HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

HarrieSkoda

Forumguru
@dvdlely Verschil is moelijk vast te leggen op foto. Zeker met de camera van een 'simpele' iPhone. Ik ben er zelf zeer tevreden over. Ik was dat gelige halogeen licht namelijk meer dan zat!

Nou @andrehj , wat leuk dat je mijn topic volgt :D.

Voordat je begint met; "jammer voor je medeweggebruikers" en mijn topic 'misbruikt' om door te linken vanuit Hilox verlichting, zou je het misschien iets vriendelijker over kunnen laten komen. Dat je strooilicht van andere weggebruikers als vervelend ervaart is nu wel duidelijk. Ikzelf vind dit strooilicht ook vervelend.

Echter rijd ik al gedurende een langere tijd met de H7 LED kit rond, waarbij geen één mede-weggebruiker zijn groot licht een keer heeft opgelicht om mij erop te attenderen dat ik vervelend licht uitstraal. Daarbij rijd ik ook regelmatig achter collega's, en ook die hebben hier niets van gezegd.

Hetzelfde geldt voor de H15 LED kit. Die heb ik er nu ongeveer een week inzitten, en ook hierbij heb ik géén attenderende mede-weggebruikers gehad.

Leuk van je advies, en als het ombouwen mogelijk was geweest had ik dit ook zeker gedaan. Maar aangezien dit niet haalbaar was heb ik voor deze LED kits gekozen. Lichtopbrengst formidabel en de kleur matcht nu mooi bij mijn overig aangebrachte LED verlichting.

Daarbij claimt Hilox met zijn LED kits eenzelfde lichtbeeld als met halogeen te verkrijgen. Dit is niet van die goedkope troep die je op de eerste beste tuning website tegenkomt.

Dus graag voor in het vervolg; als je ergens een mening over hebt, zonder het zelf (in mijn specifieke situatie) mee te hebben gemaakt, zou ik je vriendelijk willen verzoeken wat malser te reageren.

@Rallye Tja, waarschijnlijk een reactie uit emotie van eerdere vervelende ervaringen... wie weet. Ik ben het ook helemaal eens met je dat dit gecontroleerd moet worden en vraag dan dus ook regelmatig aan mensen die voor mij rijden, of mij tegemoet komen, of zij hier last van hebben. Tot dusver geen negatieve reacties gehad.
 

TurboT

Forumguru
80 of 100 of stapvoets dat de snelheid doet er niet aan toe. Het gaat er om dat er geen strooilicht te zien is. Als je een auto aan ziet komen dan weet je gelijk of er strooilicht is :-)
 

HarrieSkoda

Forumguru
@TurboT Haha, @EdK bedoelt natuurlijk hoe ik het aan diegene kan vragen als ze mij passeren.

Dit kan ik dus alleen doen bij bekende/collega's.

Maar wat je stelt is natuurlijk ook zo; als het licht hinderlijk is, wordt er in de regel vrijwel direct gereageerd met een 'groot-lichtje'.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Wat verblinden betreft, dat is mij juist gisteren opgevallen.
Auto's die via een 'heuveltje (dijk) naar boven komen verblinden mij absoluut.
Dat komt wss doordat de lichten omhoog schijnen. En de onderzijde van de bundel minder gecontroleerd is.
Dat is ook logisch, denk ik.
Een schijnwerper zal meer verblinden dan een gewone zaklantaarn, toch?

grtsss
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wat verblinden betreft, dat is mij juist gisteren opgevallen.
Auto's die via een 'heuveltje (dijk) naar boven komen verblinden mij absoluut.
Dat komt wss doordat de lichten omhoog schijnen. En de onderzijde van de bundel minder gecontroleerd is.
Dat is ook logisch, denk ik.
Een schijnwerper zal meer verblinden dan een gewone zaklantaarn, toch?

grtsss

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al; door het heuveltje staat de auto schuin met de voorkant omhoog, waardoor je vol in het licht staat, en de lichtbundel dus niet meer op het wegdek gericht is.

Lijkt me geen hogere wiskunde?

Tja, LED geeft nu eenmaal meer licht. Zelfs de high vision of power vision halogeen lampen van Philips zouden al meer licht uitstralen, waardoor je van je lantaarntje een zaklamp maakt :D.
 

HarrieSkoda

Forumguru
En we hebben weer eens lekker tijd gevonden om te knutselen.

Het 'probleem' met het beeld van de camera is verholpen middels een firmware update. Nogmaals dank hiervoor @Marcooctavia & @heusinkveldb :thumbsup:!

