Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Schmart

Forumguru
Minder leuk dat ik de boot net gemist heb, maar mooi dat het inmiddels anders is voor jullie!

Toen ik destijds bij Pon informeerde naar de plek waar ik een SIM in kon stoppen, verwezen ze i.i.g. niet naar de Columbus-unit :tegek:
 

Rooverz

Actief lid
Minder leuk dat ik de boot net gemist heb, maar mooi dat het inmiddels anders is voor jullie!

Toen ik destijds bij Pon informeerde naar de plek waar ik een SIM in kon stoppen, verwezen ze i.i.g. niet naar de Columbus-unit :tegek:
En de simkaart zit niet in je dashboard unit?
 

Schmart

Forumguru
Precies! Ik heb 'm maar in m'n telefoon-unit gestopt, die ik dan aan m'n dashboard-unit bevestig ;)

Edit: maar eigenlijk kijk ik voor live verkeersinformatie toch altijd op Flitsmeister...
 

Maartenvds

Forumguru
RTT is erg fijn! Toevallig 2 weken een O3 FL meegehad als leen auto en dit werkte prima met een data verbinding. Het is net als google Maps (met rode gele en blauwe lijnen) Alle omleidingen afsluitingen e.d staan er in en alles erg actueel een grote verbetering:thumbsup:.
 

O3-Rider

Senior Member
RTT is erg fijn! Toevallig 2 weken een O3 FL meegehad als leen auto en dit werkte prima met een data verbinding. Het is net als google Maps (met rode gele en blauwe lijnen) Alle omleidingen afsluitingen e.d staan er in en alles erg actueel een grote verbetering.
Erg blij om dit te horen. Rij nu vaak alsnog met een TomTom met live traffic in de auto.
 

CharlesTucker

Forumguru
Inderdaad nuttige info, dank hiervoor. Ik had het al wel eens ergens gelezen, maar dat kwam nooit heel betrouwbaar over, meer als in "ik denk dat ...", die screenshot lijkt me wel betrouwbaar. Zelf heb ik vorig jaar wat geinvesteerd in een los TomTom kastje (de TMC van m'n Garmin irriteerde me mateloos), en dat bevalt me uitstekend. Die verkeersinformatie van TomTom is echt behoorlijk goed. Ik ben van plan binnen afzienbare tijd een O3 te gaan bestellen, twijfel nog over de exacte uitvoering, maar met deze informatie is de kans dat er een Columbus in komt wel weer wat groter.
 

Schmart

Forumguru
Alle goede woorden voor de ingebouwde RTT in dit topic heeft me doen besluiten om deze (in combinatie met een WiFi hotspot op de telefoon) eens een goede kans te geven.

Ik heb dan wel Flitsmeister Pro met navigatie, maar die moet dan wel ingesteld zijn als ik vooraf een filewaarschuwing wil krijgen, waardoor ik toch nog wel eens een file inrij. Als de RTT het ook doet zonder ingestelde route, ben ik fan. Eigenlijk ook zonde om de opties in je auto niet ten volle te benutten...
 

Fabia II Sport

Actief lid
Zelf heb ik recentelijk een Huawei E8372 dongle (icm T-Mobile MB verdeler) in de kofferbak (Rapid) gelegd.
De Amundsen verbind automatisch en haalt realtime file info binnen. Dit zie ik dat er op het traffic scherm geen TMC maar een wereldbol staat. Op het Navi scherm zie ik dan ook de Google maps lay-out waar het stilstaat of doorgaand verkeer is.
Ik kan de dongle ook voor in de USB aansluiten, maar dan ben ik weer een usb slot kwijt.

In princiepen kunnen alle devices dan verbinden met de hotspot van de Amundsen maar heb er voor gekozen om dit naar de dongle te doen zodat ik deze dan ook zo in de Octavia kan pluggen of op een powerbank op vakantie.

