Fabia 1 verwendag...

henk waalder

Nieuw lid
ook de mijne verdiend zeer snel een grote beurt. rond de 64000km. dat is bijna kijken wat het allemaal mankeert naar mijn zin vrij weinig alleen ik ben wel bang dat de lambdasonde vervangen moet worden iemand enige idee wat het kost en hoe ik dat zelf zou kunnen doen
 
Hangt er vanaf of het de voorste of de achterste is......gemiddeld slim shoppen rond de 120,- van een beetje kwaliteit en is goed te vervangen echter wel rekening houden met het feit dat deze weer moet worden ingeleerd.
 

zefke

Lid
Ronnie,

Je verwent je Fabia toch wel goed vind ik! Je hebt nu zoveel kilometers gereden, kijk je ook wel eens naar de klepspeling? Normaliter hebben de klepzittingen van vooral de uitlaten het flink te verduren op LPG, maar je hoort er niets van bij de 1.4 16V.

groetjes
Paul
 

Ronnie

Forumguru
Klepspeling gaat hydraulisch, stelt automatisch. De BKY motor heeft geharde zittingen, daar gebeurt ook niets mee.
Je moet natuurlijk niet met een LPG motor urenlang gaan planken op de autobaan.......
 

zefke

Lid
Dat klopt, maar ook hydraulische stoters hebben een basis-afstelling en werkgebied waarbinnen ze goed kunnen functioneren. Ik weet dat er voor Mercedes speciale tools zijn waarmee je die basis instelling kunt controleren, zie tekening. Ik vraag me af of er ook zo'n tool voor de 1.4 16V bestaat? hydzusam.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Basisafstelling is niet nodig; ik heb het net even in Elsawin nagekeken.
Wanneer de maximum inslijtgrens van een zitting wordt overschreden moet de klepzitting vervangen worden.
(anders zou de klepspeling te strak kunnen worden)
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer een klep "te strak" begint te staan, kun je dit onmiddellijk horen; de motor zal in stationair toerental op 3 cilinders gaan lopen. Ook als er een klep begint te verbranden hoor je hetzelfde geluid.
Een klep met te weinig speling( te strak dus) blijft als het ware ietsje openstaan.
Dit is slecht omdat er dan via uitlaat/inlaat extra zuurstof aangezogen wordt waardoor de temperatuur van de klep zelf en van de zitting zo hoog op kan lopen dat de zaken gaan verbranden.
In het geval van de BKY (16V) motor kunnen de hydraulische klepstoters een tolerantie van zo'n 1,8 mm overbruggen.
 

zefke

Lid
Eigenlijk jammer dat je er niets aan kunt controleren bij die motoren. Vroeger bij de Opel CIH motoren had je een basis instelling die je gewoon bij lopende motor kon doen, daarna was het altijd goed.
 

Ronnie

Forumguru
Moest gisteren toch nog weer de Fabia verwennen......
Na APK keuring een aandachtspuntje: achterremmen remden iets ongelijk. Links iets minder.
Gisteravond de trommels er maar even afgehaald en gekeken: Linker remcilinder ietsepietsje vochtig......
Vandaag maar even een complete revisieset (remcilinders L+R plus 4 voorgemonteerde remvoeringen) van Bosch gekocht (€ 84,20) en gemonteerd op beide achterwielen, zaakje ontluchten, proefremmen, stukje rijden met aangetrokken handrem (inslijten voeringen) en weer naar de APK.
Verschil op de testbank: NUL.......
En maar weer met een goed gevoel naar huis gereden (250 mtr.......)
 