1k0.jpg


1k0.jpg


Uiteindelijk zag ik dat ik ook nog de ECE 2017/2018 erop had staan. Deze dus ook maar gelijk ge-update, waardoor ik nu weer helemaal bij ben.

En uiteindelijk waar ik het allemaal voor deed.

1k0.jpg


Toen was ik bijna klaar met de gehele montage en aansluiting van de achteruitrijcamera! De slang alvast op maat gemaakt en ingetapet, zodat deze niet gaat liggen rammelen in de sponning van de kofferdeksel.

1k0.jpg


Ik heb niet de hele handleiding tot inbouwen van de achteruitrijcamera exact gevolgd, daar ik van mening was dat er een makkelijkere/meer efficiënte mogelijkheid was, zoals ik hier even heb uitgetekend.

1k0.jpg


Het enige wat ik ietwat anders heb gedaan dan de tekening aangeeft, is dat ik tussen het Y-stuk en de originele aansluiting van de achterruitensproeier geen stukje slang meer heb kunnen monteren. Daar heb je te weinig ruimte voor. Dus je zou 1 verloop stukje minder nodig hebben als je de sproeier op deze manier aansluit.

Foto's zeggen meer dan plaatjes, dus bij deze hoe het daadwerkelijk is geworden.

Ik heb de 2 kabelclipjes los gewipt uit de kofferdeksel (zie rode cirkeltjes), en los gehaald. Ik heb deze kabelclipjes iets verder naar het uiteinde van de originele slang weer vastgezet, om zodoende wat werkruimte te creëren voor de verloop stukjes en het Y-stuk.

1k0.jpg


Ik heb toen de originele aansluiting van de sproeier losgekoppeld en de slang ietwat terug naar links geschoven, om te kijken of ik het Y-stuk kon monteren, zonder te hoeven snijden in de originele sproeier slang. Hier had ik helaas te weinig ruimte voor, dus heb ik een heel klein stukje van deze originele slang af moeten snijden. Ik heb de slang wel op dusdanige lengte gehouden, dat als ik de camera ooit zou willen verwijderen, of de sproeier ervan los zou willen koppelen, dat ik de slang nog op originele wijze kan monteren op de sproeier voor de achterruit, bij het 3e remlicht.

1k0.jpg


Uiteindelijk alles weer netjes gemonteerd.

1k0.jpg


Ook op de camera.

1k0.jpg


En dan is het een kwestie van een tweede persoon erbij roepen, in dit geval mijn vriendin, en die heb ik in de kofferbak plaats laten nemen met de klep dicht (altijd al eens willen doen :deuk:), om te laten checken of de aansluitingen lekvrij zouden blijven. Gelukkig was dit zo het geval, en is bij deze de gehele camera aangesloten :thumbsup:.

Omdat m'n vriendin zo aardig is geweest om me te helpen, ben ik ook maar even met haar bolide bezig geweest. Het vervangen van de halogeen verlichting naar LED verlichting in de lens koplampen.

1k0.jpg


1k0.jpg


Lichtbeeld lijkt identiek te zijn. Mooi helder wit licht wat super mooi matcht bij de LED DRL verlichting.
Maar helaas..... tijdens een nachtelijke rit erachter gekomen dat er vrijwel geen lichtopbrengst is. Deze LED verlichting van Ali is er dus weer gauw uitgegaan! Het is dat de set van Hilox niet in de koplampbehuizing past........

Even zomaar een foto tussendoor, omdat ik ook nog telkens geniet als ik de O3 zie staan :D.

1k0.jpg


En ondertussen waren er ook weer wat andere lampjes binnengekomen van Ali, welke ik nog moet uitproberen.
@Maartenvds had er goede ervaringen mee, dus ach, maar eens proberen!

1k0.jpg


En Mister-Auto heeft ook nog iets achtergelaten. Even wat vergelijkingsfoto's van het lucht- en interieurfilter.
Toch een duidelijke vervuiling zichtbaar. En het scheelt nogal of je het zelf even vervangt, of het de dealer laat doen.

1k0.jpg


1k0.jpg


Zelf kies ik altijd voor de carbon interieurfilters. Ik heb geen allergieën of wat dan ook, maar carbon voelt toch beter aan dan pollen, plus het feit dat het nare geurtjes tegen zou gaan. Wat is jullie ervaring?

1k0.jpg


1k0.jpg


Uiteindelijk, na het achteruitrij-camera project, alle bekleding weer gemonteerd, interieur helemaal uitgezogen, en vanwege de vochtige weersomstandigheden de rubber matten gemonteerd. Eerste keer dat ik met rubber matten ga rijden, maar zie nu al het nut ervan in. Nogmaals dank @dirk27 !

