Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door higgy, 26-05-2010.

1. Schmart

Schmart Forumguru

Alle goede woorden voor de ingebouwde RTT in dit topic heeft me doen besluiten om deze (in combinatie met een WiFi hotspot op de telefoon) eens een goede kans te geven.

Ik heb dan wel Flitsmeister Pro met navigatie, maar die moet dan wel ingesteld zijn als ik vooraf een filewaarschuwing wil krijgen, waardoor ik toch nog wel eens een file inrij. Als de RTT het ook doet zonder ingestelde route, ben ik fan. Eigenlijk ook zonde om de opties in je auto niet ten volle te benutten...

2. Nick2203

Nick2203 Forumguru

Jij bent ook niet snel overtuigd hè? Krijg je een screenshot te zien, reageer je met “lijkt me wel betrouwbaar”... :sterretjes:

Je kunt de foto ook in RAW formaat opvragen en door een forensisch lab laten analyseren :maakmegek::deuk:

3. Schmart

Schmart Forumguru

De foto hoeft niet fake te zijn, misschien heeft @Rooverz het scherm van z'n Amunsen wel gemanipuleerd...

Nick2203 vindt dit leuk.
  4. Zelf heb ik recentelijk een Huawei E8372 dongle (icm T-Mobile MB verdeler) in de kofferbak (Rapid) gelegd.
    De Amundsen verbind automatisch en haalt realtime file info binnen. Dit zie ik dat er op het traffic scherm geen TMC maar een wereldbol staat. Op het Navi scherm zie ik dan ook de Google maps lay-out waar het stilstaat of doorgaand verkeer is.
    Ik kan de dongle ook voor in de USB aansluiten, maar dan ben ik weer een usb slot kwijt.

In princiepen kunnen alle devices dan verbinden met de hotspot van de Amundsen maar heb er voor gekozen om dit naar de dongle te doen zodat ik deze dan ook zo in de Octavia kan pluggen of op een powerbank op vakantie.

De Huawei dongle is de E8372.153 omdat deze met de meeste NL LTE netwerken om kan gaan en kost bij Aliexpress ongeveer 30 euro. Heb er we 2 externe antennes bij gekocht a 5 euro voor beter ontvangst.

Bijgevoegde bestanden:

Japanese Power en Schmart vinden dit leuk.
  5. herbiek

herbiek Senior Member

Ik download op het ogenblik nieuwe kaarten voor de Columbus in mijn O3 uit 2014. Daarvoor zou ik volgens de beschrijving een 32 GB SD(hc) kaart moeten gebruiken. Is er iemand die ervaring heeft of het ook werkt als ik die download uitpak op een externe HDD met USB aansluiting?

6. MaxN

MaxN Forumguru Donateur

Een usb-stick wil ook dus een externe hdd zou moeten kunnen.
    De vraag is alleen of de usb-poort genoeg stroom kan leveren om de hdd aan te sturen, maar ik zou het zeker proberen als je geen sdkaart of usb-stick hebt van 32gb.

7. herbiek

herbiek Senior Member

Ik had het liefst een nieuwere Columbus gehad, maar die is natuurlijk niet beschikbaar in een O3 van 2014 (dus er blijft wat te wensen over voor de toekomst). Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het tonen van Google Maps of beter nog Waze op jullie navigatie systeem. Waze is mijns inziens een van de meest accurate navigatiesystemen (Breng zelf ook af en toe verbeteringen aan in het kaartmateriaal en/of huisnummers). Op die manier heb je toch helemaal geen navigatie van de Columbus zelf nodig?

8. MaxN

MaxN Forumguru Donateur

Voor zoiets heb je wel de MIB2 Columbus(vanaf 2015 volgens mij) nodig, anders wil het niet op de Columbus zelf.
    De MIB1 ondersteund geen Apple Carplay of Android Car, helaas.
    Want ik zou het alleen al voor de muziek willen.
    Navi heb ik niet zo vaak nodig, maar heb het wel graag up to date.
    Gebruik zelf vaak de Tomtom-app op de telefoon, die mag ik nog een jaar gratis gebruiken.
    Ik weet nog niet wat ik doe als dat afloopt.

