Het grote auto-wassen topic

MaxN

Donateur
Pffff wat een bedragen allemaal zeg. Dit is gewoon heel erg High end. Is er niet iets voor de Jan en Alleman?

Ik ben op zoek naar iets, maar echt geen waarde aan de creme de la creme spullen. Iemand met goede ideeën?
Als je thuis gaat wassen met 2 emmers(shampoo en spoel(vuil)water emmer) en een shampoo als de Gyeon Bathe+ dan kom je al een heel eind.
De Bathe+ kan ook puur verdeeld worden een soort beschermende laag, maar zorgt sowieso voor een betere waterafstotendheid van de auto.
Er zijn uiteraard nog veel meer goede shampoos voor auto's.

Dus:
2 emmers(gamma) = 2,40
Gyeon Bathe+ 400ml(goed voor minstens 20x wassen) = 18,-
Washandschoen = +/- 13,-
Totaal: 33.40 voor een kleine basis.
je zou nog voor een droogdoek kunnen kiezen, maar dat is een eigen keus.
 

H@RM

Senior Member
Thnx voor je bericht.

Wat zijn mijn verwachtingen van een sealant of coating?
Een mooie ‘sterke’ laag over de lak welke beschermt en glanst.
Daarbij vind ik het erg fijn als de auto door de aangebrachte laag ‘makkelijk’ gereinigd kan worden.

Als antwoord op je vragen;
Inderdaad weinig kilometers.
Auto staat binnen in een garage gestald.
Wassen middels 2 emmer methode met goede washmitts & poorboys SS&S shampoo.

Ik houd momenteel 3 opties open:
- Chemical Guys Top Coat sealant
- Gyeon Cancoat glascoating
- Gtechniq ceramic coating

Deze laatste (Gtechniq) is erbij gekomen en zou zelfs nog sterker zijn dan de glascoating van bijv. Gyeon.
Je zou zelfs als diamant coating hebben, welke dan weer sterker zou moeten zijn dan de ceramic.

Klinkt lang niet gek!

Maar omdat ik er zelf zo weinig verstand van heb, kan iedere poetser mij dus wijsmaken wat hij wil, en zal hij altijd achter de producten staan die hij zelf verwerkt.

Vandaar dat ik graag af ga op jullie meningen/ervaringen!


Als je een sterke bescherm laag wilt, kom je al snel op een coating uit.
Dan valt de CG topcoat af

Cancoat heeft nauwelijks een verhardende werking. die is meer gericht op het hydrofobisch maken van de lak
Deze moet je dus of met regelmaat herhalen of voor een andere Gyeon coating gaan.

Ik weet niet hoe het nu met de coatings van het merk gesteld is maar ik ben er een jaar of 4 geleden van afgestapt.
de MOHS toendertijd werd in de markt gezet als een product met de "hardheid" van 9H. Een paar jaar later hebben ze die toch maar terug gezet naar 6 of 6,5H. Dat was ook te zien aan de coating. Deze kraste als een gek ondanks de auto volgens de gouden detailing regels werd gewassen


Jij doet waarschijnlijk bij de Gtechniq op de Cristal serum lijn.
Is een mooie coating. ben er zelf ook erg over te spreken. Maar of er nou kristal in zit??
Denk het niet


Wat glascoatings betreft, is er nog een aspect dat veel verkopers nooit noemen: als je schade rijdt waarbij een deel van de auto overgespoten moet worden, moet je van de hele auto de coating er af polijsten: het is onmogelijk om 1 paneel te coaten, en die coating dezelfde dikte en optische dichtheid te geven als de panelen er omheen, dat betekent dat je dan voor het oog kleurverschil krijgt, door verschil in de coating.

Dat valt op zich wel mee, de coatings van tegenwoordig vergelen niet meer zoals vroeger.
Mocht er in het begin schade optreden dan zie je het verschil sowieso niet en als de coating er al een paar jaar op zit word het toch wel weer een keer tijd om te overwegen of de coating opnieuw aan te brengen.


