Het grote auto-wassen topic

Joske

Forumguru
En mooi dat er een kleine op komst is want die kan tzt helpen met kleien
Geloof me.. Heb 2 kleine pagadders van 2 en 4, die wil je echt niet laten helpen met de auto te wassen..
"papa, ik heb de spons laten vallen op de grond in het zand.."
"maar ik heb alles mooi,afgewassen op je motorkap hoor"

...
:facepalm:
 

Happyman

Forumguru

De Vectra uit dit filmpje was van een collega van mij.

Hij heeft ooit mijn auto gedetailed. Heb toen gelijk voor een klein vermogen allerlei producten aangeschaft om de auto goed te kunnen wassen.

Alles beter dan de krasstraat ;)
 

Pendragon

Forumguru
Een mooi gewassen auto vind ik toch mooier hoor dan 1 die nooit wordt gewassen en vertroeteld. Doe je de binnenkant dan ook nooit?
 

Sander1575

Nieuw lid
Binnenkant ook nooit.
Alleen de ramen af en toe.
Als de auto te smerig wordt ruim ik 'm op.

Daarbij, ik heb een Roomster, dat is geen "bak", dat is een bakkie dat me van A naar B brengt en meer niet
 

Bart1979

Actief lid
Auto poetsen en detailen vind ik naast nodig ook nog leuk om te doen ook...;).

Om de Fabia te wassen (2-wekelijks; eigenlijk altijd met de hand, in de wasbox) gebruik ik de volgende spullen:

Shampoo: Poorboy's World Super Slick & Suds
Meguiar's washandschoen
Afdrogen doe ik met de PB Waffle Weave drying towel, droogt 'like a charm' en geen resten of opgedroogde druppels (spoel wel altijd na in de wasbox met demi water)
Velgen doe ik met een velgenborstel en PB All Purpose cleaner (ongeveer 1:5 verdund).

In de winter spoel ik de auto wel wat vaker af of doe een snelle wasbeurt, en als ik echt geen zin of tijd heb gaat ie door de carwash, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden (ja, ook die textiel wasstraten geven 'swirls' als een dolle...zonde van de lak, al is dat wel afhankelijk van de kleur...op mijn zilvergrijze lak zie je weinig...;)).

Interieur:

Stofzuigen (wekelijks)
Dashboard en bekleding afnemen met Autoglym Interior shampoo
Ramen met Autoglym fast-glass (indien nodig, van binnen)


Verder ter bescherming van de lak tweemaal per jaar de volgende behandeling:

- Wassen zoals boven
- Kleien
- Voorbehandeling van de lak met Dodo Juice Lime Prime
- Waxen met Dodo Juice Orange Crush wax
- Velgen met Autoglym Alloy wheel seal (hierdoor hecht remstof veel minder, en spoel je het eenvoudig af)

Zodoende blijft de lak altijd mooi, en vooral eenvoudig schoon te maken met de wasbeurten. Naast dat ik het leuk vind en het prettig vind om in een schone auto te rijden en te verblijven, levert het ook meer geld op bij inruil. Zo was mijn Peugeot 206 sw met 230k op de teller nog van buiten en binnen zo goed als nieuw. :thumbsup:

Er is een hele detailing-scene, met mensen die echt extreem detailen en poetsen, met een fortuin aan spullen. Dan val ik nog mee. Vind een schone auto zoals gezegd gewoon fijn, en elke twee weken een uurtje bezig zijn vind ik rustgevend...:D
 

Joske

Forumguru
kan iemand me eens zeggen wat "kleien" juist doet? (weet ondertussen wel hoe het moet, maar vraag me af "wat" het juist doet?)
is het een vorm van polijsten? of enkel dieper reinigen?
 

Bart1979

Actief lid
@Happyman: yes inderdaad :thumbsup:

Met kleien verwijder je oppervlakkige vervuiling zoals boomhars, teer, aanslag, etc. Het maakt je lak schoon en is een goede basis om daarna met cleaner/glaze de lak te voeden. Vervolgens breng je een nieuwe waxlaag aan om deze weer te beschermen.
 

CDK

Forumguru
ik moet dringend eens bij iemand in de leer.... zal m'n lakschade ook eerst eens moeten bijwerken denk ik
 

CDK

Forumguru
@Pendragon, voordat ik ga poetsen ff de boel bijwerken bedoelde ik
er zit her en der wat steenslag schade en op de achterbumper is een paar millimeter lak foetsie door iemand die tegen m'n auto aangezeten heeft met parkeren ofzo :(
 

Pendragon

Forumguru
Chips en dat tegen je mooie auto, schande! Steenslag is ook wel lastig. Ik heb het wel eens gedaan, maar je ziet het toch. En de lakstift van de dealer is ook maar tijdelijk. Het is niet zo sterk helaas. Of wil je het laten doen?
 

CDK

Forumguru
wat zijn er nog meer voor mogelijkheden behalve lakstift en spuiten dan?
ik dacht zelf aan ff aantippen met zo'n stiftje/kwastje....
 
Bovenaan Onderaan