Heeft het oliepeil een invloed op je verbruik?

Joske

Forumguru
goh...

beetje dubbel gevoel, zoals ik al aangaf, ik vermoed dat mijn motor dat halve litertje gewoon terug zal verbranden. Van het warm peilen van de olie had ik graag ook nog een andere bron gehad die dat bevestigde. Dusja :pieker:
 

EdK

Forumguru
Warm peilen....... Nieuwe manier van peilen ?
Ik heb altijd geleerd dat dit in ruststand gedaan moet worden.
Dus motor uit en als je terugkomt van een rit dat je dan minimaal een half uur wacht voor het peilen.
Dan is de overtollige olie terug gelopen in het carter en heb je een reeele meting.

Denk dan ook nu dat je eigenlijk teveel olie in het blok hebt zitten en dat je die inderdaad gaat verbranden zoals je al aangeeft.
Maar goed de dealer zijn monteurs zullen het wel weten, netzo dat ze weten dat er lucht in banden moet !
 
Joske nu kunnen dus we met een warme motor pijlen.
Maar wat is nou beter mbt verversen een koude of warme motor. ? Daar zijn ook de meningen over verdeeld geloof ik .
 

Joske

Forumguru
ik vind het niet meer dan logisch dat je ververst met olie op bedrijfstemperatuur (maar niet na een heel wild ritje, dit ifv te extreme uitzettingen van de metalen in het blok). De olie loopt er dan veel makkelijker uit, dus ben je zeker dat er veel meer zal uitlopen dan bij een koude olie..
 

BSdV

Actief lid
Een filter dat deels dichtgeslibt is zal meer rotzooi uit je olie filteren doordat zelfs de kleinere deeltjes er moeilijker doorheen komen.
Ik heb niet gezegd dat dit een situatie is die je persé wilt hebben, geloof ook dat ik heb gezegd dat auto na olie en filterwissel altijd mooier rijdt.
Maar een feit, ja feit, is dat een schoon nieuw filter meer rotzooi doorlaat dan een ouder filter dat niet meer zo schoon is.
Zou zelf ook altijd het filter vervangen, maar dit is ook voor een groot deel omdat ik niet kan zien in welke staat deze zich bevindt. Daarom maar beter vervangen voor de zekerheid.
 

BSdV

Actief lid
Om even weer op de scheepvaart te komen. De stork motor bij me vorige werkgever had dubbele filters, die kon je gewoon met draaiende motor vervangen . Dat zal toch zeker niet voor niks zijn.:D

Duplex filters zijn normaliter de standaard op schepen denk ik. Niet zo leuk als de lichten uitgaan doordat een brandstoffilter vervangen wordt (black-out).

Onze wärtsila motoren hebben zowel duplex brandstof als smeeroliefilters, de ketels hebben twee pompen met ieder een eigen filter, tandwielreductiekast ook een duplex filter. Eigenlijk alles wat een continue bedrijf kan bellemmeren is voorzien van duplex filters.

Maar goed, dat terzijde
 

Desperado

Forumguru
Olie peilen is nogal veel discussie over. TFM zou als het goed is uitsluitsel moeten geven.
Mij is altijd verteld, warme motor en dan een kwartiertje wachten is het beste. Ik doe het zelf altijd wanneer het mij uitkomt en dat is meestal toch met koude motor voor ik ergens heenga.
Wat het filter betreft, die zijn neem ik aan zo gemaakt dat direct de meest kleine vervuiling erin blijft zitten. Wat er door kan is onschadelijk lijkt me.

@BSdV Mooie uitleg over de Wärtsila! Dat soort techniek vind ik altijd erg leuk om wat over te leren.
Dus ook +1 :D
 

Canon-Eye

Forumguru
De stork motor bij me vorige werkgever had dubbele filters, die kon je gewoon met draaiende motor vervangen . Dat zal toch zeker niet voor niks zijn
Eén goeie reden is alvast, dat je een scheepsmotor niet zomaar op elk willekeurig moment kunt stilzetten (zelfs niet als er hulpmotoren aanwezig zijn voor stroomvoorziening e.d.).
Als je auto het niet meer doet, dan zet je hem aan de kant - wel lastig, maar niet onoverkomelijk.
Maar midden op de oceaan is toch meer bedrijfszekerheid vereist...
 

BSdV

Actief lid
Maar midden op de oceaan is toch meer bedrijfszekerheid vereist...

Grote reparatiewerkzaamheden worden regelmatig juist midden op de oceaan uitgevoerd omdat hier de kans niet zo groot is dat je ergens tegenaan drijft, of een aanvaring met een ander schip krijgt.
Als je een oversteek van een maand hebt, dan wil het nog wel eens zo uitkomen dat er iets kapot gaat dat essentieel is voor de motor.
Uiteraard kan dit alleen maar als het weer het toestaat.

Regelmatig verbieden de terminals ons ook om groot onderhoud uit te voeren zolang we bij hun langszij liggen. In mijn geval praten we over een chemicalien tanker, en wij moeten in het geval van calamiteiten snel in staat zijn de terminal te verlaten.

Voor andere type schepen die minder gevaarlijke lading vervoeren zal dit waarschijnlijk lang zo erg niet spelen, en zullen de terminals wat gemakkelijker onderhoud toestaan.
 

BSdV

Actief lid
Eigenlijk alles in vloeibare vorm, bij atmospherische druk dan wel te verstaan.
Dit kan varieren van eetbare olieen tot zuren tot smeerolieen, brandstoffen, drank en pure chemicalien. Van totaal onschuldige stoffen tot de grootst mogelijke rotzooi. Eigenlijk alle soorten chemicalien, zuren, en olieen die je in de havens van Rotterdam en Antwerpen ook wel tegen komt.
 

BSdV

Actief lid
Doen we ook, we hebben stikstofgeneratoren aan boord die tot +/-99.5% zuivere stikstof produceren, en vloeibare stikstof voor als het nog zuiverder moet.
Hangt van de lading af of dit vereist is.
 
Bovenaan Onderaan