9. Rallye

Rallye Forumguru

Inderdaad voor Google Maps of Waze is Android Auto nodig (voor Apple Kaarten CarPlay). Bij Skoda zit Android Auto (met CarPlay) in de functie Smartlink die aanwezig is in MIB2 navi’s (Columbus en Amundsen), ingebouwd in Octavia’s gebouwd met ingang van week 22 2015 (modeljaar 2016). Voor de Columbus weet ik het niet, maar bij mijn Amundsen moest Smartlink apart worden geactiveerd (en dat kost geld).

@herbiek Jij hebt een 2014-Octavia met (dus) een MIB1 Columbus. Geen Smartlink voor jou dus......

10. herbiek

herbiek Senior Member

@Rallye bedankt voor de info, wist al dat dat met mijn auto niet mogelijk was (schreef al dat er altijd iets te wensen over is). Maar was benieuwd naar gebruikers die deze combinatie wel werkend hebben. Lijkt mij namelijk ideaal, groot scherm, altijd up to date kaart en route info en geen gehannes met telefoon in houder zetten (zoals ik waarschijnlijk wel ga doen).

11. J0ris

J0ris Lid

Waze werkt prima met de Columbus. Naar mijn mening twee kleine nadelen:

1. Resolutie is iets lager dan van het standaard navigatiesysteem.
    2. Het schermpje in het dashboard toont geen navigatie aanwijzingen.

Ik gebruik inderdaad het standaard navigatiesysteem niet meer.

12. herbiek

herbiek Senior Member

MaxN ik heb een externe SDD met een USB aansluiting geprobeerd. Heb hier nog geen kaart materiaal op staan, maar netjes de update van Bluetooth gedownload en laten uitpakken. Dat toolje keek ook of bestandformaat wel juist was en heeft dit omgezet (FAT32 dacht ik?) Vervolgens pakt hij de download keurig uit op die externe SSD. Bij het inpluggen van de USB aansluiting in de auto zie ik dan wel een melding "Software update" staan, maar daar blijft het dan ook wel bij.

De afbeeldingen van de radiozenders voor NL heb ik ook bij op de SSD geplaatst. Als ik die via de instellingen van de radio aan een zender probeer te koppelen zie ik wel een mogelijkheid om de CD, SD1, SD2 of USB te selecteren. Omdat er een CD in zit met een info bestand kan ik alleen die selecteren, maar de 3 andere menu opties zijn grijs gedisabled.

Vervolgens heb ik het geheel nog een keer laten uitpakken op een kleine USB stick (die ook wordt voorzien van een nieuw bestandsformaat) omdat de Columbus misschien moeilijkheden heeft met de externe SDD, maar ook die USB schijf meld alleen "Software update" bij het plaatsen en vervolgens niks meer dan dat?

Heb inmiddels een 64GB SD kaart besteld. Kijken of het daar mee gaat lukken

Ook heb ik nog een vraag over hoe ik geluid bestanden van mijn mobiel via de Bluetooth verbinding kan afspelen. Als ik bij media voor BT kies vind hij niet de mp3 tjes die ik op mijn mobiel heb staan?

En nog een vraag over het geluid van mijn navigatie Waze op mijn telefoon op het moment dat ik in de auto zit. Ik heb het idee dat alle geluid van de telefoon gemute wordt op het moment dat de telefoon via BT verbonden is? Buiten mijn auto hoor ik namelijk wel gesproken tekst van Waze.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst aangepast: 16-03-2018
  13. herbiek

herbiek Senior Member

Waarom zouden ze dat doen? Is het scherm van de Columbus zo groot dat dit misschien nooit voorzien is voor Waze? Geld dit ook voor Google maps?

Welk schermpje bedoel je? De MaxiDot tussen je toeren en snelheidsteller?

