Het grote auto-wassen topic

Joske

Forumguru
@Joske, je hebt hem vast wel gevonden met Google, maar voor de zekerheid, dit is 'm: http://meguiars.nl/product/246/Water-Magnet-Drying-Towel/. Met dat ding droog je je hele auto streep- en druppelloos, zonder dat je hem een keer hoeft uit te wringen tussendoor. Het werkt lekker snel. Ik heb hem bij een automaterialenzaak (Slager) gekocht, maar meestal zijn ze ook wel te koop bij Halfords.
Inderdaad :) maar las nogal slechte reviews over de Meg towel.. Maar heb jij hem al in wasmachine gestopt? En werkt het dan vlotter?
 

Joske

Forumguru
Juist!:thumbsup:
Daarom , ik hou het bij auto eerst goed afspuiten , schoonwassen met een schone spons (en evt.een goede shampoo zonder was) , afspuiten , drogen met een schone zeem.:)
Je spreekt over een goede shampoo? Wat bedoel je met: "zonder was". Ik gebruik namelijk altijd turtleWax shampoo (en daar zit volgens mij Wax (was?) in). Is dat niet goed?
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb mijn water magnet inmiddels een paar keer (laten) wassen, inderdaad zonder wasverzachter, en hij doet het nog steeds prima, ik merk eigenlijk geen verschil met toen hij nieuw was.
 

Cordoba

Forumguru
Je spreekt over een goede shampoo? Wat bedoel je met: "zonder was". Ik gebruik namelijk altijd turtleWax shampoo (en daar zit volgens mij Wax (was?) in). Is dat niet goed?

Een shampoo met wax/carnauba (carnauba is een waxsoort), is prima om de waxlaag wat op te peppen, zodat ie langer meegaat. Als je een auto gaat 'poetsen' is het echter van belang dat je een shampoo zonder wax gebruikt, omdat de wax er dan juist af moet, omdat je misschien wil polijsten, of cleanen (wordt ten onrechte vaak ook polish genoemd), of je wilt eerst een glaze er op zetten om de lak te voeden (vult de poriën van de lak, en verhult foutjes in de lak) waardoor de auto mooier glimt, pas daarna ga je er een wax of sealant op zetten.

Een goede shampoo helpt het vuil los te weken (net als een foam), en als je de juiste dosering aanhoudt, tast de shampoo niet of nauwelijk je waxlaag aan. Veel shampoo's/foams van autowasstraten en wasboxen zijn veel te agressief, waardoor een aangebrachte waxlaag snel verdwijnt.

Wat droogdoeken betreft, er zijn meerdere goede droogdoeken, elk met zijn eigen aanhang. Als je goede reviews leest over een droogdoek, let dan wel op de uiterlijke verschijningsvorm en het jaar dat de review is geplaatst. Er zijn meerdere voorbeelden van merken die oorspronkelijk met een prima droogdoek zijn gekomen, maar na bijv. 2 jaar is er een wijziging in het product, en is ie lang niet meer zo goed als de oorspronkelijke versie. Een droogdoek is net als de ouderwetse zeem (is niet zo geschikt om de lak van je auto te drogen) onderhevig aan slijtage, en moet dus ooit door een nieuw exemplaar vervangen worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ook niet maar Canon Eye schijnt wel de haardroger te gebruiken volgens zijn opmerking
Dát staat er helemaal niet...
Joske vroeg om tips, en ik deed een suggestie (met een smiley erbij).

Mijn auto heeft bij aflevering ook een Waxoil beurt gehad, dus na het wassen doe ik er weinig aan. Alleen even een zacht rubber trekkertje over de vlakliggende delen (dak+motorkap) en het glaswerk, dat is het wel zo'n beetje...
 

Cordoba

Forumguru
Juist!:thumbsup:
Daarom , ik hou het bij auto eerst goed afspuiten , schoonwassen met een schone spons (en evt.een goede shampoo zonder was) , afspuiten , drogen met een schone zeem.:)

Zeem haalt ook je wax weg (denk aan geluid van een zeem: piiiiiieep). De clou is om na het wassen de auto met de slang even na te spoelen (geen sproeifunctie ofzo, gewoon een zachte enkele straal, van boven naar beneden). Het water loopt dan al grotendeels van de auto, dus de droogdoek heeft een makkie.

Overigens voor het wassen geen gewone (huishoud)spons gebruiken, maar een spons in microvezeldoek genaaid of iets vergelijkbaars: dat voorkomt ook dat er troep (zand, takjes enz.) in de spons gaan zitten, die je bij de volgende wasbeurt over de lak schuift. Andere optie is geen spons maar een microvezel washmitt of zogenaamde 'rasta-washmitt'.

