HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

Spinal

Forumguru
Nice updates. Die ledjes in de spiegels heb ik ook, daar komt echt een bak licht vanaf :thumbsup: passen de stadslichten en zijn ze storingsvrij? Daar ben ik nog naar opzoek
 

TurboT

Forumguru
Wat ben ik tevreden over de Hilox H7 XTR Black LED set zeg! Zelfs zo tevreden dat ik ook de H15 (DRL, stadslicht & grootlicht) in het LED wilde hebben!

Zo gezegd, zo gedaan.. en toen lag er weer een nieuw doosje op tafel :D.

1k0.jpg


DE H15 XTR S Black LED set zag er super uit. Netjes afgewerkt en de S staat voor 'Smart', aangezien deze een ingebouwde driver heeft.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Helaas was mijn blijdschap van korte duur. Op het moment dat ik de H15 wilde gaan monteren kwam ik tot de volgende ontdekking.

1k0.jpg


Dat is balen! De H15 is een aantal centimeter te lang, waardoor hij niet in het armatuur past.

Ik gaf me hiermee niet gewonnen en ging op onderzoek uit. Op internet vond ik toen nagenoeg dezelfde H15 LED kit, en die leek me een stukje korter te zijn. Om het zeker te weten even onder elkaar gezet voor vergelijk.


1k0.jpg


Ook nog even contact gehad met de (Poolse) verkoper, en deze past zonder problemen in een O3 koplamp, zoals ook op het YouTube filmpje te zien is.

Moeten nog even besteld worden :D.

Ook nog even bezig geweest met wat voorbereidingen voor het vervangen van de interieurverlichting. Kapjes waren erg smerig, dus die heb ik eerst maar een netjes gemaakt.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En gisteren ben ik eindelijk bezig geweest om de instapverlichting te vervangen. Hier zag ik best wel tegenop, aangezien het toch redelijk fragiele onderdelen zijn. Maar ik moet zeggen dat het me 100% mee is gevallen. Zeker met behulp van onderstaande video's.



En dit was gelijk een mooie gelegenheid om de zwarte spiegelkappen te monteren, om te kijken hoe dit zou staan.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En het uiteindelijke resultaat van de instapverlichting mag er ook niet om liegen! Matcht wat mij betreft supermooi met de Hilox H7 LED kit en de LED achterlichten!

1k0.jpg


Toen de spiegels weer volledig opgebouwd waren, wilde ik deze elektrisch gaan verstellen in de juiste stand.
Het viel me toen op dat, zodra je de linker spiegel wilt verstellen, de rechter automatisch mee verstelt. Rechts is wel afzonderlijk te verstellen. Na wat research (oa. op het Skodaforum) blijkt dat dit normaal is, en dat deze functie uitgezet kan worden in je infotainment onder car setup / spiegels en wissers / synchroon verstellen.. Nooit geweten!

Wat ik me trouwens ook nog afvroeg over de hoodlifters, één van de kogeltjes heeft een soort van 'staafje' op het kopje zitten. Dient dit ergens voor, of kan dit er gewoon af? Lijkt mij dat het kogeltje gewoon glad hoort te zijn :pieker:.

1k0.jpg


Wat vinden jullie van de updates/veranderingen? Oordeel zelf :D.

@HarrieSkoda heeft Hilox geen nieuw aan te schaffen aangepaste rubberen koplampkapjes? Deze steken iets meer uit zodat er meer ruimte is voor de Ledlampen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@TurboT , zie reactie van @EdK inderdaad!

Máár... laat het nou net zo zijn dat de H15 niet recht voor de opening van de koplamp zit.

En diepere stofkap heeft in dit geval dus geen zin helaas!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Daar zijn we weer met een update waar ik persoonlijk erg tegenop zag, maar uiteindelijk blij ben dat het is gebeurt!

Samen met @Maartenvds het avontuur aangegaan om de handgreep openingen te vergroten naar een afmeting waar de handgreep mét camera in past.

Ik wil @Jasper-RS enorm bedanken voor de hulp en het ter beschikking stellen van gereedschap en werkruimte! Mooi om te zien dat forumleden elkaar op deze manier kunnen helpen :thumbsup:.

1k0.jpg


Even alle onderdelen die het zagen bemoeilijken verwijderd, aftapen en afmeten, en we konden aan de slag!

