Fabia 1 verwendag...

corsaar

Senior Member
Ronnie@ Mooi werk,vooral die foto,s spreken me aan ik heb
dit vroeger oog gedaan staat me bij dat er toen ook
kogels inzaten. Ik zou het nu niet meer kunnen denk ik.
 

Ronnie

Forumguru
Gisteren helaas alweer de Fabia moeten verwennen...... Na een ritje naar het Radbout in Nijmegen door mijn dochter afgelopen vrijdag waren er 4 nieuwe banden nodig.... Bij de werkzaamheden aan de weg bij binnekomst van Nijmegen lag er een betonpaal of zoiets op de weg, 2 rechterbanden kapotgereden(dik ei op de wang)
4 stuks Conti Ecocontact 3 185-60-14 82H gekocht in Gronau(D) voor € 190,-, zelf monteren en balanceren.... Klaar.
Hopelijk gaat het nu weer een tijdje goed.......
 

Ronnie

Forumguru
Zo, het werd weer eens tijd voor een klusje.....
Nadat ik tijdens de vrieskou al eens had vastgesteld dat de Fabia1 1.4 BKY niet zo lekker meer trok in de opwarmfase (op benzine) heb ik 'm eens weer aan de laptop gehangen; Engine; Cyl. Bank1 no. 4 "Misfire", voor mij duidelijk dat er een penbobine aan het stukgaan was.
Ik heb een nieuwe gekocht voor € 36,- en in cylinder no 4 gedrukt incl. nieuwe bougies.
Het probleem bleef bestaan, nadat de motor op 40gr. was en daarna overschakelde op LPG was het verdwenen!
Im moest het maar eens in de injectorrail zoeken dacht ik, naar de sloop gegaan en 1 injector gehaald voor een tientje , daarna vanmorgen geplaatst en aldus loopt het weer als een zonnetje! (ondanks z'n 200.000 km)
 

Ronnie

Forumguru
Draagarmrubbers......
Ook ik ontkom er blijkbaar niet aan....
Vandaag, na twee weken met luid gekraak vanonder de auto te hebben rondgereden, de draagarmrubbers vervangen.

Ik heb gekozen voor een versterkte versie; de originele die er onder zaten hadden maar 2 ophangpunten, zowl links als rechts was een rubber ophangpunt afgescheurd.
De nieuwe hebben daarentegen vier ophangpunten.
De montage was redelijk simpel, na eerst de draagarmen verwijderd te hebben (onderste 3 fuseebouten los) kun je met behulp van een tapeind(draadstang afzagen op 37 cm) en een stel 5 mm dikke staalplaten en een ronde ring van 62mm (voor het eruittrekken) de klus wel klaren.
Alleen bij het erin trekken van het nieuwe lager moet de draadstang door de voorste boring van de zittengebleven console geschoven worden om te voorkomen dat de lagerbus scheef trekt.
Het gekraak is weg en de Fabia stuurt weer als een skelter!
 

turboturbo

Forumguru
vraagje: stuitert de voortrein dan ook meer, met hardere rubbers, of heeft het daar niet zoveel effect op?
 

Ronnie

Forumguru
Heeft er geen effect op, het draagarmrubber is slechts een scharnierpunt voor de draagarm.
Gebruik je de zwaarste uitvoeringen, dus de volle rubbers (Audi, TDI's) dan kan het zijn dat er meer afrolgeluid in de auto dringt.
 
Vorige week ook mijn Fabia 1.9 tdi uit 2005 eens flink onder handen laten nemen.
Auto had 237000 op de teller en was toe aan een "Grote beurt 120000 km", waarbij LongLife olie, oliefilter, interieurfilter, filterelement en brandstoffilter is vervangen.
Ook is de distributieriem en de waterpomp vervangen. Als laatste zijn achter de remschijven en remblokken vervangen en daarbij hebben ze ook de remvloeistof ververst. Afgelopen zomer waren de remschijven en remblokken a/d voorkant al vervangen.
Kostte een paar centen, maar auto blijft wel dealeronderhouden en volgens dealer is íe nog in topstaat.
 

Ronnie

Forumguru
Vandaag werd het weer eens tijd voor een klusje aan m'n eigen Fabia....... Bij het wisselen van de winter-naar zomerbanden zag ik een plasje olie onder het rechterachterwiel liggen..... Normaal betekent dat een lekke remcilinder, echter de velg was nog droog aan de binnenzijde. Dus even verder kijken en ontdekken dat een schokbreker zo lek was als een mandje. Het was me de laatste vorstperiode al opgevallen dat de schokbreker rechtsachter bevroren was (dit duidt meestal op een defecte keerring, zodoende kan er vocht inlopen, en dus bevriezen) Toen echter na een paar drempels de schokbreker weer losschoot en het verder geen problemen meer opleverde heb ik het vergeten..... Vanmorgen dus maar 2 nieuwe achter schokbrekers besteld (Sachs) en vanmiddag gemonteerd, inclusief nieuwe stofkappen(moeten apart besteld worden van Monroe). Voor € 96,- was ook deze klus weer geklaard.
 

EdK

Forumguru
Vanmorgen dus maar 2 nieuwe achter schokbrekers besteld (Sachs) en vanmiddag gemonteerd, inclusief nieuwe stofkappen

Hooo wacht ff 30 april ( feestdag) en dan smorgens bestellen en dan smiddags al binnen en monteren ?
Besteld in je eigen magazijn ?
 

Ronnie

Forumguru
Da's een voordeel als je pal tegen de Duitse grens aan woont, de Duitsers hebben op 1 Mei vrij, dus is 30 April een "gewone" werkdag voor hun..... En bij Duitse VAG dealers geldt: 's morgens voor 10 uur besteld='s middags om 14.00 binnen......
 

EdK

Forumguru
tsja dat verklaart een boel.
En dan ook nog ff goedkoper brandstof inslaan en je hebt de veren bijna voor noppes
 

Skoda555

Nieuw lid
Goede avond dames en heren ik had een vraag. Ik heb een skoda fabia 1.4 16 van 2004 ik wil graag weten na hoeveel km moet ik de brandstoffilter vervangen?
 

Ronnie

Forumguru
Vandaag de Fabia maar eens weer verwend: Vanmorgen auto op de 2-kolommer gezet en geïnspecteerd voor een grote beurt; Geen noemenswaardige gebreken! Klein beetje roestig "papier" om de achterste demper, maar dit kan nog wel een jaartje. Remmerij losgehaald en schoongemaakt; ook geen problemen.
Motor 230.000 Km: Oliefilter en olie 5W30 vervangen, nieuwe platin (voor LPG) bougies erin gedraaid, luchtfilter even schoon geblazen en de rest gecontroleerd.
Totale kosten: 4 bougies en 3,5 ltr olie+ filter = € 50,-! en 2,5 uurtje werk.
Het Faabje blijft me verbazen!
 
Bovenaan Onderaan