Verder kwam ik nog iets tegen over garantie.
Kijk goed de voorwaarde na want er zitten nog al een paar haken en ogen aan. Zo moet je bij sommige coating merken de auto 1x per jaar een "onderhoudsbeurt" hebben. die ook nog aardig geld kosten
 

TurboT

Forumguru
Ok Shampoo Gyeon Bathe+ check.
En benodigdheden zoals emmers etc.

Maar wat voor product daarna?...verzegeling? Zoals een Ceramic coating?

Ik wil het simple and fast houden. Wat raden jullie mij dan aan. En off course niet duur.
 

prosier

Forumguru
De bathe hheeft al een soort van laagje. Dus genoeg. Evt zou je een detailer spray of wax spray nog kunnen doen, weet niet of dit kan mag en goed is.
 

MaxN

Donateur
En een spray als Gyeon Cure of vergelijkbaar voor langere standtijd(duur).
Collinite 845 is mooie, goede en makkelijk te verwerken wax.

P.S. Ik heb voornamelijk zelf spullen van Gyeon, maar er zijn erg veel goede merken.
Poorboys heeft ook veel en goede producten en als voordeel dat dit ook bijna allemaal in zowel zon als schaduw mag.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@prosier ziet er netjes uit! Ben je er blij mee?

Mag ik vragen wat je hiervoor kwijt was? En hoe de garantie geregeld is?

@H@RM ik doel inderdaad op de Gtechniq crystal serum ultra.

Wat zijn jouw goede ervaringen hier dan precies mee? Ik kan namelijk erg weknig vinden over dit product, en al helemaal in Nederland.

De CG valt dan dus inderdaad af als ik het prijsverschil bekijk.
Dan liever ietsjes meer, voor 'veel' beter.

@Tuner111 geen problemen trouwens met je emblemen die eventueel loslaten door de coating, welke ook onder het embleem is aangebracht?
 

Cordoba

Forumguru
Dat valt op zich wel mee, de coatings van tegenwoordig vergelen niet meer zoals vroeger.
Mocht er in het begin schade optreden dan zie je het verschil sowieso niet en als de coating er al een paar jaar op zit word het toch wel weer een keer tijd om te overwegen of de coating opnieuw aan te brengen.

Sorry H@RM, maar je hebt me hier toch echt verkeerd begrepen. Mijn punt ging níet over veroudering/vergeling van de coating, maar puur over het feit dat elke transparante laag (of dit nu blanke lak, vernis op een schilderij, een coating of wat dan ook is), een bepaalde optische dikte heeft. Die optische dikte wordt bepaald door de optische dichtheid en de fysieke dikte van die laag, en die optische dikte bepaald welke kleuren licht onder welke hoeken gereflecteerd worden en welke kleuren licht onder welke hoeken doorgelaten worden of worden geabsorbeerd. Een coating heeft dus net als een blanke laklaag altijd invloed op de kleurperceptie van het oppervlak waar het op zit. Hoe minder de optische dikte van een laag is, hoe lastiger het is om die laag precies zo te kopiëren (nodig om kleurverschil te voorkomen). Een coating is tientallen malen dunner dan een blanke laklaag, en waar het spuiten van een blanke laklaag een behoorlijk gecontroleerd proces is, is dit bij een coating stukken minder. Bij het aanbrengen van een coating heb je bijvoorbeeld onderstaande variabelen, die invloed hebben op de optische dikte van de aangebrachte coating:
- in hoeverre is het coatingmateriaal vóór aanbrengen al verouderd (is verpakking al eerder open geweest, heeft ie in de zon of in de warmte gestaan, heeft ie jaren in een magazijn gestaan, of bijna vers van de productielijn)
- wat is de temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimte waar de coating wordt aangebracht, en wat is de temperatuur van de ondergrond (de lak dus).
- wat is de aangebrachte fysieke dikte van de coating (voor drogen)
- hoe wordt de coating gedroogd/uitgehard, en bij gebruik van lampen, welk vermogen hebben die, welke golflengteverdeling en wat is de tijd en afstand tot de te drogen laag.

