Het grote auto-wassen topic

s-line

Forumguru
klopt Cordoba, lakstift gaat'm niet worden, heb een offerte opgevraagd en @s-line zou morgen vragen wat het kost bij hem op de zaak ;)
Een plekje bij tippen,zeker bij metallic kleuren blijft altijd lastig je zult het ook altijd iets zien.
Metallic kleuren zijn eigenlijk gemaakt om te verspuiten en niet om te schilderen omdat de metaal deeltjes mooi verdeeld moeten worden en dat lukt nooit met tippen. Zelfs al heb je exact de zelfde kleur!
 

Bart1979

Actief lid
Bijtippen met lakstift bij niet-uni lakken: no go! Ik heb het zelf vaker gedaan in mijn beginjaren van het autorijden. Zo'n lakstift met een kwastje...drama! Erna nog ergere dan voor de actie! En dat heet dan door schade en schande wijs geworden...;).


Je kunt, met heel veel beleid, puntjes 'inleggen' met de lak door met een naald of een tandenstoker een zeer kleine hoeveelheid in te brengen in het putje, en dit in heel dunne laagjes op te vullen. Elk laagje tussendoor voldoende laten drogen (>8h).
Vervolgens de clearcoat, maar dit is waar het vaak mis gaat. Deze kun je er dan iets boven de hoogte van de lak laten uit komen, om vervolgens alles goed te laten drogen.
Indien alles voldoende is uitgehard, kun je met een cleaner de overtollige clearcoat wegslijpen (met beleid) of zelfs wetsanden voor als je echt durft. Dan polish en wax, en dan is het resultaat redelijk.
Reken er wel op dat je dit hele proces gerust een paar dagen kost omdat elk laagje tussendoor goed moet drogen, en dat je dit het best in een droge, schone garage moet doen. Zelf doe ik het nooit meer zelf, omdat ik het gewoon blijf zien. Details zoals dat kunnen me echt gek maken...

Kortom, doe nu maar gewoon die spotrepair, want zelf is een heel karwei en het is eigenlijk een vak apart wil je het echt netjes krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien back on-topic?

Overigens @Bart1979 volgens mij gooi je cleanen en polijsten door elkaar. Met cleaner krijg je overtollige blanke lak echt niet weg (tenminste niet binnen de levensduur van je auto), met polijsten wel. Overigens gebruik ik al nooit het standaardkwastje van een lakstift, maar een klein penseeltje dat ik speciaal voor dat doel heb, en waarvan ik de haren ook schuin heb afgeknipt, om er beter mee te kunnen werken.
 

Bart1979

Actief lid
@Cordoba: dat ligt eraan, er zijn cleaners/polishes die wel slijpdelen bevatten, zoals Dodo Juice Lime Prime bijvoorbeeld. Anders kun je ook diverse stappen van Poorboy's World met diverse 'cutting factors' gebruiken.
Echter, ik doe het niet meer zelf in geval van lakschade, lekker spot-repair mocht het nodig zijn. Hopelijk voorlopig nog niet bij mijn Fabia...
 

Renzo4000

Forumguru
Vandaag de octaaf gewassen en in de collinite 845 gezet, inclusief de velgen. Wat een héérlijke wax is dat toch!

juWoFK9.jpeg


xYq9bwA.jpeg
 

Joske

Forumguru
@Renzo4000

heb je zo een glans enkel en alleen bekomen met de Collinite??? :shocked:

Machinaal afgewerkt en/of aangebracht? Geclayed ook veronderstel ik?

aleja...


doe gewoon je werkwijze eens uit de doeken :D
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb mijn Octavia destijds laten behandelen met Flon4000 Nanogold. Fabel of niet, ik heb er nog elke dag plezier van. De auto blinkt als een spiegel en wassen is een fluitje van een cent. Het water droogt netjes op. Vorig jaar een cadeautje gehad van een fransman (deur in mijn portier). Krasje in de coating, is er zo weer uitgepoetst. Ik kan het iedereen aanbevelen.
 

CDK

Forumguru
@ElScorpione, goed dat je het hebt LATEN doen, dat hele nano gebeuren zou wel eens heel schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid namelijk, daar zijn de geleerden nog druk over aan het filosoferen, maar er kunnen qua glans en reflectie op auto's mooie resultaten mee behaald worden idd :jaja:
 

Kempes

Forumguru
Om even op de openingspost terug te komen...als ik weinig tijd heb dan haal ik de gieter 4x door de regenton en spoel het kraanwater van de auto. Droogt mooi op alsof je hem drooggepoetst hebt..
 

Beedeewee

Forumguru
Afdrogen? Gewoon met een handdoek of theedoek... Liefst 2 stuks. En wassen doe ik gewoon met autoshampoo van de A-C -Tion..... Perfect! :thumbsup:
image.jpg
 

Renzo4000

Forumguru
Ai... Daar gaat mijn detailerhart! ... Dat soort shampoos zijn erg agressief en krijgen je auto ongetwijfeld schoon maar strippen ook je eventueel aanbrachte bescherming (bijv wax). Een gewone handdoek of theedoek is ook een echte no go... Veel te harde vezels met swirls als gevolg. Het is geen waarde oordeel, maar ik zou het zonde vinden van mijn lak!
 

Beedeewee

Forumguru
Ik krijg hem toch echt streeploos schoon hoor! Thee doek of handdoek werkt juist goed wanneer deze vochtig is. Maar das mijn mening:jaja:
 
Bovenaan Onderaan