Exacte maten volwaardig reservewiel Superb3

BigCheese

Forumguru
Hmm ik durfde het toch niet helemaal aan, heb hem weer teruggebracht. Dit was een velg van een Golf, Passat komt minder vaak langs bij de sloop en die velg hadden ze niet liggen helaas. Het idee is om juist een volwaardig wiel te hebben als ik ergens in de buitenlandse rimboe rijd met een sleurhut. Affijn, ik heb geen haast en zal af en toe eens informeren of ze wat hebben liggen. En anders bestel ik een stalen velg online.

Overigens is een band van 215 breed nog nèt haalbaar op een velgbreedte van 6,5 inch.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@BigCheese
Qua maten had deze velg prima voldaan.
Geen idee hoe je erbij komt dat de 6.5" velgbreedte nog nét zou kunnen, want volgens het Bridgestone Databook wat ik hier heb is dat zelfs de voorkeursbreedtemaat voor een 215/60R16. En Skoda is het daarmee eens, want de velg voor 215/60R16 is bij Skoda ook standaard 6.5J.
Qua ET zou het ook wel passen. De ET van de 235 mm brede banden voor een S3 is sowieso al 44, en die banden zijn al 20 mm breder, dus ET50 gaat met zo'n veel smallere band echt niet aanlopen. Alleen het stuurgedrag en de lagerbelasting zullen ietsje anders zijn, maar niet iets om je druk over te maken.

Het enige waar je je wél druk over had moeten maken, en waarover je dit vreemd genoeg niet gedaan hebt, is de draaglast. Een S3 is zwaarder dan een Golf. Belangrijk is dus om te achterhalen of de velg goedgekeurd is voor het (maximaal toelaatbare) gewicht van je Superb.

Kortom, ik zou gewoon een nieuwe stalen velg met de juiste specs kopen. Voor 50 euro moet dat wel lukken. Dan laat je er nog een B-merk band om zetten en met een beetje mazzel ben je dan voor 100 euro oid wel klaar.

Vergeet je niet om ook de reservewielkit te kopen? Daar zit een krik in, de wielmoersleutel, de kunststof inlay in het reservewiel, én, als allerbelangrijkste, de kunststof moer waarmee je het reservewiel in de reservewielkuip vast kun zetten. Zo voorkom je dat je ooit (bij een ongeluk oid) dat reservewiel in je nek krijgt.

EdK

Forumguru
Heb je er wel eens over nagedacht of een volwaardige velg met band wel in de ruimte van je kofferbak past kwa hoogte ??
Kans is zeer aannemelijk dat je vloer verhoogd moet worden hiervoor...

Bij de Yeti scheelde het 20cm in kofferbak ruimte en dus hoogte met wel of geen volwaardig reserve wiel

BigCheese

Forumguru
Goede punten. Ik heb een velg gevonden voor een passat met ET waarde 42 en die lijkt me prima. Draaglast moet dan ook wel ok zijn lijkt me. Ik las dat voor 6,5 j breedtemaat 215 echt de max is (Bron). En uiteraard heb ik gekeken of het allemaal past, daarom vond ik dit draadje ook zo handig. Hoef ik zelf het wiel niet uit te vinden (pun intended)!

Ook de krikset/inlay is besteld bij Kopacek en een goedkope band in de juiste maat staat ook in bestelling. Bij elkaar tikt het toch wel aan maar dan heb je ook wat:
- velg €25
- krikset €108
- budget band €48
- montage band €25

andrehj

Forumguru
Een ET42 van een Passat is inderdaad prima.
Die bron lijkt me wat te gemakkelijk, omdat de hoogte van de band niet meegenomen wordt. Bij een hogere band heb je veel meer mogelijke variatie in velgbreedtes. Maar zoals hierboven al geschreven: Skoda monteert deze maat zelf ook op 6.5J, dus dat zit echt wel goed.

Verder lijkt het lijstje me aardig compleet. Die krikset is enorm in prijs gestegen trouwens, in 2011 kocht ik die voor 50 euro. Die 120% prijsstijging is veel meer dan de inflatie over die periode.

BigCheese

Forumguru
Ja krikset viel me wat tegen qua prijs, ik heb flink rondgekeken maar Kopacek was echt de goedkoopste. En dan heb je wel de originele voor de Superb III met 16 inch velg. Het is me het wel waard, fijn om gewoon een volwaardig wiel mee te hebben als we op pad zijn.

Hou ik straks een piepschuim inlay met bergvakken en plaksetje over. Die komt wel op Marktplaats.

PizzaPieter

Donateur
Onderweg in Frankrijk werden we aangesproken door een man op parkeerplaats..Nederlander met een Opel Insignia.

Band lek, spijker erin...had geen ANWB lidmaatschap ('Is het niet waard, want oude auto..' ).

Banden waren rondom niet beste meer, heb ik beste man ook gezegd, happen eruit, onregelmatig profiel, droogte scheurtjes, maar kreeg m niet overtuigd ze gewoon te vervangen (niet nodig, 'want oude auto..').

Hij had, zo vermoedde hij zelf, al 20! minuten met die kapotte band gereden, wat ook wel te zien was, want die was helemaal naar zn grootje. 'merkte wel iets bij te rijden, maar kon het niet zo goed plaatsen'.

Enniehoe, beste man had dus wel een reservewiel bij (thuiskomertje), maar geen kruissleutel. Wel een dop voor z'n beveiligde wielbout.

Hij had er eentje gekocht in winkel van tankstation, maar grootste maat daarop was 21 en die paste niet.

Man uitgelegd dat mijn kofferbak knotsramvol zat én inclusief dubbele laadvloer met precisie was ingepakt en ik niet dacht dat mijn Seat zo'n monstersleutel zou hebben, waarbij ik echt álles zou moet uitladen, inclusief subwoofer, om dat te checken.

Ik praat een beetje Frans dus heb her en der op de parking sleutels gevraagd (waarbij Fransen heel behulpzaam kùnnen zijn als je hun taal spreekt).

Enige wat in buurt kwam was een dop 24, maar die was dus weer te groot. Hij 'pakte' wel, maar kans op het doordraaien was zeker aanwezig. Iemand anders had een steeksleutel 22 bij en die paste niet, dus hij moest, berekend via veel moeilijke wiskunde formules, 23 hebben, maar niemand die dat bij zich had.. Er kwam nog iemand met een baco aan, maar die kregen we niet in het moergatgeduwd
We zijn uiteindelijk vertrokken na een gezellig kletspraat.

Enfin, moraal het verhaal.
Leer Frans.
Neem het juiste gereedschap mee.
En vervang je banden preventief als ze slecht worden (disclaimer: ook een nieuwe band kan door een spijker kapot gaan).

BigCheese

Forumguru
(...)

Enfin, moraal het verhaal.
Leer Frans.
Neem het juiste gereedschap mee.
En vervang je banden preventief als ze slecht worden (disclaimer: ook een nieuwe band kan door een spijker kapot gaan).
Bien sûr! Elke 6 jaar wissel ik de banden, ongeacht de staat. Voor mijn camper is dat zelfs een eis van de verzekering.

PizzaPieter

Donateur
Sommige verzekeringen adviseren, andere eisen.
Bij Interpolis (vorig jaar nagevraagd) voor caravan zeggen zij dat dat niet per se hoeft (wel advies) maar dat een positief advies van een onderhoudsbedrijf voldoende is.
Desalniettemin vervang ik ze ook na 6/7 jaar. Vanaf nu voor vouwwaggel.

Bovenaan Onderaan