Het grote auto-wassen topic

Cordoba

Forumguru
Joske, bedoel je deze kit:
102349.jpg

Ik heb geen ervaring kunnen vinden, dus ook niet van de klei. Deze set is puur bedoeld om de lak te reinigen, dus in feite een kleikit, een een lak cleaner (wordt bij veel fabrikanten ten onrechte polish genoemd, een echte polish heeft ook een cutting factor).

Over het verbruik:
- klei, kun je de auto echt een aantal behandelingen mee geven, het verbruik is afhankelijk van de vervuiling van de lak, en hoe lang je er zelf mee wil doen, maar ik schat het op 15-20 gram dat je per keer nodig hebt (voor de totale auto).
- ook de andere producten zul je echt een aantal keren mee vooruit kunnen, en de doeken natuurlijk nog veel langer

Ik zou je als vertrouwd alternatief het volgende aanbevelen:
- Monello dolce verde klei set, kost ca. 26,50 en bevat 150 gram klei (dus 3x zoveel als Autoglym), bijbehorende spray (zelfde hoeveelheid als Autoglym, dus die moet je halverwege wel aanvullen), een goede microvezeldoek om na het kleien de spray restanten af te nemen (dus vgl met Autoglym)
- cleaner, bijvoorbeeld Autoglym super resin polish (325 ml, voor ca. 9 euro) of Poorboy's World Professional Polish (473 ml voor ca. 19 euro)
- handpad, of applicator om de cleaner aan te brengen, mooiste is een Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad White (kost ca. 4 €) redelijk alternatief is een algemene applicator, die verschillende shops los of in sets verkopen voor ca. 1,50 per stuk
- extra microvezel doek om na de behandeling de cleaner weer te verwijderen, ik zou hiervoor een goede microvezeldoek nemen, omdat goedkope doeken zoals bij de Action vaak een net iets te harde rand hebben, waardoor je krasjes kunt maken op je schone lak (Action doek is misschien wel goed genoeg om af te nemen ná het kleien, dus eventueel een Action doek aanschaffen (wel de beste in hun assortiment, kost dan ca. 90 cent) en die gebruiken bij het kleien, en de doek uit de kleiset gebruiken bij het cleanen



Handpad/applicator ontbreekt ook in de Autoglym-set, verder lijkt bovenstaand advies in prijs niet zoveel af te wijken van de Autoglymset.

Kan iemand mij uitleggen wat kleien is en wat het doet?
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Er gaat een wereld voor me open, de begrippen detailen, kleien etc. heb ik allemaal wel eens voorbij horen komen, maar nu begint het kwartje ook te vallen.... ;)
wel een hoop werk zeg! en bizar dat je met die klei geen enorme krassen maakt....
 

Cordoba

Forumguru
Ik gebruik een vezeldoekje die ik steeds goed spoel en uitknijp. Weliswaar wordt de auto dan niet zo droog als met een katoenen doek, maar er wordt voldoende water opgenomen. Je ziet wel enige vochtigheid achterblijven maar dat droogt op zonder vlekken. Mijn auto, nu anderhalf jaar oud, is nog nooit in de wasstraat geweest.

Hier nog een tip Ray, mooi demonstratiefilmpje dat het nut van afspoelen duidelijk laat zien:

@Corné: de clou is dat je eerst de lak nat maakt met een lube/spray.
 

Cordoba

Forumguru
Alleen bestellen helpt niet hoor Corné. ;) Naar aanleiding van de koffer van MShell? Producten zijn volgens mij wel goed, ik heb alleen het idee dat er goedkopere evengoede alternatieven zijn. (De aard van de Skoda-rijder hé).:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
@Cordoba : dat is inderdaad de set die ik bedoelde :), bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga mij toch een set met klei eens bestellen denk ik, eens zien wat dat geeft op de doffe lak van de Fabia :)
 

Cordoba

Forumguru
't is dat je zover weg woont, anders zou ik best een keer als demo een stukje op je auto kunnen doen.
 

Joske

Forumguru
't is dat je zover weg woont, anders zou ik best een keer als demo een stukje op je auto kunnen doen.
E dat zou ik nochtans wel leuk vinden :jaja:
Kom je naar de meeting in Varsseveld? Anders heb ik alweer een reden om toch maar langs te komen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Dat is wel de planning om even langs te komen voor de lezing en even rondneuzen, maar is ook mijn 2e vakantiedag (zit een weekje daar in de regio), dus of ik nu volop ruimte heb om detailspullen mee te nemen.
We bekijken het tegen die tijd wel, wat water om even een stukje auto schoon te wassen lijkt me niet zo'n probleem, stuur maar een berichtje tegen die tijd, dan weet ik wat beter wat ik kan regelen (ik heb zeker geen DAP bij me, maar wat 'wasspullen', klei en misschien cleaner en handmatig polijstmateriaal)

Andere optie om veel te zien en te leren is een jaarlijkse Summer Detail Day bij een bedrijf in de buurt van Rotterdam. Die dag is juist een maand terug geweest, maar zeker voor een beginner echt de moeite waard. (zelf zien, voelen, ruiken, proberen is toch iets anders dan een internetfilmpje)
 

CDK

Forumguru
Je gaat gewoon komen hè Joske, ik wist het! :D
die koffer vond kibbel mooi...., vandaar ;)
Ben van plan om te gaan uhhh... hoe noemde dat... te gaan detailen, dat was het! :deuk:
Nee zonder gekheid, ik ga niet meer naar de wasserette en zal mijn leven gaan beteren, die koffer is alvast een stap in de goede richting.

Greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Als je niet de wasstraat, maar de wasbox gebruikt scheelt dat al heel veel Corné. Ook fanatieke detailers gebruiken soms wasboxen, al zoeken ze wel adressen en tijden waar ze zonder commentaar een poos kunnen 'tutteren' met hun auto. Ik zal dit weekend checken of ik je niet bij de wasstraat zie :D (moet voor een verjaardag naar je woonplaats).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pendragon

Forumguru
@Cordoba, daar heb ik dus ook altijd last van in de wasbox, van die mensen die dan bij je wasbox gaan staan om te zorgen dat ik opschiet....nou niet dus. Ik mag voor m'n huis niet wassen, dus doe ik het in een wasbox. En omdat ik het goed wil doen duurt het wat langer. Pech voor hun. Ze beginnen wel eens een discussie, maar daar ga ik gewoon niet op in. Gelukkig komt het niet elke week voor en probeer ik het op maandag te doen en meestal vroeg in de ochtend. Dan heb ik de minste problemen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Je gaat gewoon komen hè Joske, ik wist het! :D
die koffer vond kibbel mooi...., vandaar ;)
Ben van plan om te gaan uhhh... hoe noemde dat... te gaan detailen, dat was het! :deuk:
Nee zonder gekheid, ik ga niet meer naar de wasserette en zal mijn leven gaan beteren, die koffer is alvast een stap in de goede richting.

Greetz Corné
En mooi dat er een kleine op komst is want die kan tzt helpen met kleien
 

Wesly

Senior Member
Dat is wel mooi van Loogman in Amsterdam (Duivendrecht), daar krijg je een kaartje bij de slagboom als je binnenrijdt net als bij een parkeergarage en als je wilt uitrijden dan moet je bij een betaalautomaat het kaartje afrekenen à 4,50 euro voor onbeperkt snoezellen in de wasbox :)
 
Bovenaan Onderaan