Ik hoop dat ik met deze toelichting duidelijk heb gemaakt, dat je er vanuit mag gaan dat het onmogelijk is, om een coating die je bijvoorbeeld een week eerder hebt aangebracht, na een schade weer exact te kopieëren. Dat heeft weinig met de spullen en de vaardigheid van degene die de coating aanbrengt te maken, maar vooral met het feit dat je een relatief simpel proces hebt met veel parameters.
 

Testedoene

Forumguru
Mijn Octavia voelt aan als schuurpapier nr 100 :D
De binnenkant van het raam krijg ik al een tijdje niet meer proper... tijd voor een nieuwe auto??

Ik ga morgen het 2-emmer-systeem hanteren met MER (van die grote blauwe flessen) erin.

Toch raar hoe je interesses veranderen en je tijd zo kostbaar wordt na zoveel jaren.
Vroeger werd mijn auto elke week gewassen en elke 2 weken binnen gepoetst.... nu is't elk jaar eens.... :cry:
 

H@RM

Senior Member
Bij het aanbrengen van een coating heb je bijvoorbeeld onderstaande variabelen, die invloed hebben op de optische dikte van de aangebrachte coating:
- in hoeverre is het coatingmateriaal vóór aanbrengen al verouderd (is verpakking al eerder open geweest, heeft ie in de zon of in de warmte gestaan, heeft ie jaren in een magazijn gestaan, of bijna vers van de productielijn)
- wat is de temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimte waar de coating wordt aangebracht, en wat is de temperatuur van de ondergrond (de lak dus).
- wat is de aangebrachte fysieke dikte van de coating (voor drogen)
- hoe wordt de coating gedroogd/uitgehard, en bij gebruik van lampen, welk vermogen hebben die, welke golflengteverdeling en wat is de tijd en afstand tot de te drogen laag.

Ik hoop dat ik met deze toelichting duidelijk heb gemaakt, dat je er vanuit mag gaan dat het onmogelijk is, om een coating die je bijvoorbeeld een week eerder hebt aangebracht, na een schade weer exact te kopieëren. Dat heeft weinig met de spullen en de vaardigheid van degene die de coating aanbrengt te maken, maar vooral met het feit dat je een relatief simpel proces hebt met veel parameters.

Je hebt deels een punt, maar de variabelen vallen op zich wel mee.

  • De temperatuur en luchtvochtigheid hebben meer invloed op de snelheid waarmee je het moet verwerken dan op de latere look.
  • De fysieke dikte zal iets schelen maar dat zal het bij de eerste applicatie ook al doen. Een deel van de aangebrachte coating gaat de verbinding met de lak aan en de rest neem je weer af

Persoonlijk heb ik nooit het verschil gezien tussen lucht gedroogde coating en IR gedroogde coating. Misschien dat het bij andere merken wel zo is. Maar waar ik tegenwoordig mee werk, word ten strengste afgeraden om IR te drogen op de coating van de koplampen na. Maar dat is weer hele andere materie
 
Ben het zelf ook aangegaan om mijn Rsje een beetje te beschermen en te laten blinken. Ik heb er voor gekozen om Gyeon Cancoat aan te brengen, ben best tevreden over het resultaat. Verwacht geen wonderen maar het doen zen ding. Ik heb de auto eerst grondig gewassen, dan de klei erover en dan Cancoat aangebracht. Ik was mijn auto wel bijna wekelijks in de self-carwash (Foam lance geen schuurborstel anders enkel gewoon afspuiten) en maandelijks thuis iets grondiger. De velgen heb ik met Gyeon Rim behandeld net de als de ruiten die zijn beschermd met Gyeon View.
 

