Het grote auto-wassen topic

MaxN

Donateur
Dat zal denk ik de Gyeon Cure waar hij op doelt.

Daarmee is mijn waxlaag ook mee gedaan de laatste wasbeurt. En heb hier op de camping een paar emmers water over de auto gegooid en is alweer aardig schoon. Alleen het kerkhof voorop wil niet meewerken.
 

Cordoba

Forumguru
@MaxN PB bug squash werkt perfect in zo'n geval. Desnoods stukje keukenpapier op de plaats delict, dat nat maken met bug squash oplossing en even 5 minuten laten inwerken.

Detailspray wordt ook vaak gebruikt bij het drogen: als je de auto hebt 'drooggespoeld' even een pufje detailspray er over en dan pas de droogdoek. Dit zou helpen om kalkvlekken beter te voorkomen, en de waterafstotendheid van de lak vergroten.
 

MaxN

Donateur
@Cordoba ben inmiddels redelijk geïnformeerd mede door het cc-forum, ook te veel spullen aangeschaft, maar nog niet zo gek dat ik het meeneem op vakantie.
Al wel een en ander verwijderd van de auto met nat wc-papier of keukenrol, maar om de hele voorkant daarmee in te pakken :arghh:
Van de week thuis weer goed wassen zodat de auto vrijdag schoon naar TVS kan. Alhoewel die dat bij aankomst al wel niet meer zal zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ach met een flesje bug squash kom je een heel eind. Emmer/bakje om het te verdunnen is vast wel te vinden op de camping, en als je dat flesje bug squash inrolt in een mf-doekje, ben je er eigenlijk al. Complete detailuitrusting mee nemen zal ik ook nooit doen, maar ik neem toch meestal wel 1 of 2 doeken mee, en iets van bug squash ofzo.
 

EdK

Forumguru
Ik heb nog nooit mijn auto gewassen
Dan heb ik u onlangs zien rijden............
Hij heeft een milieu vriendelijk dak ?? maw groen van de mossen en berken ??
En aan de zijkanten groeiden al paddestoelen ?
Om die te laten volgroeien moet je alleen wat rustiger rijden , want door dat racen waaien ze er af !

:deuk::deuk::deuk:

Maar zag dus een 2 weken terug een ooit witte wagen die echt stijf van de mos op dak/motorkap en zijkanten stond
Toen ik dat zag had ik zoiets van, ik wil hem eigenlijk niet van binnen zien.....
Gokje de vuilnisbelt zal schoner zijn...:pieker:
 

philippe bakker

Forumguru
Dan heb ik u onlangs zien rijden............
Hij heeft een milieu vriendelijk dak ?? maw groen van de mossen en berken ??
En aan de zijkanten groeiden al paddestoelen ?
Om die te laten volgroeien moet je alleen wat rustiger rijden , want door dat racen waaien ze er af !

:deuk::deuk::deuk:

Maar zag dus een 2 weken terug een ooit witte wagen die echt stijf van de mos op dak/motorkap en zijkanten stond
Toen ik dat zag had ik zoiets van, ik wil hem eigenlijk niet van binnen zien.....
Gokje de vuilnisbelt zal schoner zijn...:pieker:
Een car wash durf ik es doen een 5 keer per jaar
 

s-line

Forumguru
Ach ja ieder zijn meug. Ik hou zelf ook van een schone auto maar zo gek om voor een paar honderd euro aan spullen te kopen ben ik nu ook weer niet!
Om de week wassen met een lekkere shampoo (Action) en hij glimt weer als een t..., (maar ik zal het woord schrijven ivm te veel weerstand) en 1a2x per jaar in de smartwax is voor mij genoeg.:jaja:
 

HarrieSkoda

Forumguru
€ 1000,- voor een detailbeurt gaat mij best ver eerlijk gezegd.

Ik heb bij @Tuner111 gezien dat een glascoating zeker voordelen biedt, maar zoals gezegd ook aardig aan de prijs is.
Nu heb ik geïnformeerd bij 2 poetsers in mijn regio.

Poetser 1:
Full exterior detail (wassen, kleien, polijsten, aanbrengen van Chemical Guys Top Coat sealant).
Standtijd: +/- 1 á 1,5 jaar bij wassen volgens 2 emmer methode.
Kosten: +/- € 250,-.

Poetser 2:
Full exterior detail (wassen, kleien, polijsten, aanbrengen van Gyeon Cancoat) --> Cancoat blijkt geen glas maar gel coating?!
Standtijd: +/- 6 á 12 maanden/15.000 km bij wassen volgens 2 emmer methode en regelmatig voeden met Gyeon Cure.
Kosten: +/- € 390,-.

Ik moet de prijs nog krijgen voor de Mohs ipv. Cancoat, ben benieuwd hoe groot dit zal zijn.

Zelf rijd ik gemiddeld 7.000 km op jaarbasis. Maar moet ik die standtijden met een korreltje zout nemen...?
Wat zou het verschil zijn tussen de Cancoat van Gyeon, en de Top Coat sealant van Chemical Guys?

Wat zou jullie afweging zijn?
 