1k0.jpg


En toen moest ook ik eraan geloven, en daarvan is onderstaande het resultaat.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Vervolgens de braampjes er netjes afgevijld, de randen behandeld met brunox, om vervolgens een dun laagje grondlak aan te brengen.

Wat onderdelen die je dan overhoudt.....

1k0.jpg


Toen was het tijd om de handgreep met camera te passen, om vervolgens alle belemmerende onderdelen weer terug te plaatsen.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ik ben zo onwijs blij met het resultaat. Alhoewel het zagen wel even billen knijpen was, ben ik blij dat ik het heb laten doen.

Enige wat nu nog rest is het volledig aansluiten van de bekabeling. Dit laat niet lang meer op zich wachten nu eenmaal de handgreep met camera gemonteerd is.

Ook ben ik bezig geweest met het vervangen van de interieurverlichting, want ome Ali had weer een pakketje naar me toe gestuurd :D.

1k0.jpg


Echter merkte ik op dat de LED-jes bij vergrendelde auto nog flauwtjes brandde.

1k0.jpg


1k0.jpg


Nu heb ik op het forum al een topic gevonden waarin dit 'probleem' ook beschreven wordt. Echter dateert dit topic van 2010. Vandaar mijn vraag; kan dit kwaad? Trekt hij nu mijn accu leeg?

Ik ben net nog even gaan kijken bij de auto (uurtje geleden voor het laatst in geweest), en merkte op dat de LED-jes héél lichtjes branden. Bijna niet op te merken.

Kunnen de LED-jes hierdoor niet te warm worden waardoor eventueel brand kan ontstaan, omdat ze in principe continu aanstaan?

Dit zijn ze overigens.

1k0.jpg


Oplossing = weerstandjes er tussen steken of vervangen voor LED-jes met ingebouwde weerstand?

Het vreemde eraan; de interieurverlichting voor de passagiers achter hebben hier géén last van, rara......
 

Spinal

Forumguru
Ik begrijp dat het even spannend was toen de zaag in de achterklep ging :-) maar zeker de moeite waard. Zelf gebruik ik de camera heel vaak, ik vind het de beste upgrade die ik gedaan heb.
 

Spector

Forumguru
Mooie upgrade, zagen en hakken blijft spannend. Had ik ook toen mijn middendemper eronderuit gezaagd werd...
Over die ledjes die branden zou ik mij niet al te veel zorgen maken. Is (normale) lekstroom en omdat ledlampjes maar weinig nodig hebben om te gaan branden zie je lekstroom eerder. Mijn vorige RS had precies hetzelfde en ik heb in 5 jaar tijd geen problemen gehad met accu o.i.d.
 

Jasper-RS

Forumguru
Hoeveel kost het om het te laten inbouwen? Ben wellicht geinteresseerd. Op dit moment heb ik een piepjes systeem :-)

Welk bouwjaar is de Octavia? Bouwjaar 2013 en 14 moet er gezaagd worden. Met evt zagen zijn de kosten natuurlijk hoger


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

HarrieSkoda

Forumguru
@TurboT ligt er inderdaad aan. Of je moet zagen, zoals @Jasper-RS, wat voor soort camera je wilt zoals @Rooverz aangeeft, en hoe handig je zelf bent.

Ik ga de camera voor de rest zelf aansluiten. Is makkelijk zelf te doen en bespaart een hoop kostbare centjes.

Als je er niet uitkomt wil ik je hier altijd bij helpen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
En we zijn weer een aantal (klus) weekendjes verder!

Zo is de volledige kabelboom van de achteruitrijcamera gelegd en aangesloten.

1k0.jpg


Vervolgens alles weer netjes met stoffen kabelboom tape ingewikkeld en weggewerkt.

1k0.jpg


1k0.jpg


Zoals jullie kunnen zien, heb ik de camera dus net iets op een andere manier aangesloten dan de uitgebreide montage handleiding die hier op het forum ronddwaalt. Ik heb de constante en geschakelde draden van de camera rechtstreeks op het achteruitrijlicht gesoldeerd. Nu denken jullie vast, waar is de massa dan op aangesloten?

Omdat ik niet graag in originele kabels snijd, heb ik hiervoor iets anders bedacht, en wel het volgende.

1k0.jpg


1k0.jpg


Hopen dat de achter ruitenwisser hier niet door gaat protesteren, maar tot nu toe gaat het allemaal prima.

Kabeltjes en stekkertjes samen gebonden en ingetaped zodat deze niet zullen gaan rammelen.

1k0.jpg


Op deze foto kan mooi bekeken worden hoe dat nou van binnen eruit ziet. De novorox (antiroest) kun je ook nog mooi rondom het uitgezaagde gat zien zitten. Goed beschermd dus!

1k0.jpg


Voor de oplettende onder ons; de ruitensproeier voor de camera moet nog aangelegd en aangesloten worden, dit volgt. Ik vond het namelijk belangrijker dat de camera het zou doen, dan dat de sproeier aangesloten zou zijn.

Daarna even naar de dealer geweest om de navigatie module los te laten klikken, aangezien ik zelf niet van zulke handige haakjes heb. Nu kon ik het videosignaal aansluiten en mooi wegwerken.
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Toen dit allemaal gebeurd was, kon het VCDS coderen beginnen! Zo gezegd zo gedaan.

1k0.jpg


Werkt en dus was dat een bevestiging dat alles goed aangesloten was!

Echter was ik niet tevreden met het totaalplaatje, namelijk 1/3 van het beeld werd in beslag genomen door een zwart kader met een afbeelding van de auto met PDC sensoren erin.

Ik wilde dit als onderstaande afbeelding hebben natuurlijk.

1k0.jpg


Dit zou ook mogelijk moeten zijn, maar dit kan alleen met een firmware update van het systeem. Hier ben ik nu druk doende mee, en wordt dus vervolgd.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ook is er afgelopen week een pakketje uit Polska op de deurmat gevallen, de H15 LED kit.

Omdat ik zo benieuwd was, geen foto van de losse lamp, maar ben ik deze direct gaan monteren.
Hieronder wat oud vs nieuw foto's, oftewel halogeen H15/LED H7 vs LED H7/LED H15.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En hieronder nog wat foto's van de montage van de H15.

1k0.jpg


1k0.jpg
 

dvdlely

Forumguru
Ook is er afgelopen week een pakketje uit Polska op de deurmat gevallen, de H15 LED kit.

Omdat ik zo benieuwd was, geen foto van de losse lamp, maar ben ik deze direct gaan monteren.
Hieronder wat oud vs nieuw foto's, oftewel halogeen H15/LED H7 vs LED H7/LED H15.
Ik zie niet direct een groot verschil. Maar licht fotograferen is sowieso altijd lastig. Hoe ervaar je het verschil zelf? Tevreden met de wijziging?
 

andrehj

Forumguru
Ook is er afgelopen week een pakketje uit Polska op de deurmat gevallen, de H15 LED kit.
Omdat ik zo benieuwd was, geen foto van de losse lamp, maar ben ik deze direct gaan monteren.
Hieronder wat oud vs nieuw foto's, oftewel halogeen H15/LED H7 vs LED H7/LED H15.

1k0.jpg


1k0.jpg
Jammer voor je medeweggebruikers dat je hiervoor gekozen hebt, want je foto's tonen haarscherp aan waar het probleem zit. Ik heb dit even in een plaatje hieronder aangegeven:
LED Verblinding.jpg
In de rode ellipsen zie je een veel grotere lichtsterkte dan in het originele beeld met de halogeenlampen. Dit is precies het deel boven de (niet meer zo scherpe) licht-donkerscheiding, waar je tegenliggers tegenin moeten kijken. Die worden door jou nu dus verblind. (De lichtsterkte boven de licht-donkerscheiding is op veel plaatsen wel 5x maal zo groot als origineel!)
Jouw foto's tonen haarscherp aan waarom dit soort niet goedgekeurde constructies wat mij betreft verboden zouden moeten worden. Ik weet niet of dit jou extra zicht oplevert, maar het levert je tegenliggers in ieder geval extra verblinding op.
Mijn advies is om de oude halogeenlampen terug te bouwen, en de volgende keer een auto met af-fabriek LED of Xenon te kopen, dan heb je deze problemen niet.
 

Rallye

Forumguru
@HarrieSkoda Ik zou het misschien minder scherp verwoorden, maar het is wel iets wat je even moet checken. Worden tegenliggers echt meer verblind? Wellicht juist ook in de regen o.i.d.?
 
Bovenaan Onderaan