1k0.jpg


1k0.jpg


De O3 is, op de montage van de winterwielen en een grote beurt na, winterproof!

To be continued...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Goed bezig man! Wat doe je voor werk eigenlijk. Je moet hiervoor toch handige vingers hebben. We kunnen je beter HandigeHarrieSkoda noemen.

Haha thanks @TurboT ! Altijd leuk om te horen.
Ik doe in ieder geval niets qua werk wat ook maar iets met autotechniek te maken heeft.
Wel heb ik techniek altijd leuk gevonden, zo heb ik vroeger ook complete brommers/scooters van niets opgebouwd.

Ik zal een verandering van nickname aan gaan vragen :D:deuk:.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Vandaag een prijsopgave ontvangen voor een grote beurt, fair enough dacht ik als je bekijkt wat ze ervoor doen. Wat denken jullie ervan?

Grote beurt met inbegrip van:
- Longlifebeurt (oliewissel, oliefilter, volledige inspectie) excl. lucht- en interieurfilter omdat ik die afgelopen week vervangen heb
- Remvloeistof service
- Bougies vervangen

Totaalprijs: € 347,-

Verder werd er verteld dat een brandstoffilter bij een benzine uitvoering nooit vervangen hoeft te worden.
En dat mijn 1.2 TSI voorzien is van een distributieriem en deze bij 240k km vervangen dient te worden. Dan heb ik nog even te gaan.

Afspraak maar inplannen :D?
 

HarrieSkoda

Forumguru
En vandaag heeft de O3 een 'grote' longlife beurt gehad bij VAG-Techniek.

Netjes ontvangen en de jongens daar gaan netjes te werk met je auto. Dit stel ik erg op prijs, gezien mijn auto een grote hobby is.

Kreeg zelfs nog complimenten over de auto. Zo zeiden ze dat ze de auto niet hoefde te stofzuigen, wat ze normaal dus wel doen, omdat hij al zo schoon was. Ook kreeg ik de vraag of ik het motorcompartiment poets. Ja, dat doe ik, maar vond hem nu zelfs nog smerig :D.

Wat is er gedaan:
- Longlife oliebeurt + filter: Castrol 5W30
- Volledige inspectie: Algehele staat van de auto
- Bougies: Originele NGK VWAG
- Remvloeistof service: DOT4
- Lucht + interieurfilter: Door mijzelf vervangen door MANN filters

Kreeg als opmerking mee om de olie afscheider even in de gaten te houden. Rondom het oliefilter was namelijk wat olie zichtbaar. Zou zomaar de pakking van de olie afscheider kunnen zijn. Deze zit namelijk precies boven het oliefilter gepositioneerd. Of wellicht het oliefilter wat niet helemaal lekker heeft gezeten.

Echter nooit een plekje/plasje olie in de garage kunnen waarnemen. Voor nu goed gereinigd, zodat ik het even goed in de gaten kan houden. De monteur vertelde me dat hij dit niet vaak tegenkwam. Geen idee wat de reparatiekosten hiervan zouden zijn...?

Voor nu kan hij er voorlopig weer even tegenaan, en zullen komend weekend de R32 winterwielen gemonteerd worden!
Als het niet te koud is gelijk eens even spelen met de 20mm spacers die ik nog heb liggen :D.
 

Spinal

Forumguru
1k0.jpg


Is dit in Eindhoven bij Ekkersrijt? Die parkeerplaats komt me bekend voor. Verder weer lekker bezig geweest, hij staat er mooi bij :-)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Misschien is het sommige van jullie elders op het forum al opgevallen, maar ik ben mijn ogen aan het open houden voor een frisse Octavia 3 Combi vRS.

Mocht iemand een leuke te koop weten te staan, stuur me een berichtje.

Anderzijds;
Mocht iemand, of iemand die je kent, interesse hebben in mijn Octavia 3 Combi 1.2 TSI - DSG, laat het me dan ook weten! Voor vragen/opmerkingen/etc. kun je altijd een berichtje sturen.

In dit topic kun je terugvinden wat er allemaal aan gemodificeerd is en met hoeveel liefde dit gebeurd is.
Het mooiste zou dan dus ook zijn als deze Octavia ván een liefhebber náár een liefhebber zou gaan.

De Octavia staat (nog) niet in de bazaar, aangezien ik me rustig wil oriënteren.
 
Bovenaan Onderaan