HarrieSkoda

Forumguru
De coating is zo glad dat de logo's niet wouden houden.. dus maar de tek7 moeten nemen :)

Dat vind ik wel echt minder.
Wat is dan de afweging inderdaad, plek van logo 'ruw' maken om het te laten plakken met de plakrand, of de tec7 (die overigens wel heel fijn is) gebruiken.. mhhh.

Ligt je embleem niet hoger nu?
 

H@RM

Senior Member
ik doel inderdaad op de Gtechniq crystal serum ultra.

Wat zijn jouw goede ervaringen hier dan precies mee? Ik kan namelijk erg weinig vinden over dit product, en al helemaal in Nederland.

Zie je niet veel in Nederland omdat Gye*n en in zekere maten Modesta(voor het high-end segment) hier zo lekker gehyped word. Er zit voor G***n een fantastisch marketing apparaat in Berkel en Roderijs.

Gtechniq word veel in Engeland gebruikt met een hele rits nog veel duurdere coatings.
Cristal serum Ultra heb ik zelf geen ervaring mee. wel met de light versie.
Na een jaar mishandeling van wasstraten en onzorgvuldig wassen bij de dealer ziet die er op een paar hele kleine krasjes nog uit als na de applicatie. 1 tot 2x per jaar even met de c3v2( die overigens veel fijner werkt dan de cure of reload) erover om de boel weer hydrofobisch te maken en het blijft prachtig
 

Tuner111

Forumguru
Dat vind ik wel echt minder.
Wat is dan de afweging inderdaad, plek van logo 'ruw' maken om het te laten plakken met de plakrand, of de tec7 (die overigens wel heel fijn is) gebruiken.. mhhh.

Ligt je embleem niet hoger nu?

Neen eigenlijk niet hoor :) als ik het je niet zou vertellen zou je het helemaal niet zien :)

Ik ben in ieder geval heel tevreden over de duraflex laag.. zou niet anders meer willen :D
 

Mugjuh

Donateur
Ik gebuik veel van Meguiars.

Wheel cleaner.
Ultimate wash and wax voor het wassen.
Droogdoeken.
Quick detailer, ff sprayen en uitpoetsen.
Glass cleaner.

Monello washmitt voor het wassen van de auto.

Voor de wielen een gyeon wheel woolie en washmit van de bouwmarkt.

2 emmers.

Na een behandeling spoel ik de auto regelmatig af in de wasbox met osmose water.
Behandel de auto 2x per jaar.

Ik wil nog een klei kitje en polisher, maar dan ben ik denk ik ook wel klaar :tegek:
 

prosier

Forumguru
Na de Mohs+ coating, ging de eerste keer wassen wel prima! Allemaal nieuwe spullen, uurtje of 2 bezig geweest in de avond net nadat de zon onder was. Wat ik voor mijn gevoel mis, is een foamer. Lijkt me dat het losweken dan nog beter gaat. Had de Bathe+ nu maar met een plantensproeier aangebracht, en natuurlijk via de smoothie in de wash emmer. De velgen en deurposten nog met een oude mf doek schoongemaakt, wilde de verde doeken nog niet vies maken haha, denk dat ik 1 verde doek moet aanhouden voor velgen en 1 verde doek voor deurposten?
Gyeon Smoothie
Bathe+
Gyeon Tire
Dcon (fles half leeg, ga ik niet iedere 3 wk meer doen, veel te duur, alternatief?...)
Woolie large
Monello peluche verde trio
Monello Senza Acqua Piazza droogdoek
2 emmer + grids
GC apc citrus (ook voor de velgen gebruikt)

Comments&tips, fire

20180720_083349.jpg 20180720_140711.jpg 20180719_221555.jpg 20180719_220252.jpg 20180719_220247.jpg 20180719_220242.jpg 20180719_220230.jpg 20180719_204552.jpg 20180719_210517.jpg 20180719_220208.jpg
 
Bovenaan Onderaan