Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

J0ris

Lid
Waze werkt prima met de Columbus. Naar mijn mening twee kleine nadelen:

1. Resolutie is iets lager dan van het standaard navigatiesysteem.
2. Het schermpje in het dashboard toont geen navigatie aanwijzingen.

Ik gebruik inderdaad het standaard navigatiesysteem niet meer.
 

herbiek

Senior Member
maar ik zou het zeker proberen als je geen sdkaart of usb-stick hebt van 32gb.
MaxN ik heb een externe SDD met een USB aansluiting geprobeerd. Heb hier nog geen kaart materiaal op staan, maar netjes de update van Bluetooth gedownload en laten uitpakken. Dat toolje keek ook of bestandformaat wel juist was en heeft dit omgezet (FAT32 dacht ik?) Vervolgens pakt hij de download keurig uit op die externe SSD. Bij het inpluggen van de USB aansluiting in de auto zie ik dan wel een melding "Software update" staan, maar daar blijft het dan ook wel bij.

De afbeeldingen van de radiozenders voor NL heb ik ook bij op de SSD geplaatst. Als ik die via de instellingen van de radio aan een zender probeer te koppelen zie ik wel een mogelijkheid om de CD, SD1, SD2 of USB te selecteren. Omdat er een CD in zit met een info bestand kan ik alleen die selecteren, maar de 3 andere menu opties zijn grijs gedisabled.

Vervolgens heb ik het geheel nog een keer laten uitpakken op een kleine USB stick (die ook wordt voorzien van een nieuw bestandsformaat) omdat de Columbus misschien moeilijkheden heeft met de externe SDD, maar ook die USB schijf meld alleen "Software update" bij het plaatsen en vervolgens niks meer dan dat?

Heb inmiddels een 64GB SD kaart besteld. Kijken of het daar mee gaat lukken

Ook heb ik nog een vraag over hoe ik geluid bestanden van mijn mobiel via de Bluetooth verbinding kan afspelen. Als ik bij media voor BT kies vind hij niet de mp3 tjes die ik op mijn mobiel heb staan?

En nog een vraag over het geluid van mijn navigatie Waze op mijn telefoon op het moment dat ik in de auto zit. Ik heb het idee dat alle geluid van de telefoon gemute wordt op het moment dat de telefoon via BT verbonden is? Buiten mijn auto hoor ik namelijk wel gesproken tekst van Waze.
 

Bijlagen

  • Columbus.jpg
    Columbus.jpg
    261,7 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:

herbiek

Senior Member
Waze werkt prima met de Columbus. Naar mijn mening twee kleine nadelen:

1. Resolutie is iets lager dan van het standaard navigatiesysteem.
Waarom zouden ze dat doen? Is het scherm van de Columbus zo groot dat dit misschien nooit voorzien is voor Waze? Geld dit ook voor Google maps?

2. Het schermpje in het dashboard toont geen navigatie aanwijzingen.
Welk schermpje bedoel je? De MaxiDot tussen je toeren en snelheidsteller?
 

J0ris

Lid
Ja, het systeem gebruikt de apps die op je telefoon staan en die zijn nooit bedoeld geweest om op zo'n hoge resolutie te draaien. Hierdoor oogt het allemaal wat minder scherp, maar ik vind het niet zo storend. Hier een filmpje waarin je goed kunt zien dat de resolutie wat lager is dan het standaard navigatiesysteem:

Ja, ik bedoel de MaxiDot.
 

herbiek

Senior Member
De reden dat ik vraag of dit ook voor Google Maps werkt, is omdat dit wel op tablets wordt toegepast en die hebben veelal wel een hogere resolutie (en groter beeldscherm).
 

herbiek

Senior Member
Iemand nog een idee of tip over mijn eerder gestelde vraag over hoe ik geluid bestanden van mijn mobiel via de Bluetooth verbinding kan afspelen. Als ik bij media voor BT kies vind hij niet de mp3 tjes die ik op mijn mobiel heb staan?

En nog een vraag over het geluid van mijn navigatie Waze op mijn telefoon op het moment dat ik in de auto zit. Ik heb het idee dat alle geluid van de telefoon gemute wordt op het moment dat de telefoon via BT verbonden is? Buiten mijn auto hoor ik namelijk wel gesproken tekst van Waze.

Verder heb ik zitten prutsen met het thuis adres, heb dat 1 keer ingesteld, maar dat was niet de correcte locatie en ik vind nergens in de instellingen een optie om dit te corrigeren?

Ook vraag ik mij af of ik de routebegeleiding kan stoppen via de knoppen op de Columbus zelf? Kan dit nu alleen redden via de knop op het stuurwiel icm Maxidot?

PS updaten van navigatie kaarten wacht nog steeds op een bestelde SD kaart.
 

Rallye

Forumguru
Bluetooth speel je af vanaf de telefoon volgens mij. Daar kies je voor de af te spelen nummers.

Waze heb ik geen ervaring mee, maar Flitsmeister heeft speciale instellingen nodig om het geluid via de bluetooth weer te geven, of wil je dat nu juist niet?