De Huawei dongle is de E8372.153 omdat deze met de meeste NL LTE netwerken om kan gaan en kost bij AliExpress ongeveer 30 euro. Heb er we 2 externe antennes bij gekocht a 5 euro voor beter ontvangst.
 

Bijlagen

  • 3C8CEDE4-3A4E-4DBD-B302-6D45004E2902.jpeg
    3C8CEDE4-3A4E-4DBD-B302-6D45004E2902.jpeg
    412,7 KB · Weergaven: 106
  • BA0A2233-D8DC-42F5-A3C2-2E8E939BC26A.jpeg
    BA0A2233-D8DC-42F5-A3C2-2E8E939BC26A.jpeg
    323,7 KB · Weergaven: 100

herbiek

Senior Member
Ik download op het ogenblik nieuwe kaarten voor de Columbus in mijn O3 uit 2014. Daarvoor zou ik volgens de beschrijving een 32 GB SD(hc) kaart moeten gebruiken. Is er iemand die ervaring heeft of het ook werkt als ik die download uitpak op een externe HDD met USB aansluiting?
 

MaxN

Donateur
Ik download op het ogenblik nieuwe kaarten voor de Columbus in mijn O3 uit 2014. Daarvoor zou ik volgens de beschrijving een 32 GB SD(hc) kaart moeten gebruiken. Is er iemand die ervaring heeft of het ook werkt als ik die download uitpak op een externe HDD met USB aansluiting?

Een usb-stick wil ook dus een externe hdd zou moeten kunnen.
De vraag is alleen of de usb-poort genoeg stroom kan leveren om de hdd aan te sturen, maar ik zou het zeker proberen als je geen sdkaart of usb-stick hebt van 32gb.
 

herbiek

Senior Member
Ik had het liefst een nieuwere Columbus gehad, maar die is natuurlijk niet beschikbaar in een O3 van 2014 (dus er blijft wat te wensen over voor de toekomst). Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het tonen van Google Maps of beter nog Waze op jullie navigatie systeem. Waze is mijns inziens een van de meest accurate navigatiesystemen (Breng zelf ook af en toe verbeteringen aan in het kaartmateriaal en/of huisnummers). Op die manier heb je toch helemaal geen navigatie van de Columbus zelf nodig?
 

MaxN

Donateur
Voor zoiets heb je wel de MIB2 Columbus(vanaf 2015 volgens mij) nodig, anders wil het niet op de Columbus zelf.
De MIB1 ondersteund geen Apple Carplay of Android Car, helaas.
Want ik zou het alleen al voor de muziek willen.
Navi heb ik niet zo vaak nodig, maar heb het wel graag up to date.
Gebruik zelf vaak de Tomtom-app op de telefoon, die mag ik nog een jaar gratis gebruiken.
Ik weet nog niet wat ik doe als dat afloopt.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad voor Google Maps of Waze is Android Auto nodig (voor Apple Kaarten CarPlay). Bij Skoda zit Android Auto (met CarPlay) in de functie Smartlink die aanwezig is in MIB2 navi’s (Columbus en Amundsen), ingebouwd in Octavia’s gebouwd met ingang van week 22 2015 (modeljaar 2016). Voor de Columbus weet ik het niet, maar bij mijn Amundsen moest Smartlink apart worden geactiveerd (en dat kost geld).

@herbiek Jij hebt een 2014-Octavia met (dus) een MIB1 Columbus. Geen Smartlink voor jou dus......
 

herbiek

Senior Member
@Rallye bedankt voor de info, wist al dat dat met mijn auto niet mogelijk was (schreef al dat er altijd iets te wensen over is). Maar was benieuwd naar gebruikers die deze combinatie wel werkend hebben. Lijkt mij namelijk ideaal, groot scherm, altijd up to date kaart en route info en geen gehannes met telefoon in houder zetten (zoals ik waarschijnlijk wel ga doen).
 
Bovenaan Onderaan