Heeft het oliepeil een invloed op je verbruik?

BSdV

Actief lid
Zo'n machinekamer biedt zeker een imponerende aanblik. En groot onderhoud wordt hier inderdaad ook veelal in dok uitgevoerd door derden. Moet ook wel doordat er op deze schepen amper genoeg bemanning is om onderhoud zelf uit te voeren. Ook hebben ze er geen tijd voor, deze schepen laden en lossen erg snel en hebben doorgaans maar weinig tijd in havens.
De Emma mearsk bijvoorbeeld, tot een paar jaren geleden nog behorend tot de grootste containerschepen ter wereld mag varen met een totale bemanning van 13 personen. Dat ze dit niet doen omdat ze enorme problemen hebben of hebben gehad met de hoofdmotoren terzijde.
Voor de berekening voor hoeveel smeerolie ze verbruiken moet je ongeveer denken aan 1g/kWh... Emma Mearsk heeft een hoofdmotor van 80.000 kW. Deze lust dus wel een slokje olie...
De hulpmotoren die ze hebben worden grotendeels aangesproken om alle reefer containers (containers met eigen koelinstallatie) van prik te voorzien.

Maar dit type schepen is niet te vergelijken met de chemicalientankers.
Wij voeren doorgaans zelf groot onderhoud aan de motoren en bijna alle andere systemen uit, en niet in drookdok. Daar is simpelweg geen tijd voor. Droogdok wordt eigenlijk grotendeels gebruikt om de scheepshuid te stralen en opnieuw te coaten en structureel herstelwerk zoals plaatwerk vervangen etc, onderhoud aan de gehele stuurinstallatie en dat soort zaken. Dit is wel een beetje kort door de bocht maar hier komt het in grote lijnen wel op neer. Chemicalientankers zijn doorgaans nogal wat bewerkelijker qua onderhoud aan dek en hebben een hoop systemen aan boord die een containerschip niet heeft, ook met het laden en lossen hebben we wat meer mensen nodig dan op een containerschip waardoor we varen met een totale bemanning van ongeveer 25-26 personen.

Zelf ben ik overigens ook opgeleid tot marof, maar bij de rederij waar ik voor vaar is er niet de mogelijkheid om zowel als stuurman als werktuigkundige te varen. Ik heb zelf voor de machinekamer gekozen waarbij ik als vierde wtk ben begonnen en uiteindelijk vorig jaar tot hwtk ben bevorderd. Nu heb ik dus vaker een pen in de hand dan een sleutel, en dat jeukt toch wel....

Even over het verbruik:
Op volle kracht verbruiken we ongeveer 62 ton brandstof per dag, maar sinds de brandstofprijzen de pan uit zijn gerezen varen we tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar economische snelheid. Dit resulteert in een verbruik van ongeveer 50 ton per dag. Gemiddeld varen we per dag dan ongeveer 360 mijl dat gelijk is aan ongeveer 670 km. Dus ruwweg gezegd verbruiken we dan 1 ton per 13,4 km.
Best zuinig hoor zo'n tankertje...;)
 
Laatst bewerkt:
ok@BSdV, wij gebruiken in de binnenvaart een soort stelregel dat een motor ongeveer 20ltr gasolie verbruikt per 100 pk
vol belast, dus wij hebben 400 x die 20 ltr is dan 80 liter per uur (ongeveer).
En smeer olie valt eigenlijk wel mee , het blok lekt een beetje en hij verbruikt een beetje , zeg maar 1 a 2 liter per week, maar
we varen ook niet heel de dag en ben sávonds lekker thuis. De 150KW Deutz die in mijn kraan zit verbruikt daarintegen
geen druppel olie , motor is ook nog mooi dicht;).
 

Desperado

Forumguru
Wederom mooie uitleg!
Ik heb een half jaar als scheepsreparatiemedewerker, ijzerwerker in het jargon gewerkt en ben beter bekend met de ommanteling. De hele grote schepen heb ik niet gezien in het droogdok, maar een aantal kleine kustvaarders e.d heb ik wel mogen herstellen.
 

Joske

Forumguru
ik heb voor de aardigheid eens in Elsawin gekeken, wat ze daar zeggen over hoe het oliepeil te controleren, hoe interpreteren jullie dit? koud of warm meten?
(dit schema is specifiek voor mijn eigen type motor CFHC)
 

Bijlagen

  • motoroliepeil controleren.pdf
    29,4 KB · Weergaven: 8

Noord26

Forumguru
Ik weet wat het boekje zegt. Maar een paar is letterlijk 2. En volgens de dealer is 2 minuten weer te kort alvorens te peilen. Daarom voor mij de conclusie dat het allemaal maar een beetje natte vinger werk is.
 

skodaboy

Forumguru
ik controleer altijd de olie bij een koude motor en vul aan indien nodig.
als ik het oliepeil controleer kijk ik ook altijd naar het koelvloeistof niveau.
en als ik dan toch bezig ben vul ik het ruitensproeier reservoir ook maar bij...:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet wat het boekje zegt. Maar een paar is letterlijk 2.
Dit behoeft enige nuancering: één (1) paar is inderdaad gelijk aan twee al of niet bij elkaar horende zaken.

Maar taal is nu eenmaal geen wiskunde... :nono: dus er zijn meerdere betekenissen naast elkaar mogelijk.
Zo betekent een paar volgens Van Dale (die dikke dus) ook: "enige, enkele, een stuk of wat".:pardon:
En als 2 minuten je dan te weinig lijkt, dan wacht je er gewoon 5 of zo - voor de zekerheid.
 

EdK

Forumguru
pfffff, je komt thuis van een lange rit ( overdag ) en je gaat naar binnen toe zet een bak goede Nr:4 koffie en geniet eventueel nog even van een tweede bak en hierna loop je naar je auto en pijlt je olie nivo en vult wel of niet bij.
In die fijne koffie rust pauze is de olie het carter ingezakt en ook nog op temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan