HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

HarrieSkoda

Forumguru
Het moet namenlijk gaan om de optie "mijn bijzondere reisdoelen". Dit is wat anders als reisdoelen namelijk.

Bijgaand de link naar de gebruiksaanwijzing voor jouw systeem (tenzij je een andere hebt) :
https://www.scdb.info/de/installation-vw/

Helaas.. ik heb het PRECIES zo gedaan. Krijg alleen niet dezelfde opties te zien.

Ik gok dat ik dus een MIB1 heb, waar functies van een MIB2 niet opzitten.

Die Duitse site heeft het namelijk specifiek over een MIB2.

Nice! Ik heb de achteruitrijcamera ook binnen.
Samen installeren dan maar? ;)

Beter! Ook degene met washer?
Jij hoeft zeker niet in je deksel te zagen :pieker:?

Ik heb de uitgebreide handleiding van @heusinkveldb al uitgeprint en bij de achteruitrijcamera gelegd voor installatie :jaja:.

Jongens maken jullie een DIY youtube video?

Mooier dan de beschrijving/handleiding van @heusinkveldb kan ik het echt niet maken. Nogmaals petje af voor de moeite die hierin is gestoken. Dit heeft mij mede doen overhalen om het toch maar gewoon te doen ;).
 

Rofffel

Forumguru
Hahaha dan kan je zo beginnen met loshalen/installeren. Ik hoef idd niet te zagen en ja ook met wasfunctie.
Nog wel een hele klus om m aan te sluiten maar wel haalbaar.
 

Spinal

Forumguru
@heusinkveldb ; Ik heb er inderdaad ook 'xenonlook' lampen ingedaan. Daardoor is het tenminste wat witter licht inderdaad. De H15 (DRL) is in DRL modus lekker wit. Alleen zodra deze omschakelt van DRL naar stadslicht (als dimlicht ingeschakeld wordt), is het wat geliger, helaas!

Dus in dit geval zou het perfect zijn als de H15 alleen nog maar gebruikt zou worden voor het grootlicht.

@Cordoba ; Je hebt inderdaad gelijk. Ik ben er wat meer op gaan letten en zie meerdere auto's die de DRL standaard vrij laag hebben zitten. Denk bijv. aan Peugeot.

Tja spiegelkappen.... Wordt het niet té zwart? Is ook smaak, ben ik me van bewust.

@Arjann ; Omdat ik een AUTO mogelijkheid op mijn licht schakelaar heb, en hier gebruik van wil maken, zonder dat ik daar zelf iets aan hoef te doen :D. Nee alle gekheid op een stokje, daar heb je ook weer een punt! Kort gezegd, gewoon doen!

@Spinal ; LED in de mistlampen; krijg je dan niet enorm verstrooid licht? En welke heb je dan precies gehaald?
Wat je zegt; achterlichten zou bij eenieder icm. DRL aan moeten staan. Levensgevaarlijk hoe sommige rondrijden!

@innocenti ; Dubbel, dus in koplamp en mistlampen, wordt hem sowieso niet. Ik denk dat de keuze gemaakt is en dat ik ze via de mistlampen laat gaan ;).

@Rofffel ; Als dat zo gemakkelijk zou zijn geweest, zouden die er al lang en breed in hebben gezeten! Ik vind het ontzettend jammer dat ik het LED DRL streepje niet heb (icm. xenon).

@dirk27 ; Dank voor het compliment! En nogmaals dank voor je matten.
Omdat LED zo in opkomst is, is er momenteel erg veel van te krijgen. Hierdoor weet je eigenlijk niet wat goed, en wat minder is. Maar ik verwacht dat Hilox zijn LED lampen in een Aziatisch land in productie heeft. Op Ali zie ik verschillende LED setjes staan, zelfs met Philips chip. Misschien binnenkort maar eens wat bestellen en gewoon kijken of het iets is.

Mijn vriendin haar Kia Rio heeft lens koplampen. Hier zal een LED lamp een beter lichtbundel hebben gok ik zo.

=======================================================================================

Nieuws voor in het topic:

Zoals jullie wellicht al hebben kunnen volgen, heb ik een rubberen set originele Skoda Octavia matten weten te bemachtigen. Lijkt mij ideaal voor in de winter. Raken die textiel matten tenminste niet verzadigd met vocht van schoeisel.

Verder heb ik een bestelling in Hongarije gedaan, welke ook al is gearriveerd.

1k0.jpg


1k0.jpg


De kofferdeksel moet hier nog wel voor aangepast worden. Dit wil ik op korte termijn realiseren, zodat het nieuwe handvat met achteruitrijcamera in ieder geval op zijn plaats zit. Daarna zal het trekken van kabels volgen, alleen doe ik dat liever als het wat koeler dan 36 graden is.

Ook wilde ik graag spoorverbreders gaan plaatsen, omdat ik de wielen ietwat te diep in de wielkasten vind vallen.
Ik denk dat een spoorverbreding van 30mm op de vooras en 50mm op de achteras het gewenste resultaat zal leveren.

Ik ben hiervoor op zoek naar spoorverbreders die met eigen wielbouten op de naaf van de auto gemonteerd worden, waardoor je je huidige wielbouten (+slotbout) kunt gebruiken om de velg op de spoorverbreder te monteren.

Nu las ik alleen dat ik rekening moest houden dat de huidige wielbouten niet 'te lang' zijn, waardoor ze eventueel langer zijn als de dikte van je velg + spoorverbreder, waardoor ze tegen je naaf zullen komen.

Moet ik dan rekening houden met een bepaalde breedte spoorverbreder? Anders ben je natuurlijk wel heel erg beperkt.

Ik heb nu zoiets op het oog, om jullie een idee te geven. Deze zijn 20mm per zijde (voor de achteras zou dit dan zijn) en moeten € 50,- opleveren. Fair deal?

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ook heb ik geprobeerd flitspalen in mijn Amundsen te laden middels wat hulp van @Rooverz en de website waar hij het bestand vandaan heeft.

Helaas is dit niet gelukt!

Middels het menu van navigatie naar onderstaand tabblad gegaan:
1k0.jpg


Hierna op doelen importeren gedrukt, waarna ik het volgende scherm te zien krijg:
1k0.jpg


Vervolgens geprobeerd de SD met de benodigde bestanden in slot 2 van het infotainment te steken, dan krijg ik onderstaand beeld:
1k0.jpg


Vervolgens gaat het 'pop-upje' softwaredownload weg, en blijft enkel de tekst 'geen bron beschikbaar.' staan.

Wellicht dat het aan de SD-kaart lag, dacht ik. Dus USB tevoorschijn getoverd en hetzelfde bestand op de root gezet. Gebeurt precies hetzelfde.

Haal ik vervolgens de bestanden weer van de USB af, en plaats de USB met audiobestanden weer, krijg ik wél een bron (USB) in bovenstaand scherm te zien. Ik kan deze dan ook aanklikken en zie de (audio) bestanden die erop staan.

Hoe vreemd kan het zijn.........

Jeetje wat een bak informatie in één post :-)
Over mijn DRL: Ik heb naast mijn mistlichten aparte DRL en daarin zitten de LED lampen. Mijn mistlichten heb ik ook vervangen door LED lampen en idd die geven een bak strooilicht (de DRL LED lampen waarschijnlijk ook maar overdag zie je dat niet) Er zijn inmiddels al een tijd LED lampen die een nagenoeg perfect lichtbeeld geven en die staan nog in de planning als vervanging van de huidige LED mistlichten (heeft niet zo’n hoge prio want die heb ik nagenoeg nooit aan)

Succes met het inbouwen van je achteruitrijcamera, leuk klusje is dat. Ik vind het zelf de beste upgrade die ik gedaan heb, dat is echt een handig extratje. Heb je een originele set gekocht? Bij mij zat er een hoop ‘zooi’ meer bij (ik heb een goedkope Ali camera)
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
@Spinal ik moet inderdaad nog eens even goed kijken wat ik ga doen.

Dat ik de DRL via de mistlampen wil laten gaan, ben ik vrijwel zeker van. Ziet er super dik uit, en de functies blijven allemaal zoals het hoort, dus dan vind ik het goed.

Ik heb een originele VAG achteruitrijcamera gekocht bij VW-modul. Dus alles wat erbij zit moet aangesloten worden.

Als het alleen bij kabels trekken bleef, had hij er al in gezeten.

Nu moet ik op zoek naar iemand met een carrosserie zaag (mini reciprio zaag) op lucht. Zagen wil ik wel zelf doen. Wordt goed meten, aftekenen, en zagen maar...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Kleine update.

Dat volledig embleemloze kon ik ook niet langer aanzien. Kreeg ook veel vragen van mensen om mij heen van: "Wat is er met je emblemen gebeurt?", en: "Zijn je emblemen gestolen?".

Dus er toch maar voor gekozen om de nieuwe emblemen erop te plakken. Even wat quick pic's gemaakt na montage.

1k0.jpg


1k0.jpg


Helaas liet het embleem op de kofferklep te wensen over en ging de montage daarvan niet geheel zoals gepland.

1k0.jpg


1k0.jpg


En aangezien ik nogal een perfectionist ben, kon ik dit niet aanzien. Dus lossen we dit even op :D.

1k0.jpg


1k0.jpg


Weer een hele verse in huis, die overigens nog gemonteerd moet worden.

Ook had ik de H&R 5x112 - 20mm spacers in ontvangst mogen nemen. Aangezien ze erg smerig waren, even wat tijd uitgetrokken om ze wat liefde te geven, om zo het residu geen belemmering te laten zijn bij montage/trillingsgevoeligheid.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg
 

Spinal

Forumguru
Mét logo’s staat toch een stuk beter, zeker met het middenstuk in carrosserie kleur (ik zou de andere logo’s wel weg laten)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Even wat betere foto's om het verhaaltje kracht bij te zetten :D.

1k0.jpg


1k0.jpg


Deze foto schreeuwt om de spacers, vooral achter. Zal 'm goed doen ;).

1k0.jpg


En even een mooie vergelijkingsfoto van de vRS die ik altijd als 'voorbeeld' genomen heb, en de O3 van mij.
Althans, zoals ik mijn O3 graag wilde laten ogen. Da's aardig gelukt volgens mij!

1k0.jpg


En via een forum voor m'n vriendin haar Kia wat meer gelezen en gezien over de Hilox LED verlichting. @dirk27 had het hier ook al eens over.
Aangezien ze ook nog eens in de buurt zitten binnenkort maar eens een bezoekje brengen.

Ze claimen namelijk een goed lichtbeeld met de LED's in reflector koplampen... ik ben benieuwd!!
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
En daar zijn we weer, na een vakantie erop te hebben zitten en een aantal weken verder te zijn!

Wat is er in de tussentijd gebeurd?

Zoals ik in mijn vorige post had gezegd, even bij Hilox langs geweest om te kijken wat voor mooie spulletjes zij hadden.
En of ze dat hadden! Daarom 2 setjes H7 Hilox XTR Black 5700K LED aangeschaft. Één set voor de Kia met lens koplampen van mijn vriendin, en één set voor de O3.

1k0.jpg


1k0.jpg


Gelijk daarbij twee (hopelijk matchende) sets H11 LED's bij ome Ali besteld, om het geheel dezelfde kleuruitstraling (Kelvin) te geven.

1k0.jpg


Gratis steeklampjes erbij gekregen :D.

1k0.jpg


1k0.jpg


En als de kleur mooi matcht, ga ik de DRL via de mistlichten laten coderen. Hoe dit eruit ziet heb ik een tijdje terug gepost. Ik vond dat persoonlijk wel stoer staan :jaja:.

Toen maar eens gaan kijken hoe de LED lampen gemonteerd moeten gaan worden, aangezien ik hier geen ervaring mee had.

Dekseltje van de koplamp afgedraaid en maar eens even een kijkje genomen.

1k0.jpg


De standaard H7 halogeen lamp zit dus op 3 punten geklemd in de koplamp. Uitstekende deel van de halogeen lamp naar boven toe gericht. Belangrijk om te weten voor het vervangen van de lamp, dus door met de volgende stap, en dat ziet er dus zo uit.

1k0.jpg


Daarna de LED lamp uit elkaar gehaald, waardoor ik eerst de voet gemakkelijk kon monteren in de koplamp. Super handig systeem!

Als je goed kijkt zie je dat er in de voet, rondom gaatjes zitten. Zodra je de LED lamp monteert, klikt deze vast met een kogeltje, wat in één van de gaatjes valt. Mocht de LED dan nog niet goed gericht zitten voor de reflectoren, kun je deze draaien, waardoor het kogeltje in een ander gaatje terecht komt. Zelfs het aantal graden dat je de LED lamp draait staat aangegeven (zie je op een latere foto beter).

1k0.jpg


Toen was het tijd om de LED lamp erin te klikken.

1k0.jpg


De lamp zelf neemt in principe niet heel veel ruimte méér in beslag dan een originele lamp. Kortom, hij is lekker compact, met ingebouwde (koel)ventilator.

1k0.jpg


Maar dan moet er plaats gemaakt/gezocht worden voor de LED driver, én de CAN-bus module, om te voorkomen dat je foutmeldingen krijgt.

1k0.jpg


Ik heb voor dezelfde montage gekozen als @dirk27 . Met klittenband heb ik de CAN-bus module ín de koplamp vastgeplakt.

1k0.jpg


De LED driver heb ik ook met klittenband gemonteerd in de stofkap van de koplamp.

1k0.jpg


En als dan alles goed vast zit en is weggewerkt, is het tijd om te gaan kijken naar het resultaat! Ook maar eens vergelijken met hoe het eerst was.

Close-up foto van de koplamp met halogeen pitjes.

1k0.jpg


Close-up foto van de koplamp met H7 LED en H15 halogeen.

1k0.jpg


Lichtbeeld met halogeen verlichting.

1k0.jpg


Lichtbeeld met H7 LED en H15 halogeen.

1k0.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

HarrieSkoda

Forumguru
En het verschil tussen halogeen en LED frontaal gezien. Oftewel GEEL vs. Crystal white :D.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En hoe ziet er dat dan in het donker uit met de nieuwe LED verlichting?

1k0.jpg


1k0.jpg


Ik ben uitermate tevreden met het resultaat. Je hebt echt een bak licht. Daarbij moet ik een aantal zaken vermelden waarom ik voor deze (kostbare) set heb gekozen ipv. die van Ali;

- Hilox claimt eenzelfde lichtbeeld met LED te hebben, als met je originele halogeen verlichting, in wat voor koplamp dan ook.
- Ik rijd nu iets meer dan een week rond met deze LED kit en heb nog geen seinende tegenliggers gehad, dus het uitstralen van het zogenaamde strooilicht zal nihil, of zelfs helemaal 0 zijn, wat ik persoonlijk heel belangrijk vind.

Nu kennen jullie me natuurlijk al een tijdje, en weten jullie dat ik een hekel aan die 'gele' halogeen verlichting heb. Ja dat klopt, en inderdaad, de H15 halogeen steekt nu erg af ten opzichte van de H7 LED. Aangezien ik het mooi vind als alle verlichting dezelfde kleuruitstraling heeft, zit ik er sterk aan te denken om ook het nieuwste product van Hilox, de H15 XTR S LED, erbij te nemen. Echter is de geldboom aardig uitgedund, waardoor ik er nog even over na moet denken. Zou natuurlijk wel leuk zijn, om wellicht de primeur met Bi-LED te zijn :D.

Verder ben ik ook nog even langs de dealer geweest om de laatste benodigde spulletjes voor de achteruitrijcamera op te halen, zodat we dat ook weer compleet hebben.

1k0.jpg


1k0.jpg


Ook bezig geweest met het schoonmaken van de hoodlifters, waarna de delen waar de kogeltjes invallen, ingevet zijn.

1k0.jpg


Dat was hem weer voor nu.. En tijdens het typen van dit bericht, zag ik op de achtergrond, dat Max zich op plaats 2 heeft gekwalificeerd voor morgen. Belooft een mooie race te worden :rockon:.
 

TurboT

Forumguru
Kleine update.

Dat volledig embleemloze kon ik ook niet langer aanzien. Kreeg ook veel vragen van mensen om mij heen van: "Wat is er met je emblemen gebeurt?", en: "Zijn je emblemen gestolen?".

Dus er toch maar voor gekozen om de nieuwe emblemen erop te plakken. Even wat quick pic's gemaakt na montage.

1k0.jpg


1k0.jpg


Helaas liet het embleem op de kofferklep te wensen over en ging de montage daarvan niet geheel zoals gepland.

1k0.jpg


1k0.jpg


En aangezien ik nogal een perfectionist ben, kon ik dit niet aanzien. Dus lossen we dit even op :D.

1k0.jpg


1k0.jpg


Weer een hele verse in huis, die overigens nog gemonteerd moet worden.