Ronnie

Forumguru
Dit keer niet mijn eigen Fabia, maar die van m'n dochter.........(Fabia 1 Combi 2004 BBY)
Al een paar dagen brandde het ABS lampje op het dashboard, bij uitlezen kwam het volgende:
Pumpmotor short to ground......
Enig speurwerk en na reinigen van massaverbindingen nog steeds dezelfde fout.
Toen nog maar eens de zekeringen op de accu bekeken en toen een minuscule breuk in zekering no 6 (ABS 40A)
Probleem opgelost.
"Pappa kun je ook even naar de ruit kijken van het rechterportier"
Wat is ermee dan?
"De ruit is weg"........
Conclusie: raammechaniek afgebroken.(Is niet onmogelijk na 13 jaar)
Vanmiddag een nieuw raammechaniek opgehaald (merk:van Wezel), en gemonteerd.
Het was nog best een pittig klusje, gelukkig was het metalen binnenpaneel van het portier geschroefd en niet gepopt.
Alleen de popnagels van de geleiderails moest ik uitboren, daarna de popnagels vervangen door 4 M6x10 boutjes en moeren.
Al met al toch nog 2 uurtjes werk aan gehad.
Pappa voldaan en dochter tevreden en gelukkig........
 

EdK

Forumguru
Ach als je dan daarna hoort "papa ik hou van je "dan leef je weer op als je uitgevloerd op de bank ligt.... toch ??:D
 

EdK

Forumguru
@Ronnie , De Praxis hebben ze voor 10 eurie opvouwbare krukjes. Ideale dingen.
Heb er standaard tegenwoordig één in me bedrijfswagen voor als ik achter kasten ( elektra / gas ) werkzaamheden moet doen.
En zoals @Cordoba aangeeft ook bij zulks werk erg handig..

Ja joh, je word ouder papa.....:jaja::pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Die krukjes liggen volgens mij deze week bij de Aldi voor iets van 7-8 euro.

Edit: ik zie ze niet digitaal in de folder, mogelijk dat het een restant was van de week ervoor.
 

Ronnie

Forumguru
Het werd weer eens tijd voor een kleine verwennerij van m'n 2005 Fabje, (ik heb er toch al zo weinig onkosten aan....)
Nu bij een Km. stand van 260.000 vond ik het (na 100.000 Km en plm. 10 jaar) tijd worden voor o.a een riemwissel.
Kortom: de zaak losgeschroefd, wiel eraf,(voor de krukaspoelie) binnenkuip rechts eruit, motorsteun bovenaan losgeschroefd(krik onder de motor) en onderste gedeelte van de riembeschermkap losgeschroefd (nadat ik met een slagmoersleutel de krukaspoelie verwijderd had).
Motor op BDP gezet, boortjes 7mm (voor het voorste tandwiel) en 8mm (voor het achterste,grote tandwiel)
door de daarvoor bestemde gaten ter fixering van de tandwielen\nokkenassen.
Grote riem verwijderd en daarna het grote nokkenaswiel en de kleine/korte tandriem.
daarna nieuwe korte riem erop, grote tandwiel weer vast en een nieuw spanwiel gemonteerd.
Daarna waterpomp eruit, nieuwe erin samen met nieuwe span/looprollen.
Grote tandriem gemonteerd en natuurlijk 10 keer de timing gecheckd!
Fixeerboortjes eruit en toen de motor 2 keer rondgedraaid met de hand ter controle van de timing.
Krukaspoelie er weer op en ook maar een nieuwe multiriem met spanrol gemonteerd.
Auto weer op de beentjes en starten: meteen goed lopen!
Ook maar meteen een oliewissel gedaan met filter, 3,5 ltr 5W30.
(mocht ook wel na 4 jaar....)
Kortom: mijn Fabia kan er weer een tijdje tegen, totale kosten van dit grapje: € 178,90 .
Op naar de 300.000! (en dat op LPG!)
 

turboturbo

Forumguru
Haha geweldig zoals jij het omschrift klinkt het zo gemakkelijk :) :thumbsup:

Heb je echt 4 jaar met dezelfde olie doorgereden? Doe je dat omdat ie op lpg rijd en de olie niet noemenswaardig zou vervuilen?
 
Bovenaan Onderaan