14. J0ris

J0ris Lid

Ja, het systeem gebruikt de apps die op je telefoon staan en die zijn nooit bedoeld geweest om op zo'n hoge resolutie te draaien. Hierdoor oogt het allemaal wat minder scherp, maar ik vind het niet zo storend. Hier een filmpje waarin je goed kunt zien dat de resolutie wat lager is dan het standaard navigatiesysteem:

Ja, ik bedoel de MaxiDot.

15. herbiek

herbiek Senior Member

De reden dat ik vraag of dit ook voor Google Maps werkt, is omdat dit wel op tablets wordt toegepast en die hebben veelal wel een hogere resolutie (en groter beeldscherm).

16. herbiek

herbiek Senior Member

Iemand nog een idee of tip over mijn eerder gestelde vraag over hoe ik geluid bestanden van mijn mobiel via de Bluetooth verbinding kan afspelen. Als ik bij media voor BT kies vind hij niet de mp3 tjes die ik op mijn mobiel heb staan?

En nog een vraag over het geluid van mijn navigatie Waze op mijn telefoon op het moment dat ik in de auto zit. Ik heb het idee dat alle geluid van de telefoon gemute wordt op het moment dat de telefoon via BT verbonden is? Buiten mijn auto hoor ik namelijk wel gesproken tekst van Waze.

Verder heb ik zitten prutsen met het thuis adres, heb dat 1 keer ingesteld, maar dat was niet de correcte locatie en ik vind nergens in de instellingen een optie om dit te corrigeren?

Ook vraag ik mij af of ik de routebegeleiding kan stoppen via de knoppen op de Columbus zelf? Kan dit nu alleen redden via de knop op het stuurwiel icm Maxidot?

PS updaten van navigatie kaarten wacht nog steeds op een bestelde SD kaart.

17. Rallye

Rallye Forumguru

Bluetooth speel je af vanaf de telefoon volgens mij. Daar kies je voor de af te spelen nummers.

Waze heb ik geen ervaring mee, maar Flitsmeister heeft speciale instellingen nodig om het geluid via de bluetooth weer te geven, of wil je dat nu juist niet?

Is het thuisadres niet één van de favoriete locaties? Die je daar ook kunt verwijderen?

Op mijn Amundsen kan ik via route-routegeleiding stoppen, op het scherm de routegeleiding stoppen.

18. herbiek

herbiek Senior Member

Kon gisteren idd muziek afspelen via Bluetooth, maar dat moest ik dan zelf starten op mijn mobiel en als mediabron op de Columbus de Bluetooth kiezen. Vervolgens kon ik op mijn mobiel niet meer terug naar mijn Waze navigatiescherm omdat het afspelen van de muziek dan stopte (Android 7). Allemaal nogal omslagtig en daarom in deze vorm niet bruikbaar. Denk dat ik het zo niet of weinig ga gebruiken. Had verwacht dat dit wel iets simpeler zou gaan.

Heb gisteren een kaart update gestart, maar dat duurde mij te lang en heb de auto verlaten waarna ik nog wel kon zien dat de update voorgezet werd. Toch is dit niet goed gegaan omdat ik bij het starten van de navigatie foutmeldingen krijg. Heb ergens op dit forum gelezen dat de auto de boordspanning na een half uur toch afsluit, wellicht dat de update toen nog niet klaar was? Iemand ervaring hier mee?

Routebegeleiding stoppen op het scherm nog steeds niet gevonden, ga nog eens verder zoeken.

19. herbiek

herbiek Senior Member

Net 40 minuten gereden terwijl de Columbus aan het updaten was, hij was op 40% toen ik bij mijn werk was. En dan breekt die de update weer af als je de auto verlaat. Hoe doen jullie dat? Kan me moeilijk voorstellen dat jullie een stuk van ruim 2 uur gaan rijden voor een update? Auto onafgesloten op contact laten staan? Motor stationair laten draaien?

20. waaltje

waaltje Senior Member

@herbiek bij mijn weten hoort de update als je weer gaat rijden door te gaan waar hij gebleven was, althans dit was bij mij het geval bij updaten vanaf usb stick

Deel deze pagina