 120 of 130 is)?
 

Tom D

Actief lid
@Canon-Eye: dan gaat de ACC ook terug naar 90 km/u. Vandaag meegemaakt op de A4 bij Delft. Achteropkomend verkeer begrijpt er dan niks van dat de auto voor hen ineens 10 km langzamer gaat rijden zonder duidelijke reden, tenzij ze zelf ACC hebben die ook deze fratsen uithaalt natuurlijk:jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, die volgers met ACC reageren sowieso wel op jou - waar ik me ongeruster over maak zijn degenen die een gewone of helemaal géén cruisecontrol gebruiken en helemaal niet rekenen op zo'n totaal overbodige snelheidsvermindering. En dan is 10 km verschil nog te overzien, maar in de avonduren ineens 30 of 40 eraf lijkt me toch eigenlijk tamelijk link...
 

Smeeuwis

Donateur
Domme vraag misschien, maar sinds wanneer reageert de ACC op de verkeersborden herkenning? Dat doet 'ie bij mij niet... Is dat een nieuwer modeljaar, of alleen een software update?
 

wakkie

Senior Member
Domme vraag misschien, maar sinds wanneer reageert de ACC op de verkeersborden herkenning? Dat doet 'ie bij mij niet... Is dat een nieuwer modeljaar, of alleen een software update?

Bij mij ook niet. Sneller of langzamer moet ik handmatig regelen met het hendeltje. Of zie ik iets over het hoofd?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het ging me vooral om de vraag OF de (huidige) ACC reageert als de camera en/of de navigatiedatabase een wijziging afgeven. Dat blijkt het geval, en ik vind dat geen prettig idee - vooral niet naarmate de verschillen groter worden.

De vraag aan @Tom D werd ingegeven door het feit dat de verkeersbordherkenning in mijn Leon niet overweg kan met onderborden zoals "Bij nat wegdek" en dan dus ook altijd slaafs 90 gaat aangeven ongeacht tijdstip en condities. Gelukkig heb ik geen ACC en ik hoop da ook dat deze auto het nog héél lang blijft volhouden.
 

Tom D

Actief lid
@diwo220

Ik begrijp de verwarring en was in de veronderstelling dat iedereen wel weet dat 100 overdag het maximum is.
Ik bedoelde de verkeersborden die voor overdag 100 aangeven en tegelijkertijd 130 vanaf 19:00 uur. Daar kan het systeem niet mee omgaan omdat ooit de norm op die stukken 130 was en dat dit jaar is veranderd naar 100 km overdag ergens eind maart dit jaar.

De ACC "leest" beide snelheden via de camera, maar 130 blijft dus overdag leidend, en niet de toegestane 100 km/u. Het zou dus tof zijn als daar in de update van het systeem (navigatie of iets anders wat te updaten valt) een wijziging in komt. Dat lijkt me technisch gewoon te realiseren, maar of iemand bij Skoda/de kaartenmaker/het bedrijf dat de techniek programmeert daar aan gedacht heeft weet ik natuurlijk niet.
 

Tom D

Actief lid
@Smeeuwis,

Als je verkeerbordenherkenning aan hebt staan i.c.m. met lane Assist en ACC - zo heb ik het aan staan- dan zou dat automatisch moeten functioneren. Mijn Superb is my2020, bouwjaar sept 2019.
Heb daar geen VCDS tweak voor nodig gehad i.i.g.
 

Tom D

Actief lid
@Canon-Eye: als ik verkeerbordenherkenning uitzet, dan heb ik ook geen last meer:D Maar ik vind het juist zo fijn dat het systeem op 50,60 en 80 km/u binnenwegen zelf "ziet" wat de toegestane snelheid is. Dat bespaart me i.c.m. Flitsmeister gegarandeerd wel 1 of twee "toevallige" incassobrieven van enkele tientjes.
 

Smeeuwis

Donateur
Dan heb ik waarschijnlijk een iets oudere versie want mijn O3 doet dat echt niet...

Niet dat ik dat per sé wil overigens, ben het wat dat betreft wel eens met @Canon-Eye maar ik ben wel benieuwd of mijn auto dat zou kunnen. Overigens mindert hij wel vaart als ik iets te hard bepaalde snelwegbochten pak, zal wel met een gyrometer gaan of zo.

mss kunnen de goeroe’s er iets meer van roepen? @Antera of @Rainesh ? Anyone?
 

diwo220

Senior Member
Idem hier. De ACC let op de voorganger en op de stand van hendel en niet op de verkeersborden, die alleen getoond worden. Als ik wegwerkzaamheden in rij met max. 90 toegestaan moet ik echt zelf de hendel terugzetten.
 

Tom D

Actief lid
@Smeeuwis : automatisch remmen/snelheid minderen voor bochten en rotondes/kruispunten ziet het systeem ook.
melding in VC: "rotonde vooruit, snelheid wordt aangepast van 50 naar 35km/u" of "bocht vooruit" etc..
Soms grappig, soms zwaar irritant:jaja:
 

hemi24

Forumguru
Predictive ACC noemen ze dat inderdaad.
Zullen de meesten hier waarschijnlijk (nog) niet kennen, maar zit o.a. op de Superb iV dacht ik.
 
Bovenaan Onderaan