EdK

Forumguru
Wat zou jullie afweging zijn?
Of gewoon bij de krasstraat langs blijven gaan als je dat deed
En anders een DAP set aanschaffen en één of 2 keer per jaar zelf lekker aan de gang gaan.
Collega heeft ooit optie 2 genomen en had daar na een halfjaar al spijt van en stond uiteindelijk zelf 2 keer per jaar te poetsen op een mooie bewolkte droge dag.
 

Frazajunior

Actief lid
Afspoelen met demi water of osmose water.
Haalt alle mineralen uit het water zodat er geen kalk resten achterblijven en dus zichtbaar opdrogen.
Even googlen om te kijken waar ze het verkopen. Anders een osmose apparaat aanschaffen. In het aqauriumwereld verkopen ze deze ook zodat je zelf osmosewater kan maken voor het vullen van je aquarium.
Wat ook helpt is überhaupt naspoelen met koud water. Wanneer je dit bijvoorbeeld ook doet na het douchen zal je merken dat er in je douchecabine ook veel minder kalkafzetting achterblijft
 

H@RM

Senior Member
Poetser 1:
Full exterior detail (wassen, kleien, polijsten, aanbrengen van Chemical Guys Top Coat sealant).
Standtijd: +/- 1 á 1,5 jaar bij wassen volgens 2 emmer methode.
Kosten: +/- € 250,-.

Grappig,
Website van Chemical Guys heeft het over een standtijd van Maximaal een jaar.

Om ook gelijk even op jouw kilometrage terug te komen, 7000 km per jaar is natuurlijk niet veel. Maar dat is niet de enige factor:
  • Staat jouw auto binnen of buiten geparkeerd
  • Woon je in een omgeving met veel luchtverontreiniging
  • Hoe was je de behandelde auto
  • Welke shampoo gebruik je
  • etc
  • etc

Poetser 2:
Full exterior detail (wassen, kleien, polijsten, aanbrengen van Gyeon Cancoat) --> Cancoat blijkt geen glas maar gel coating?!
Standtijd: +/- 6 á 12 maanden/15.000 km bij wassen volgens 2 emmer methode en regelmatig voeden met Gyeon Cure.
Kosten: +/- € 390,-.

Ik moet de prijs nog krijgen voor de Mohs ipv. Cancoat, ben benieuwd hoe groot dit zal zijn.

Zelf rijd ik gemiddeld 7.000 km op jaarbasis. Maar moet ik die standtijden met een korreltje zout nemen...?
Wat zou het verschil zijn tussen de Cancoat van Gyeon, en de Top Coat sealant van Chemical Guys?

Wat zou jullie afweging zijn?

Cancoat is wel degelijk op basis van SiO2. Dus is het een "glascoating"
Alleen een met een lage SiO2 gehalte zodat het zeer makkelijk te verwerken is en met toevoeging van veel waterafstotend product.


Wat mijn afweging zou zijn?
Die vraag ga ik beantwoorden met een tegen vraag.

"Wat wil je precies en wat zijn jouw verwachtingen?"
 

MaxN

Donateur
Ik gebruik daar poorboys world thypoon voor. Maar zijn meerdere merken die daar speciaal wasmiddel voor hebben.
Anders gewoon met een beetje “normaal” kleurwasmiddel wassen zonder bleek en zorgen dat er GEEN wasverzachter bij zit!
En eventuele doeken met wax of andere middeltjes apart wassen van mitt en droogdokken.
 

Cordoba

Forumguru
Welk wasmiddel gebruiken jullie om de mitt en doeken etc in de machine te wassen?

Ik spoel alle pads, doeken, washmitts enz. eerst stuk voor stuk voor in een paar liter handwarm water met wat afwasmiddel. Hierbij druk ik ook het vuil met de hand al voor een flink deel uit de pads, en als het water goed vuil is pak ik schoon water met wat afwasmiddel en herhaal het, net zolang tot het water redelijk schoon blijft. Als microvezeldoeken erg vuil zijn, wil ik ze ook nog wel eens even laten weken in een emmer met lauw water en Nanolex Microfiber Wash (speciaal wasmiddel voor microvezel). In de wasmachine gebruik ik 50% van deze Microfiber Wash en 50% vloeibaar zwart-wasmiddel, dat levert goed resultaat tegen minimale kosten. Wasmiddelen speciaal voor zwarte kleding bevatten geen bleekmiddel of andere agressieve componenten, en doordat het vloeibaar is, ook geen kans dat er harde korrels (zeeprestanten) in je microvezel gaat zitten. Wassen op max. 40 graden, en ik laat de wasmachine extra spoelen, en op de laagste stand centrifugeren. Als het uit de wasmachine komt, gaat het in de centrifuge, waardoor ik dan al veel vocht kwijt ben. (wasdroger is slecht voor je doeken, doordat de vezels dan beschadigd raken door hoge temperatuur en veel beweging)

Zoals aangegeven, er zijn meer goede wasmiddelen voor microvezel, en Typhoon wordt ook veel gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

H@RM

Senior Member
Ik doe mijn doeken altijd heel even in de droger op een niet te hoge temperatuur om de microvezels weer even te "fluffen"
 
Bovenaan Onderaan