Het grote auto-wassen topic

Tuner111

Forumguru
Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar is alles van Gyeon goed..

Gyeon is marklijder voor het moment. maar er zijn zeker nog goede merken zoals ( Nanolex, poorboys, Swissvax)

maar omdat ik enkel met gyeon werk kan ik dat ook enkel aanraden..


Mequiars is meer een supermarkt merk geworden. en kwaliteit is het niet meer zoals vroeger
 

Okki

Donateur
Ik heb alleen een flesje interieur spul van AutoGlym staan. Volgens de verkoper gebruiken ze het bij Rolls Royce ook, dus zal het geen kwaad kunnen op een Skoda.

De buitenkant helaas nog nooit kunnen doen, behalve de wasstraat.
 

Cordoba

Forumguru
Hello iedereen

Sinds mei trotse bezitter van een Kodiaq - kleur lava blue

Met veel interesse volg ik dit forum en wil me graag verdiepen in het detailen

Om de auto te wassen gebruik ik momenteel foam van monello met foamlans monello en K2 kärcher, shampoo Wash and Wax (Hydrophobic polymer tech) van Mequiars met wax (2 emmer methode) en washmitt en de nodige microvezeldoeken om te drogen. voor de rims en insecten twee producten die ik van skoda bij de auto heb gekregen - Voorlopig eerst deze opgebruiken en dan zoeken naar andere produceten Tot zover de producten die ik gebruik.

Sinds mei is de auto enkel met deze producten onderhouden geweest. Is dit voorlopig voldoende of kan ik best nog andere producten extra gebruiken om mijn lak beter te beschermen?

Kan ik een waxlaag aanbrengen als ik de auto daarvoor met een waxhoudende shampoo heb gewassen? of moet ik eerst de auto wassen met een shampoo zonder wax en daarna aparte waxlaag aanbrengen?

Bedankt voor de feedback

Ik ben even een weekje offline geweest, maar zal het alsnog beantwoorden. Allereerst shampoo met wax is vooral bedoeld om een bestaande waxlaag te boosten, en zo de levensduur van een waxlaag te verlengen. Ik zou je adviseren om ook een autoshampoo aan te schaffen zonder toegevoegde wax (of andere extra beschermingsmiddelen), en die gewone shampoo in elk geval te gebruiken als je daarna nog iets met de lak gaat doen. Vóór het aanbrengen van een verse waxlaag, zou ik de auto minimaal wassen met een gewone shampoo (incl. foamen en dergelijke wat je nu ook vooraf doet). Daarna zou ik hardnekkig vuil van de lak verwijderen met een kleibehandeling, en als je niet wilt polijsten of iets dergelijks, vervolgens gaan beginnen met de nieuwe waxlaag. Een kleibehandeling haalt niet alleen veel vuil van een schijnbaar schone lak, vaak verbetert het ook de hechting van de waxlaag, waardoor de standtijd van de waxlaag veel beter wordt. Als je dan ook nog regelmatig die waxlaag boost met shampoo met toegevoegde wax, kom je makkelijk de winter door (zolang je tenminste niet naar de wasstraat gaat).
 

WichardGout

Nieuw lid
Ik heb ook geen idee of Action spul goed is, ben ik wel benieuwd naar. Ik wil gewoon een keer mijn auto wassen, maar dan wel op een goede manier.

Prima spul. Goed gereedschap is het halve werk, maar ja, goed gereedschap verkeerd gebruiken, bereik je nog niets mee.

Je gaf eerder aan dat je niet wilt gaan kleien. Dat is prima voor een beginner. Dus bij deze mijn ervaring met Action spullen:

Washandschoen

Geloof niet dat ze het hebben. Ze hebben soms rasta sponzen, van die sponzen met zeer grove haar vezels. De truc is om het goed nat te maken. Laat het weken in de emmer met shampoo voordat je gaat wassen.

Vermijd alle vormen van gele sponzen zoals deze: https://www.action.com/nl-nl/p/multy-huishoudspons-2/
Die zijn buitengewoon hard voor het lak.

Velgenborstel
Prima borstel. Ze hebben ook een banden borstel, ook goed.

Ik zou eerder de banden borstel kopen + een verfkwast (zie verderop).

Een velgenborstel hoort lang genoeg te zijn om ook de binnenkant van de velgen te kunnen reinigen en die heeft Action niet.

Droogdoek
2 soorten

De 1 is erg dik en buitengewoon goed. Ene kant is geel, andere kant is grijs, zwarte fluwelen rondom. Zoals je weet, Action heeft niet altijd alles, maar genoeg alternatieven voor een dergelijke doek.

De tweede vind je op de schoonmaakafdeling, lichtblauw met gele randje rondom. Is per stuk verpakt, voor geloof 90 cent. Die moet je helaas wel 5x met de hand wassen voordat het echt gaat werken, maar dan werkt ie ook bijzonder goed.

