Heeft het oliepeil een invloed op je verbruik?

Noord26

Forumguru
Alles tussen minimaal en maximaal geeft geen verschil in verbruik van de auto.
Als de olie warmer wordt zal deze uitzetten, een hogere viscositeit zal er niet voor zorgen dat het peilstok meer aangeeft.

Dat hoop ik toch van niet. Olie moet juist de eigenschap hebben dat het niet uit gaat zetten als het warmer wordt. Alleen wordt het dunner als het warmer is.

Zou wat zijn als de olie op max staat en als de motor warm is hij in de soep kan lopen.
 

BSdV

Actief lid
Dat hoop ik toch van niet. Olie moet juist de eigenschap hebben dat het niet uit gaat zetten als het warmer wordt. Alleen wordt het dunner als het warmer is.

Dan vrees ik dat ik je toch moet gaan teleurstellen. Vanuit mijn werk bunkeren we nogal grote hoeveelheden olie en hier passen we een temperatuurscorrectie toe om te zien of we wel de juiste hoeveelheid ontvangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
vandaar dus ook de standaard: olie peilen op een koude motor op vlakke ondergrond
Er zijn ook merken die voorschrijven om bij warme motor te peilen. Het lijkt handig peilen bij warme motor, kun je onderweg bij tankstation peilen en olie kopen en bijvullen. Maar dan de praktijk hoe lang moet je minimaal wachten voor je een goede peiling kunt doen, en hoe lang mag je maximaal wachten? Wat dat betreft, vind ik peilen bij koude motor en vlak geparkeerde auto beter. Dat kun je doen voor je weggaat, of bijvoorbeeld op zaterdagmorgen voor je de auto gaat wassen, en weet je zeker dat je de juiste omstandigheden hebt.
 
volgens mij kan je best oliepijlen met een warme motor (wacht een paar minuutjes).
het blok is lekker warm en olie lekker vloeibaar en zal rap naar de carter lopen.
het verschil met een koude motor zal niet zo veel zijn . moet je 1 a 2 liter olie bijvullen , maakt helemaal
niet uit met pijlen , maar vul niet tot de max.
Onze caterpillar aan boord heeft trouwens 2 kanten op de pijlstok , warme en koude kant om te pijlen;)
 

Joske

Forumguru
@Cordoba

was jij elke zaterdag je auto misschien? ;)

OT: ik heb de olie steeds op die manier gepeild, ben benieuwd wat de garage me eigenlijk zal vertellen.
 

Joske

Forumguru
neen...


zie mijn avatar ;)

...


maar het voordeel is: ik hoef geen 800 euro klaarmaakkosten te betalen natuurlijk :D
 

BSdV

Actief lid
Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit hoe er gepeild wordt, zolang de peilstok maar is aangepast is aan de methode. En het mooiste is uiteraard om een peilstok te hebben met beide schalen voor zowel koude motor als bij warme/draaiende motor zoals de internetboarder al aangaf.

Bij ons aan boord speelt de temperatuurscoefficient weer niet zo'n grote rol omdat de olietemperatuur zich altijd tussen de 38 en +/- 65 graden bevindt. Verschil bij wel of geen slagzij maken is groter.....
 

Cordoba

Forumguru
Valt toch wel mee Joske, nooit op een helling langs een dijk geparkeerd? Overigens wel eens ooit (in jeugdige overmoed) bijna mijn buitenspiegel kapot gereden tegen een uitstekend randje van een trottoirband, ben toen maar weer snel op 4 wielen verder gegaan. Dat was een gevalletje hele forse slagzij, en de schade was vooral mijn ego en het vertrouwen in de onbegrensde mogelijkheden van mijn auto.
 
schip dan:maakmegek:
nee we dwalen af.
wat ik nog wil toevoegen is dat als mijn auto ook wat minder olie in heeft zeg maar , half litertje onder de max,
soepelder , lekkerder loopt / zuiniger , maar is in praktijk denk ik niet te meten.
 
heb geen idee, laat altijd verversen. heb nu dik 2000 gereden na olie wissel , staat nog steeds max.
koelvloeistof ook by the way daar ben ik er blij mee , die moest ik regelmatig bijvullen.
 

BSdV

Actief lid
5asu8uju.jpg


Even om het af te leren.....

Terug naar skoda....
 
Bovenaan Onderaan