Fabia 1 verwendag...

Ronnie

Forumguru
Vandaag mijn Fabia 1 combi 2005 maar eens goed verwend....
Na 160.000 Km moesten er voor de tweede keer nieuwe distributieriemen op, tevens waterpomp en vier(!) nieuwe spanrollen, nieuwe olie 5W30 full synthetic, en vier nieuwe bougies (NKG platinum)
Het was een hele sleutelklus en het kost een paar centen, maar ze spint weer als een tevreden katje!
 

Sandor

Lid
Vandaag mijn Fabia 1 combi 2005 maar eens goed verwend....
Na 160.000 Km moesten er voor de tweede keer nieuwe distributieriemen op, tevens waterpomp en vier(!) nieuwe spanrollen, nieuwe olie 5W30 full synthetic, en vier nieuwe bougies (NKG platinum)
Het was een hele sleutelklus en het kost een paar centen, maar ze spint weer als een tevreden katje!

Goed bezig! Ik moet hem voor de APK wegbrengen binnen 3 weken...en zal olie moeten verversen...
 

nemo

Senior Member
Nou mijn grote Fabia Verwendag komt er ook aan. Kan met gemak met hoofdletters worden geschreven..
A.s. maandag krijgt mijn baby:
-nieuwe koppakking
-grote beurt
-APK
-nieuwe remblokken (dat "kgggggg"-geluid is ook niet echt fijn onderweg)
-misschien nog een nieuwe uitlaat

Enige probleem wat dan nog overblijft is dat ie zééér moeizaam terug naar 1 schakelt (en rest van de versnellingen gaat ook zwaar), maar dat wordt een lange termijn reparatie..
 

nemo

Senior Member
Bij de garage waar ik Nemo gekocht heb. Ze komen betrouwbaar over en hadden de de meest gunstige prijs en ik krijg kostenloos een leenauto mee.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik hoop van harte voor je dat de verwendag een beetje meevalt en je nog lang kan genieten van je Nemo.
 

EdK

Forumguru
Nou mijn grote Fabia Verwendag komt er ook aan. Kan met gemak met hoofdletters worden geschreven..
A.s. maandag krijgt mijn baby:
-nieuwe koppakking
-grote beurt
-APK
-nieuwe remblokken (dat "kgggggg"-geluid is ook niet echt fijn onderweg)
-misschien nog een nieuwe uitlaat

Enige probleem wat dan nog overblijft is dat ie zééér moeizaam terug naar 1 schakelt (en rest van de versnellingen gaat ook zwaar), maar dat wordt een lange termijn reparatie..


wel als ik dat kgggggg geluid zo lees en het komt voren dan gaat je kindje ook nieuwe schijfjes krijgen !! ( of heet dat in nemo taal " borstjes " ?? ):1761:
 

Ronnie

Forumguru
wel als ik dat kgggggg geluid zo lees en het komt voren dan gaat je kindje ook nieuwe schijfjes krijgen !! ( of heet dat in nemo taal " borstjes " ?? ):1761:
Laten we het maar (netjes) op schijfjes houden.( nieuwe borstjes zijn toch van siliconen? Is te zacht en remt slecht).
Wat betreft het zware schakelen tip ik op een versleten toplager (tussen versn.bak en motor), hiervoor moet de versn. bak verwijderd worden,is dus een hoop werk en dus duur.
Ik heb afgelopen zaterdag de koppeling van een Volvo V70 D5 vervangen voor m'n schoonzus, s'morgens om 8 uur begonnen en s'middags om 3 uur klaar! Kostte in Duitsland waar ze woont € 1400,-, bij mij € 530,-.(onderdelen)
 

Ted

Forumguru
Ik heb bij mijn SDI bij 155 dkm mijn eerste distributiesnaar, mulltiriem en waterpomp vernieuwd. Overigens rij ik nog met mijn eerste remblokken en deze zijn nog >5mm.
 

nemo

Senior Member
wel als ik dat kgggggg geluid zo lees en het komt voren dan gaat je kindje ook nieuwe schijfjes krijgen !! ( of heet dat in nemo taal " borstjes " ?? ):1761:

Waarom nieuwe schijven, er kunnen toch ook nieuwe blokken op? :confused:
 

nemo

Senior Member
Nou voor de koppakking + grote beurt + APK en dan natuurlijk incl alle vloeistoffen, filters en andere zooi €675. Maarja sinds gister heb ik het vermoeden dat de remmen ook wel wat onderhoud kunnen gebruiken, en de uitlaat ziet er ook niet zo goed meer uit, maar ik denk dat die nog wel door de APK komt.
 

nemo

Senior Member
Morgen wordt ie ff gecheckt door mijn oud-collega's, zij kunnen eerlijk zeggen wat er is. Want bij garages heb ik altijd het idee dat ik in de maling wordt genomen..
 

nemo

Senior Member
Goed lezen Fabia ;)
Nemo gaat pas maandag 'naar de dokter'. En tot die tijd rijd ik in een (durf het bijna niet te zeggen) smartie..
 

Ronnie

Forumguru
Waarom nieuwe schijven, er kunnen toch ook nieuwe blokken op? :confused:
Hallo Nemo, Wanneer je een KGGGGGGGG geluid hoort bij het remmen zijn je blokken versleten, rem je met ijzer op ijzer, vreten je remschijven in, en dus moeten dan ook deze vervangen worden.
Vroeger werden ze afgedraaid, maar tegenwoordig hoeft het wegens de veel lagere prijzen niet meer.
 

nemo

Senior Member
Ow dat is dan mooi sh*t.

Maar ik heb ff opgezocht hoe mijn auto er in april van dit jaar voor stond. Toen was de gemeten remschijfdikte (mm): 21.2. Was dat dan toen al weinig of hem ik mijn rem hard (mis)gebruikt?
 

Ronnie

Forumguru
Schijfdikte maakt in dit geval niet uit, de blokken zijn de boosdoeners. Je kunt door de velggaten zien (als je weet waar je kijken moet) hoe dik de blokken zijn.
In de remklauw zie je de blokken zitten (van bovenaf gezien), trek hier zo'n 4mm vanaf en je hebt de dikte van de slijtlaag. Jij remt waarschijnlijk met die 4 mm staal.
 
Bovenaan Onderaan