Heeft het oliepeil een invloed op je verbruik?

Joske

Forumguru
Nog een laatste om het af te leren ;) : wat is volgens jou het gevaarlijkste dat je ooit al verscheept hebt?

voor jou een idee te geven, voor mij het gevaarlijkste waarmee ik in aanraking kom is ethyleenoxide en propyleenoxide..
 
De watte en de watte?? Heb nooit scheikunde gehad hoor, maar voor de leken onderons waaronder ik zelf op dit gebied klinkt het als een gevalletje zeer gevaarlijke troep en indien in aanraking komt met een vonk of een vlam het gewoon 'boem' is.
 

BSdV

Actief lid
Geen idee eigenlijk, er zijn nogal verschillende gevaren. We vervoeren zeer regelmatig propyleenoxide wat nogal een ontvlambaar goedje is als het boven een bepaalde temperatuur komt, maar isocyanites zijn weer zeer giftig. Er zijn ook gevallen bekend waar mensen een tank in moesten om dikke molasses richting de pomp te duwen. Molasses is een soort van suiker, dus klinkt zeer onschuldig. Wat niet bekend was was dat dit goedje het zuurstofgehalte in de tank reduceerde wat tot 6 of 7 doden heeft geleid. Dit is overigens wel een hele tijd geleden, maar ken toevallig de kapitein die dit heeft meegemaakt.
Ik denk dat zolang je weet wat je vervoert en wat je doet de meeste gevaren beheersbaar zijn, maar je moet wel weten wat je doet en de juiste procedures goed opvolgen. Het grootste gevaar zijn wij zelf met de instelling " ik weet het allemaal wel, ik heb deze procedures niet nodig ".
 

BSdV

Actief lid
Maar ik ben dan ook niet de grootste expert op dit gebied, dit is meer het terrein van de eerste stuurman. Ikzelf stond/sta veelal benedendeks in de "vetput" ;)
 

BSdV

Actief lid
De watte en de watte?? Heb nooit scheikunde gehad hoor, maar voor de leken onderons waaronder ik zelf op dit gebied klinkt het als een gevalletje zeer gevaarlijke troep en indien in aanraking komt met een vonk of een vlam het gewoon 'boem' is.

Daar zit je in veel gevallen niet zo vreselijk ver naast helaas...:(
 

Joske

Forumguru
zelfs dode bladeren en troep opruimen in een regenput kan al tot verstikking leiden.. veel mensen kruipen dagelijks door het oog van de naald zonder het al dan niet goed zelf te beseffen. Wij daarentegen worden frequent met de neus op de feiten gedrukt als er weer een dodelijk ongeval gebeurt in het havengebied. :(

maar goed, weg van de scheikunde, terug naar de motorolie dan maar ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BSdV
Zeker interessant e materie . De zeevaart heeft natuurlijk veel strenger e eisen. Ik zit in de binnenvaart , hoofdzakelijk in Rotterdam zal naar je zwaai en @bsvd als ik je zie:D
 

BSdV

Actief lid
Zwaai wel even terug :) al is het al wel weer een tijdje geleden dat ik in Rotterdam ben geweest. Zit meestal tussen Amerika en Azie te pendelen...
 

BSdV

Actief lid
Het is een diesel-elektrisch schip, dus de voorstuwingsmotor is een elektromotor. Deze heeft een vermogen van 10MW. Niet zo heel erg veel in vergelijking tot veel andere scheepstypen.
Onze dieselmotoren zijn drie stuks Wärstila Vaasa 9R32LN van 3520kW en één Vaasa 6R32LN van 2340kW.

Misschien wel het meeste vermogen van het forum, maar qua snelheid niet hoor!! Doorgaan gaan we niet sneller dan 14.5-16 knopen..;)
 
Wel fijne motoren warstila . Blauw met zilveren kleppedeksels .. regelstang smeren blower spoelen . Alleen die van ons zoop olie , 20 ltr op 24 uur , vol belast . Wij hadden 1400 pk teruggestelt op 1200 , een lekkere knikkerbak uit 1987 :)
 

BSdV

Actief lid
Ok terug naar de olie, onze kleinste gebruikt zo'n 30-40 liter/24uur, de drie grotere zo'n 50-70liter. Hangt er ook een beetje vanaf of ze net overhaald zijn of niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Grote reparatiewerkzaamheden worden regelmatig juist midden op de oceaan uitgevoerd.
[...] dan wil het nog wel eens zo uitkomen dat er iets kapot gaat dat essentieel is voor de motor
Tsja, als het kapot gaat dan heb je natuurlijk weinig keus. Regulier onderhoud is doorgaans aardig te plannen, en echt grootschalig onderhoud zal men toch bij voorkeur tijdens de periodieke dokbeurten verrichten - al was het maar omdat daar vaak derden aan te pas moeten komen, en da's op zee toch lastig invliegen...

Mijn kennis van die sector is overigens gebaseerd op de ervaringen van een behoorlijk aantal naaste familieleden uit heden en verleden, die werkzaam waren of zijn als scheepswerktuigkundige (recenter ook Marofs = wisselfunctie als werktuigkundige én als nautisch officier) op diverse scheepstypen (kustvaart, offshore, grote tankvaart, kleinere tot zeer grote containerschepen).

Zo'n 300+ meter lange containerbak met een 12 cilinder hoofdmotor van ruim 80.000 pk leggen ze midden op de oceaan echt niet graag stil, ook al hebben ze daarnaast - om de rest aan de gang te kunnen houden - nog eens twee hulpmotoren à 3.000 kW in de machinekamer die elk op zich ook als hoofdmotor zouden kunnen dienen in een vrachtschip van zo'n 100-120 meter lang.
Ik kan je garanderen dat zo'n machinekamer een behoorlijk imponerende aanblik biedt, met een carter waar je rechtop in kunt staan en cilinders van elk bijna een meter doorsnee.
Toch nog even terug on topic: :)
Ik heb het brandstofverbruik van zo'n ding wel eens uitgerekend: ca. 1 op 4. Dat wil zeggen: 1 ton (1000kg) brandstof op 4 km.
(Dienstsnelheid ruim 22 knopen over 24 uur = afgerond 1000 km - en in die 24u stoken ze 250 ton zware stookolie op.).
Heb echter helaas geen gegevens over de hoeveelheid smeerolie die verbruikt wordt.
Dan stelt zo'n 2 liter TDi'tje ineens niet zoveel meer voor... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan