Heeft het oliepeil een invloed op je verbruik?

Joske

Forumguru
Allen,

ik vroeg me het volgende af:

mijn oliepeil staat echt wel op net boven minimum. (koude motor, vlakke ondergrond)

Dus morgen ga ik even langs bij mijn garagehouder voor wat extra olie (garantie-aangelegenheid). Had vandaag telefonisch contact en ze wouden het eerst samen eens bekijken met chef werkplaats alvorens mij zo maar olie mee te geven om bij te gieten.

Nu dit alles in beschouwing gelaten en omdat ik moeite heb de fabrieksopgave te halen, (zelfs met veel discipline) vroeg ik me af of dat motortechnisch gezien de hoeveelheid olie een invloed kan uitoefenen op het verbruik van een wagen?
 

ertromp

Forumguru
Je weet weer een ingewikkeld dilemma hier neer te leggen :D

Die verbruiken die fabrikanten opgeven zul je beslist niet halen want die worden op de testbank vastgesteld volgens vastgestelde procedures dus staar je daar niet blind op.
Betreffende gewicht zit je dus al op minimaal aangaande je olie dus dat zou al gunstig zijn :D

Ne zonder gekheid: ik denk dat de hoeveelheid olie niet van invloed zal zijn op je verbruik mits het nog wel op de peilstok binnen de grenzen afleesbaar is. Veel te weinig olie is geen smering dus hoger verbruik en uiteindelijk vastgelopen motor.
Te veel olie is van invloed op de diverse componenten
 

Joske

Forumguru
ja, dat doe ik graag é, dilemma's posten :D

ik weet wel dat het verbruik van zodanig veel al dan niet te beïnvloeden factoren afhangt maar vroeg het mij specifiek af voor het oliegebeuren ;)

bedankt voor jouw duidelijke antwoord Erik :thumbsup:

(ik had je beter ineens een PB gestuurd ipv een topic te openen :D )
 
Komt er nog eens bij dat de oudere TDI motoren uit de volkswagenstal olieboten zijn. Daar staan ze bekend om, zeker de 2.0 TDI kan een aardig slokje lusten. Weet nog uit de tijd dat mijn vader in een golf 5 2.0 TDI reed als leasebak. Om de 5.000 kilometer moest er olie bijgevuld worden omdat het oliepeil te laag was. Meen dat er dan zo gemiddeld iets van 2,5 á 3 liter olie in ging per keer. Hier is eens door de garage naar gekeken en hij kreeg als antwoord: dat is heel normaal meneer dat ie 'wat' olie verbruikt. Tis maar hoe je het bekijkt natuurlijk ;)
 

BSdV

Actief lid
Geloof eigenlijk niet dat een iets lager oliepijl kan leiden tot een hoger verbruik. Zelfs al staat het oliepeil op het minimum dan kan ik me niet voorstellen dat er niet een behoorlijke veiligheidsmarge aanwezig is. De oliepomp zal voldoende olie aanzuigen, zodra deze te weinig olie aanzuigt zal de oliedruk te veel dalen en krijg je op zijn minst wel een foutmelding.
Dit is in ieder geval wel zo bij de motoren waar ik veel aan gewerkt heb (al zijn dit wel scheepsmotoren), maar ik verwacht niet dat deze zo gigantisch veel verschillen van automotoren qua principe.

Hoop toch echt trouwens dat onze 2.0tdi geen 2à3 liter olie gebruikt iedere 5000km. Dit is wel een echt buitensporig hoog olieverbuik.
We hebben er nu zo'n 1750 km in gereden en tot op heden geen olieverlies kunnen constateren..
Onze vorige Honda 2.2ctdi moest ik gemiddeld met 1/2 tot 3/4 liter bijvullen tussen de beurten door (20.000km).
 

Joske

Forumguru
mijn 2.0 crtdi verbruikt (volgens mij toch ;) ) niets van olie.. ik controleer toch frequent de olie (1 maal per maand). Wat ik wel zie, maar dat was bij aflevering ook: is dat het koelvloeistofniveau ieniemini onder min staat. Maarja, zolang die zaken constant blijven maak ik mij geen zorgen.

oh, en nog een kwisvraagje:

wat gaat een peilstok aangeven bij een warme motor?

hoger of lager dan het werkelijke niveau

de tijd gaat.... NU in! :D
 

Joske

Forumguru
ok

en stel nu dat diezelfde hoeveelheid olie warm volledig aanwezig is in het carter, geeft ie dan meer of net minder aan?
 

