Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door higgy, 26-05-2010.

1. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Ik moet vandaag beslissing nemen en bestellen dus dat zal niet gaan.

2. Schmart

Schmart Forumguru

Mijn O3 is van week 42, en ik zie een opmerking over week 45. Dus ik hoop dat de situatie intussen in je voordeel is. Maar dan moet je nog steeds zelf een SIM-kaart regelen.

Maar over wat moet je eigenlijk een beslissing nemen? Wel of niet een columbus?

3. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Regels veranderen waardoor de kans zeer groot is dat ik geen Skoda meer kan uitzoeken. Dus wil vandaag bestelling plaatsen.

4. Nick2203

Nick2203 Forumguru

Bij je Columbus zit een simkaart slot. Als je daar een SIM in steekt (of een hotspot maakt met je Telefoon), kun je Live traffic informatie ophalen. Deze gegevens zijn identiek aan de TomTom traffic info.

Als je de Columbus unit niet connect, krijg je alleen de TMC informatie, die aanmerkelijk minder "rijk" is.

Het dataverbruik met een Simkaart valt mij voorlopig reuze mee. Als je Google Maps uitzet, en niet te wild bent met het lezen van nieuwsberichten en andere content dan moet je denken aan een paar kb.
    Tot nu toe (2 maanden, 6k kilometers) heb ik slechts 400Mb verbruikt.

O3-Rider vindt dit leuk.
  5. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Top. Dank je. Nuttige info daar kan ik wat mee. Heb een data abonnement met 10Gb per maand dus daar lig ik echt niet wakker van.

Dan vind ik simkaart slot wel een pluspunt.

Is deze sim dan snel voor data? Of werkt dat ook gelijk om te bellen? Dus zou ik mijn telefoon niet hoeven te koppelen met carkit.

6. Nick2203

Nick2203 Forumguru

Ik heb een Simkaart voor zowel bellen als data. Mijn Auto heeft dus zijn eigen nummer ;)
    In de praktijk gebruik ik alleen de data en connect ik mijn telefoon met bluetooth.

Alternatief is dat je bij KPN of Vodafone een extra sim aanvraagt met hetzelfde nummer als je telefoon. Dan kun je of je telefoon of je auto gebruiken. Persoonlijk lijkt me dat dan weer minder handig.

7. Rallye

Rallye Forumguru

@O3-Rider Overigens is er ook een periode geweest dat alleen de Superb een navi met (mogelijkheid tot) een simkaart had en de Octavia niet. Er kunnen dus verschillen zijn tussen modellen met in principe dezelfde navi, en @Nick2203 heeft een Kodiaq. Inmiddels kan dat anders zijn, dus horen we graag wat nu de mogelijkheden zijn bij de Octavia. Kun je dat navragen als je besteld hebt, of dat laten weten na aflevering?

8. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Uiteraard.

9. Rooverz

Rooverz Actief lid

Ik heb een amundsen systeem in mijn 2017 facelift octavia en gewoon de online file info (geen tmc). Door op mijn telefoon een hotspot te creƫren maakt de amundsen verbinding met internet en heb ik alle online diensten. Wie de file info levert weet ik niet, maar wel dat het vele malen beter is als tmc. Online file infotmatie kan van 3 partijen komen, tomtom/Vodafone, Google of INRIX. Volgens mij maken alledrie de aanbieders gebruik van locatie gebaseerde gegevens afkomstig van gsm netwerken. Alleen het pakket wat wordt aangekocht bepaald of dit alleen info is voor de snelwegen, snelweg+N-wegen, of snelweg+n-wegen+locale informatie.

Schmart en O3-Rider vinden dit leuk.
  10. J0ris

J0ris Lid

Mijn Octavia is vorige week geleverd met een Columbus systeem. Ik heb dezelfde functionaliteit als @Nick2203 beschrijft en dus ook een SIM-kaartslot in het dashboard. Ik gebruik voor de navigatie trouwens Waze via Android Auto omdat ik dan ook flitsmeldingen krijg.

Rallye en O3-Rider vinden dit leuk.
  11. Schmart

Schmart Forumguru

Minder leuk dat ik de boot net gemist heb, maar mooi dat het inmiddels anders is voor jullie!

Toen ik destijds bij Pon informeerde naar de plek waar ik een SIM in kon stoppen, verwezen ze i.i.g. niet naar de Columbus-unit :tegek:

12. Rooverz

Rooverz Actief lid

En de simkaart zit niet in je dashboard unit?

13. Schmart

Schmart Forumguru

Precies! Ik heb 'm maar in m'n telefoon-unit gestopt, die ik dan aan m'n dashboard-unit bevestig ;)

Edit: maar eigenlijk kijk ik voor live verkeersinformatie toch altijd op Flitsmeister...

14. Maartenvds

Maartenvds Senior Member

RTT is erg fijn! Toevallig 2 weken een O3 FL meegehad als leen auto en dit werkte prima met een data verbinding. Het is net als google Maps (met rode gele en blauwe lijnen) Alle omleidingen afsluitingen e.d staan er in en alles erg actueel een grote verbetering:thumbsup:.

O3-Rider vindt dit leuk.
  15. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Erg blij om dit te horen. Rij nu vaak alsnog met een TomTom met live traffic in de auto.

16. Schmart

Schmart Forumguru

@O3-Rider, is het trouwens gelukt om je nieuwe leaseauto op tijd te bestellen?

17. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Haha jup. Maar ivm Leasebudget is het "slechts" een "kale" Style business geworden. Geen acc en geen lane assist. Wel met DSG. Het is niet anders, maar wel blij mee. Keuzes.....

Schmart vindt dit leuk.
  18. Rooverz

Rooverz Actief lid

De file info komt bij TomTom vandaan, zie screenshot. 20180306_161846.jpg

Schmart, johnboy en O3-Rider vinden dit leuk.
  19. O3-Rider

O3-Rider Actief lid

Dat is nog eens nuttige info. Dank. Erg tevreden over TomTom traffic.

Rooverz vindt dit leuk.
  20. CharlesTucker

CharlesTucker Forumguru

Inderdaad nuttige info, dank hiervoor. Ik had het al wel eens ergens gelezen, maar dat kwam nooit heel betrouwbaar over, meer als in "ik denk dat ...", die screenshot lijkt me wel betrouwbaar. Zelf heb ik vorig jaar wat geinvesteerd in een los TomTom kastje (de TMC van m'n Garmin irriteerde me mateloos), en dat bevalt me uitstekend. Die verkeersinformatie van TomTom is echt behoorlijk goed. Ik ben van plan binnen afzienbare tijd een O3 te gaan bestellen, twijfel nog over de exacte uitvoering, maar met deze informatie is de kans dat er een Columbus in komt wel weer wat groter.

Rooverz vindt dit leuk.

Deel deze pagina