Is het thuisadres niet één van de favoriete locaties? Die je daar ook kunt verwijderen?

Op mijn Amundsen kan ik via route-routegeleiding stoppen, op het scherm de routegeleiding stoppen.
 

herbiek

Senior Member
Kon gisteren idd muziek afspelen via Bluetooth, maar dat moest ik dan zelf starten op mijn mobiel en als mediabron op de Columbus de Bluetooth kiezen. Vervolgens kon ik op mijn mobiel niet meer terug naar mijn Waze navigatiescherm omdat het afspelen van de muziek dan stopte (Android 7). Allemaal nogal omslagtig en daarom in deze vorm niet bruikbaar. Denk dat ik het zo niet of weinig ga gebruiken. Had verwacht dat dit wel iets simpeler zou gaan.

Heb gisteren een kaart update gestart, maar dat duurde mij te lang en heb de auto verlaten waarna ik nog wel kon zien dat de update voorgezet werd. Toch is dit niet goed gegaan omdat ik bij het starten van de navigatie foutmeldingen krijg. Heb ergens op dit forum gelezen dat de auto de boordspanning na een half uur toch afsluit, wellicht dat de update toen nog niet klaar was? Iemand ervaring hier mee?

Routebegeleiding stoppen op het scherm nog steeds niet gevonden, ga nog eens verder zoeken.
 

herbiek

Senior Member
Net 40 minuten gereden terwijl de Columbus aan het updaten was, hij was op 40% toen ik bij mijn werk was. En dan breekt die de update weer af als je de auto verlaat. Hoe doen jullie dat? Kan me moeilijk voorstellen dat jullie een stuk van ruim 2 uur gaan rijden voor een update? Auto onafgesloten op contact laten staan? Motor stationair laten draaien?
 

waaltje

Senior Member
@herbiek bij mijn weten hoort de update als je weer gaat rijden door te gaan waar hij gebleven was, althans dit was bij mij het geval bij updaten vanaf usb stick
 

MaxN

Donateur
Net 40 minuten gereden terwijl de Columbus aan het updaten was, hij was op 40% toen ik bij mijn werk was. En dan breekt die de update weer af als je de auto verlaat. Hoe doen jullie dat? Kan me moeilijk voorstellen dat jullie een stuk van ruim 2 uur gaan rijden voor een update? Auto onafgesloten op contact laten staan? Motor stationair laten draaien?

Gewoon op de oprit bij huis.
En als je denkt dat de accu dat niet aan kan lekker 2 uur sturen.
 

herbiek

Senior Member
Ik heb na het ritje van 40 minuten mijn auto uitgezet, en daarna om te testen weer de auto even aangezet en gekeken naar de status van de update, maar daar kreeg ik weer data van oude mappen te zien, plus een foutmelding die ik niet kon plaatsen. Had ik gisteravond ook maar vanmorgen kon ik de update weer gewoon opnieuw starten (en begon die weer vanaf 0%) Het lijkt er op dat die dus niet de update weer oppikt van de status waarop ik hem uitgezet heb.
 

herbiek

Senior Member
Ik heb de radio aan gezet zonder auto op contact en zag toen idd dat die op 74% was. Een klein uur later leek de update klaar omdat ik nu in het versie nummer 2018 zag staan. Toen ik echter het apparaat naar updates liet zoeken vond die weer iets dat hij moest updaten. Kan het zijn dat de navigatie niet ziet dat die al voorzien is van de laatste versie en gewoon weer van voren af aan begint?

Hebben jullie een idee hoe je de bluetooth software kunt updaten? Heb in de setup geen mogelijkheden gezien om te zoeken naar nieuwe versies?
 

herbiek

Senior Member
Ja klopt daar werd mij de items als op de afbeelding aangeboden.
Ook een update voor de Bluetooth dus.

Had geen idee hoe ik die moest update, maar ben er inmiddels achter dat ik die (net als de kaart update) moet zoeken via de versie info opvragen van de navigatie. Als je dan het SD kaartje met de uitgepakte bluetooth updates aanbied vind hij vanzelf uit dat het om een bluetooth update gaat ipv een kaart update. (die info staat volgens mij in metainfo2.txt file. Het is dus niet mogelijk om verschillende update software op dat SD kaartje te zetten. Alles moet volgen mij in de root (zonder subdirectories) van de SD kaart staan.

Het selecteren van afbeeldingen voor radiostations is mij nog niet gelukt en ik verwacht dat misschien ook wel komt omdat ik deze in de root van de SD kaart moet zetten?

Heeft de Columbus in een O3 ook nog een 30GB harde schijf (net als de oude Columbus?)
 

Bijlagen

  • Skoda updates.jpg
    Skoda updates.jpg
    52 KB · Weergaven: 58

herbiek

Senior Member
Vandaag alle afbeeldingen uit de download van de radio afbeeldingen in de root gezet van de SD card, maar kan bij het toekennen van een afbeelding aan een radio station niks selecteren op de SD1. Deze blijft gewoon grijs gedisabled? Kan iemand mij uitleggen hoe ik een afbeelding koppel aan een radio station?
 
Bovenaan Onderaan