BSdV

Actief lid
Nooit gecontroleerd, maar neem aan dat bij een draaiende motor, of een net gestopte motor het niveau lager zal zijn vanwege de olie die in de leidingen en filter zit. Zal na enkele minuten weer allemaal terug in het carter zijn gelopen.
 

Joske

Forumguru
maar waarom net, olie die warmer is, zal minder visceus worden. Dus minder stroperig, waarom geeft ie dan meer aan? (ik zoek achter de fysische reden, denk ook dat het zo is, voor alle duidelijkheid! ;) )
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je met een oliepeil op ongeveer het minimum, misschien net ietsje zuiniger rijdt (vooral bij kortere ritten) dan oliepeil op maximum. De reden is niet het gewichtsverschil van 800 gram, maar het feit dat minder olie sneller op temperatuur zal zijn, en het hele blok zal dus een ietsie pietsie eerder op temperatuur komen, waardoor (hoog) verbruik bij koude motor een ietsje eerder zal veranderen naar verbruik bij warme motor. Ik denk wel dat het verschil zo klein zal zijn, dat je het alleen kunt meten in een laboratoriumopstelling en bij normaal gebruik het verschil niet meetbaar zal zijn.
 

BSdV

Actief lid
Als de olie warmer wordt zal deze uitzetten, een hogere viscositeit zal er niet voor zorgen dat het peilstok meer aangeeft.
 

Joske

Forumguru
Als de olie warmer wordt zal deze uitzetten, een hogere viscositeit zal er niet voor zorgen dat het peilstok meer aangeeft.
dat is hetgeen ik eigenlijk wou horen.. de garage zei me dat namelijk ook. Kon het mij moeilijk voorstellen dat olie echt uitzet.
 

Cordoba

Forumguru
Vraag over oliepeil bij warme motor (als alle olie wel is teruggelopen naar het carter), kan wel eens per blok verschillend zijn:
- je hebt de uitzettingscoëfficiënt van de olie (dus meer volume)
- je hebt de uitzettingscoëfficiënt van het carter en motorblok (kunnen ook nog verschillende coëfficiënten zijn)
- de uitzetting van de peilstok en de schacht van de peilstok (die schacht is vaak kunststof)
- daarnaast kan de vorm van oliecarter (niet alleen de pan, maar de vorm van het totale reservoir) ook nog invloed hebben.
 

The bone collector

Senior Member
mijn 2.0 crtdi verbruikt (volgens mij toch ;) ) niets van olie.. ik controleer toch frequent de olie (1 maal per maand). Wat ik wel zie, maar dat was bij aflevering ook: is dat het koelvloeistofniveau ieniemini onder min staat. Maarja, zolang die zaken constant blijven maak ik mij geen zorgen.

Waarom heb je dan nu ineens wel gebeld naar de garage? In ieder geval eigenaardig dat de garage een auto aflevert met olie en koelvloeistof net boven en net onder minimum....
 

Joske

Forumguru
omdat ik er toch zobiezo morgen passeer.. en ik toch 100% zekerheid wil betreffende het oliepeil. Het staat inderdaad al die tijd al op min, net als het vloeistofniveau. Deze komt zo van de fabriek, de dealer vult niets op.
 

skodaboy

Forumguru
het oliepeil controleer je best bij een koude motor.
bij warme motor gaat het zijn zoals @BSdV al aangeeft..hier door het gepeilde niveau niet correct worden weer gegeven..

mij hebben ze het volgende verteld of wijs gemaakt; de tdi's verbruiken of 'wreten' (veel) olie,als je hem bv gaat bij duwen om aan een bepaalde snelheid aan een steile helling (bv hier in de ardennen) op te doen rijden,i.p.v het de motor op "zijn gemak" te doen.
ik bedoel hier mee,je rijdt zonder C.C een helling op,en blijft dezelfde hoeveelheid gas geven en in dezelfde versnelling rijden.
bij het klimmen op steile helling zal de snelheid iets terug lopen daar motor kracht moet leveren om een bepaalde combinatie boven te krijgen.
als je nu gaat 'bij duwen' omdat je niet wil dat de snelheid terug loopt,ga je op deze manier het olieverbruik (wat) omhoog jagen.
 
Bovenaan Onderaan