Ook had ik de H&R 5x112 - 20mm spacers in ontvangst mogen nemen. Aangezien ze erg smerig waren, even wat tijd uitgetrokken om ze wat liefde te geven, om zo het residu geen belemmering te laten zijn bij montage/trillingsgevoeligheid.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg

@HarrieSkoda je bent echt goed bezig. Je hebt al een fanbase opgebouwd zo te zien.

Hoe hebt je de logo’s gedaan. Heb je een bestaande standaard Skoda Badge gedemonteerd, gespoten en weer inelkaar gezet? Of de badge van SuperSkoda gekocht?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thnx voor het compliment @TurboT . We blijven bezig om het zo mooi mogelijk te maken!

Ik heb de 'custom emblemen' van SuperSkoda vandaan.

Je bent net te laat, want de 20% korting is 2 weekenden terug geweest.
 

TurboT

Forumguru
Thnx voor het compliment @TurboT . We blijven bezig om het zo mooi mogelijk te maken!

Ik heb de 'custom emblemen' van SuperSkoda vandaan.

Je bent net te laat, want de 20% korting is 2 weekenden terug geweest.

@HarrieSkoda dohhhhh! Vreemd ik kreeg geen nieuwsbericht hierover. De custom emblemen vind ik persoonlijk erg overpriced bij SuperSkoda :-)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wat ben ik tevreden over de Hilox H7 XTR Black LED set zeg! Zelfs zo tevreden dat ik ook de H15 (DRL, stadslicht & grootlicht) in het LED wilde hebben!

Zo gezegd, zo gedaan.. en toen lag er weer een nieuw doosje op tafel :D.

1k0.jpg


DE H15 XTR S Black LED set zag er super uit. Netjes afgewerkt en de S staat voor 'Smart', aangezien deze een ingebouwde driver heeft.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Helaas was mijn blijdschap van korte duur. Op het moment dat ik de H15 wilde gaan monteren kwam ik tot de volgende ontdekking.

1k0.jpg


Dat is balen! De H15 is een aantal centimeter te lang, waardoor hij niet in het armatuur past.

Ik gaf me hiermee niet gewonnen en ging op onderzoek uit. Op internet vond ik toen nagenoeg dezelfde H15 LED kit, en die leek me een stukje korter te zijn. Om het zeker te weten even onder elkaar gezet voor vergelijk.


1k0.jpg


Ook nog even contact gehad met de (Poolse) verkoper, en deze past zonder problemen in een O3 koplamp, zoals ook op het YouTube filmpje te zien is.

Moeten nog even besteld worden :D.

Ook nog even bezig geweest met wat voorbereidingen voor het vervangen van de interieurverlichting. Kapjes waren erg smerig, dus die heb ik eerst maar een netjes gemaakt.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En gisteren ben ik eindelijk bezig geweest om de instapverlichting te vervangen. Hier zag ik best wel tegenop, aangezien het toch redelijk fragiele onderdelen zijn. Maar ik moet zeggen dat het me 100% mee is gevallen. Zeker met behulp van onderstaande video's.



En dit was gelijk een mooie gelegenheid om de zwarte spiegelkappen te monteren, om te kijken hoe dit zou staan.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En het uiteindelijke resultaat van de instapverlichting mag er ook niet om liegen! Matcht wat mij betreft supermooi met de Hilox H7 LED kit en de LED achterlichten!

1k0.jpg


Toen de spiegels weer volledig opgebouwd waren, wilde ik deze elektrisch gaan verstellen in de juiste stand.
Het viel me toen op dat, zodra je de linker spiegel wilt verstellen, de rechter automatisch mee verstelt. Rechts is wel afzonderlijk te verstellen. Na wat research (oa. op het Skodaforum) blijkt dat dit normaal is, en dat deze functie uitgezet kan worden in je infotainment onder car setup / spiegels en wissers / synchroon verstellen.. Nooit geweten!

Wat ik me trouwens ook nog afvroeg over de hoodlifters, één van de kogeltjes heeft een soort van 'staafje' op het kopje zitten. Dient dit ergens voor, of kan dit er gewoon af? Lijkt mij dat het kogeltje gewoon glad hoort te zijn :pieker:.

1k0.jpg


Wat vinden jullie van de updates/veranderingen? Oordeel zelf :D.
 
Bovenaan Onderaan