Labels eraf halen.

Voor beide geldt: nat maken, uitwringen en dan de auto drogen. (eventueel scheutje azijn doen in het water).
Maar vergeet de truc niet, nat maken (klikt gek, maar probeer het eens). Een keer wassen zonder wasverzachter helpt de vezels meer water op te nemen.

Shampoo
Ook goed spul. Flink schudden voor gebruik. Wax blijft zitten voor circa 2 weken. Niet een probleem met de shampoo zelf, maar wash & wax is een 2-in-1 product, dus de wax is erg dun. Hou je aan de mengverhouding, hier gaat het vaak fout.

Dan nog een lijstje met andere auto was producten:

Velgenreiniger
De velgenreiniger is erg zwak. Als je aangekoekte bruine plekken hebt, dan moet je toch iets stevigers halen.

Goed nieuws is dat je daarna met de goedkope velgenreiniger het schoon kan houden.

Bandenglans
Is wel leuk, maar blijft niet lang zitten. Soort punt op de i. Nadat je klaar bent glimmen je banden ook. Nadeel is dat de velgenreiniger (zie hierboven) niet krachtig genoeg is om de banden te reinigen. Banden zijn poreus, dus nemen ze ook remstof op. Dus de restjes remstof op de banden vreten de glans op.

Bumperspray
Om verweerd plastic een nieuw leven te geven. Is heel dun, te dun zelfs. Je kan hetzelfde effect krijgen met slaolie. Ook de soort plastic heeft invloed op de werking. En wat voor plastic is het? Tja, als we dat wisten.

Spray wax
Slecht spul, moeilijk aan te brengen, moeilijk uit te wrijven. En nog moeilijker om uit te wassen. Gewoon ontwijken.

Autowas & Polijstmiddel
2-in-1 product. Geen idee wat het is, maar het is veel te vloeibaar en 1 regenbui is voldoende om het uit te spoelen. Daarnaast heb je dan allemaal witte ronde vlekken (geen watervlekken).

Emmer
Simpel zwarte bouwemmer, lekker stevig. Als je er bent, kan je kijken of een verfrooster in past. Dan heb je een emmer met vuil vanger, zoals de pro's vaak gebruiken. Je kan dan je spons tegenaan wrijven. Zo hou je het water zolang mogelijk schoon doordat vuil onderin gevangen blijft zitten.

Verfkwasten
Kan je gebruiken om in lastige hoekjes van velgen te komen. Kies er 1 (en oordeel zelf) dat het heel zacht moet zijn. De kwasten absoluut niet op lak gebruiken, heb je meteen hele fijne zichtbare krassen.

Wattenstaafjes
Kan je gebruiken om tussen en rondom het logo (teksten) achter schoon te maken.

Mini bladblazer
Niet zo'n grote blazer en zuiger, maar een hele kleine. Kost een 10-tje bij DHZ-afdeling. Daarmee kan je echt goed drogen, omdat lucht overal komt waar je droogdoek niet kan komen. Bv, langs de koplampen, bumpergrill, alle kiertjes, hoekjes enz.

Setjes
Op zich wel oké, maar heb niet de verwachting dat alles ook goed is. Dunlop heeft zo'n setje (niet bij Action gezien overigens) met een velgen borstel, rasta was handschoen, wat doekjes en een sponsje. Maar geen 1 van de spullen lijken goed.

De was handschoen heeft veel te weinig vezels, doekjes zijn te dun, spons is eigenlijk voor ruiten?

Kortom, setjes schieten ergens tekort, je betaalt voor het gemak van alles tegelijk, dan voor goed product.

Je bent beter af om beetje bij beetje de spullen te vinden die werken voor jou. Dan ze netjes bewaren in de wasemmer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt:

64rhfx

Senior Member
Ooit complete set van Mequiars gekocht maar erge spijt van. Na een maand vrijwel geen waterafstoting meer te bekennen. Veel te duur en waardeloos spul. Wat wel goed is, is poormans wax voor de velgen.
 

Stevala

Actief lid
Ik gebruik nu voor de tweede keer beadmaker paint protector van P&S na het foamen en wassen van de auto. Gemakkelijk product om aan te brengen - opspuiten, en droogwrijven met microvezeldoek, zowel op droge auto als tijdens het drogen. Je kan het op het volledige exterieur gebruiken zoals Chrome, Plastics, Ruiten. De lak wordt lekker glad en de glans is fantastisch. Beading geeft ook mooi resultaat. Nadeel is de korte standtijd (mijn kodiaq staat helaas dag en nacht buiten). Ik ben er nog niet toe gekomen om andere producten te gebruiken.

Iemand goede tips voor interieurcleaner. Liefst eentje dat geen glans geeft maar zo natuurlijk mogelijke look houdt.
 
Bovenaan Onderaan