Een microvezeldoek, of microvezel-dweil kan een goedkoop en iets minder alternatief zijn voor een echte droogdoek zoals de genoemde Watermagnet, of de Senza Aqua en zo zijn er nog een paar.
 

fabialous

Senior Member
Zeem haalt ook je wax weg (denk aan geluid van een zeem: piiiiiieep).


Hoor ik ook wel eens bij het gewone ramen lappen (h.h.) , geen was op de ramen!:D
Grapje!!!
Dank je wel voor alle tips en zal eens rond kijken wat er allemaal te koop is!
Ik stam nog uit de tijd van de "oude" autolakken! Was gewend met een gewone spons en een zeem (alleen voor de auto) te werken en na gebruik uit te wassen!

B.v.d.
 

fabialous

Senior Member
Je spreekt over een goede shampoo? Wat bedoel je met: "zonder was". Ik gebruik namelijk altijd turtleWax shampoo (en daar zit volgens mij Wax (was?) in). Is dat niet goed?


Heb je dan geen last van een "vettig laagje" op de autoruiten???:arghh:
(specifiek in het donker met de verlichting van tegenliggers???)

B.v.d.
 

Joske

Forumguru
Heb je dan geen last van een "vettig laagje" op de autoruiten???:arghh:
(specifiek in het donker met de verlichting van tegenliggers???)

B.v.d.
Neen helemaal niet eigenlijk :)
Gebruik TurtleWax al 7 jaar ongeveer voor alle auto's die ik al gewassen heb ;) // altijd heel tevreden van geweest eigenlijk.
Natuurlijk is de lak van de Fabia (bwj 2006) al heel "ruw" geworden en verdient ie eigenlijk een grote opknapbeurt. Daarom dat ik me wat wens te verdiepen in "detailen".


Stond gisteren trouwens naar producten van AutoGlym te kijken, €36 voor een startersset met klei, blauwe microvezeldoek, gele(dacht ik toch) doek, spuitbusje voor met de klei te gebruiken en nog een klein flesje Super Resin Polish.

Kan je hier wat mee? Daarmee bedoel ik: kan je daar een aantal keer de auto mee doen?
 

Canon-Eye

Forumguru
een zacht rubber trekkertje? Bbbbrrrr, krijg er de kriebels van als ik dat lees
Relèèèks - geen zorgen, mannen...
  • Het gaat om het laatste spoelwater ná het eigenlijke wassen, dus de zandkorrels en ander vuil zijn al weg;
  • Ik oefen hoegenaamd geen druk uit; het gaat er maar om dat die (zachte!) flap de bolling van het plaatwerk volgt.
Sommige doeken krassen erger, denk ik... :)
 

Joske

Forumguru
denk dat @Canon-Eye deze zal bedoelen:

(heb er gisteren ook nog naar staan staren in de winkel, maar twijfelde toch ook nog.. €6 ofzo dacht ik) merk: Valma

83.CC024.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye: ik zou zeggen probeer het eens met zo'n droogdoek, dat zou voor canon-eye wel eens een eye opener kunnen worden. ;) Zo'n doek werkt veel makkelijker dan je vooraf inschat.

Joske, de producten van Autoglym zijn zeer behoorlijk van kwaliteit, en meestal redelijk goedkoop. De bewuste producten die je noemt van Autoglym heb ik geen ervaring mee, dus het is een inschatting. Ik zal het even nazoeken, want misschien is de klei iets te agressief (dat betekent marring, en dus verplicht polijsten om doffe plekken weg te krijgen).

@fabialous: ik ben ook opgegroeid met spons en zeem speciaal voor de auto om te wassen en een aparte set voor de ramen (dus ook geen shampoo en andere 'lakspullen' op de ramen, of in elk geval zo min mogelijk). Dus ramen niet met shampoo wassen, maar met product speciaal voor de ramen (desnoods spul voor in de ruitensproeier).
 

RayDelft

Forumguru
Ik gebruik een vezeldoekje die ik steeds goed spoel en uitknijp. Weliswaar wordt de auto dan niet zo droog als met een katoenen doek, maar er wordt voldoende water opgenomen. Je ziet wel enige vochtigheid achterblijven maar dat droogt op zonder vlekken. Mijn auto, nu anderhalf jaar oud, is nog nooit in de wasstraat geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan