Exacte maten volwaardig reservewiel Superb3

Beste Skoda vrienden.

Onder mijn S3 combi zit 235/40r19 mijn reserve wiel is 205/55r16.

Het verschil tussen de band/wiel combinatie mag niet groter zijn dan +1.5% of -2.0% t.o.v de oem montage.
In mijn geval is het verschil -5.77%!

Indien je een lekke voorband hebt wissel deze eerst met een achter band, de aangedreven wielen moeten gelijk zijn bij een DSG kun je de hele bak in elkaar draaien!
4x4 broeders hebben dus pech tenzij zij 2 reserve wielen hebben

Lekke voorband, wissel deze met een achter wiel.
Daarna het reserve wiel op de achteras!
 

Renkie

Forumguru
Het verschil tussen de band/wiel combinatie mag niet groter zijn dan +1.5% of -2.0% t.o.v de oem montage.
In mijn geval is het verschil -5.77%!

De oplossing is heel eenvoudig: zelfde doen als wat ik gedaan heb: 215/60/16 in de kofferbak. Verschil is dat 0,8% als je standaard maat.
Jij hebt al een velg, waarschijnlijk kun je daar een andere band om doen en je bent klaar.
Als alternatief kun je ook de truc proberen die ik gedaan heb: bij een Skoda of VW dealer een los wiel halen van een setje waar ze er tig van over hebben door de bijtelling/milieuregels (VW Century in Groningen komt die van mij weg).

Let wel op: Als je een LM velg hebt moet je de piepschuim bak voor de krik iets bijsnijden.
 

andrehj

Forumguru
Let wel op: Als je een LM velg hebt moet je de piepschuim bak voor de krik iets bijsnijden.
Je tip over de bandenmaat deel ik helemaal. Zou ook mijn keuze zijn. Maar dat bijsnijden is niet altijd nodig. Bij mijn S2 past de standaard piepschuimbak perfect in mijn after market 16" LM velgen.
 
4x4 broeders hebben dus pech tenzij zij 2 reserve wielen hebben
Bij 4x4 mag geen verschil zijn tussen de voor en de achteras. Het systeem zal het toerentalverschil opmerken en denken dat er slip optreed. Bijregelen gaat de haldex koppeling niet redden. Deze gaat dan stuk.

Om dezelfde reden is het verstandig bij twee nieuwe banden de nieuwe voor te monteren (bandenboer doet standaard nieuw achter). Nieuw achter dan draaien de voorwielen sneller en dan wil het 4x4 systeem de achterwielen bijschakelen. Bij Volvo ips menig 4x4 op deze manier voortijdig is afgeschreven. Gezien VAG eenzelfde systeem gebruikt zou ik in geen geval afwijkende banden onder de auto monteren.
 

Renkie

Forumguru
Vanaf het oog van het sleepoog een paar cm omhoog
vanaf de rode stip op de band naar rechts.

Volgens mij zit ie daar ingedrukt normaal gesproken.

Maar zoiets is vast wel los te krijgen bij de dealer toch?
 
@Peter-036 een haldex koppeling is geen differentieel, maar eigenlijk wat het woord al zegt, een koppeling. Elektronisch gestuurd op basis van onder andere gevraagd vermogen en draaisnelheid van de afzonderlijke wielen.

Inderdaad kan een differentieel zonder mechanische sper met beleid prima een poosje rijden als je een wiel met afwijkende maat monteert. Ik zou bij mijn voorwielaandrijver best een ritje binnen NL durven doen op een thuiskomer op de vooras.

Een haldex koppeling gaat daarentegen met een paar kilometer letterlijk in rook op. Met wat geluk zit er een thermische beveiliging op en schakelt hij uit (en de auto in noodloop). Maar ook dan is het niet bevorderlijk voor de levensduur, want voor de temperatuur van zo'n beveiliging heeft hij al aardig op zijn falie gehad.

Het staat ieder vrij om het te proberen natuurlijk:pardon:.
De foto's achteraf zien we natuurlijk wel graag op het forum :deuk:
 
Laatst bewerkt:
de differentieels in voor en evt achteras kunnen het een beperkte tijd aan. En die 'beschermen' dan de haldex
Denk je dit of heeft iemand je dit daadwerkelijk zo geleerd? Is niet vervelend bedoeld, maar dit zijn reparaties die in de duizenden euro's lopen, dus voordat je advies geeft dat je probleemloos tijdelijk een afwijkende band op je 4x4 kan zetten lijkt het me wel verstandig de feiten goed op een rij te hebben.

Een diffentieel op de voor- of achteras doet niets anders dan toerentalverschillen tussen links en rechts (die bij elke bocht per definitie optreden) mogelijk maken. Bij 4x4 heb je voor en achter zo'n differentieel, die doen beiden niets anders dan verschil tussen links en rechts mogelijk maken op hun eigen as.

Verschil in toeren tussen de voor en de achteras leidt tot een toerental verschil in de ingaande- en de uitgaande as van de Haldexkoppeling. Toerental van de ingaande as wordt bepaald door het gemiddelde van de vooras en bij de uitgaande as het gemiddelde van de achteras (dat dit uitgemiddeld wordt komt door het differentieel)

Monteer je op één van de wielen een afwijkende bandenmaat zal het gemiddelde toerental op die as gaan afwijken. De Haldex koppeling ziet dit aan voor slip en gaat het toerental proberen bij te regelen. Door middel van remingrepen wordt bovendien een elektronische "sper" gecreëerd waardoor meer aandrijfkrachten naar een specifiek wiel kunnen worden gestuurd. Het toerentalverschil tussen de voor en achteras blijft echter bestaan, hierdoor is tijdens het rijden continu slip op de Haldex koppeling.

Het klopt dat een Haldex korte tijd slip kan hebben. Met korte tijd wordt bedoeld dat bijvoorbeeld op een glad wegdek een deel van de aandrijfkrachten naar de achterwielen worden gestuurd in plaats van direct "full monty". Net zoals een dsg koppeling korte tijd slip toelaat om comfortabel weg te rijden, ook die moet gewoon heel blijven als je dit bergop doet. Enkele kilometers (of zoals je in een eerdere post aangeeft, enkele honderden kilometers) rijden met slip op een Haldex koppeling is net zo min mogelijk als die afstand rijden met slip op je dsg koppeling (of met je koppelingspedaal half ingetrapt). Zoals al eerder aangegeven gaat dan vrij letterlijk je Haldex in rook op. Dit is dan ook het gegarandeerde effect van rijden met een afwijkende bandenmaat op je 4x4 met dit systeem!

images

Erg technisch verhaal geworden, maar in het licht van dit topic (afwijkende maat wel of niet acceptabel) lijkt het me voor de gelukkigen onder ons met 4x4 wel handig om te weten.

Een beperkt profieldiepteverschil tussen voor en achter valt binnen de toleranties en zal geen slip opleveren (hoeveel dit bij VAG is weet ik niet, dus doe ik ook geen uitspraken over)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sliderke

Senior Member
even snel vraagje aan de S3 rijders.
Toen ik vandaag reservewiel eruit haalde zag ik de afmeting 205/55/16 staan. Dit terwijl de afmeting op de auto 215/60/16 zou moeten zijn. Kunnen jullie eens kijken welke maat er bij jullie in ligt?
Heb maar schrik dat het differentieel stuk gaat bij gebruik van die kleinere maat.
Misschien hebben ze er eentje van een Octavia in gelegd .
 

sliderke

Senior Member
Canon. Dat de wielomtrek serieus verschilt wist ik ook. Daarom dat ik wil weten of dit bij de anderen ook zo is. Want ik heb wel een volwaardig reservewiel bestelt en geen thuiskomer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ria

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou ik met zo'n grote afwijking geen genoegen nemen, 1,5 tot 2% afwijking is nog acceptabel (maar die heb je al snel bij verschil in profieldiepte). Er moet in dit geval gewoon dezelfde bandenmaat om die velg als de andere 4.

Ook dan kun je nog wel een probleem hebben trouwens, namelijk bij draairichtinggevoelige banden. Als zo'n band "aan de verkeerde kant van de auto" gemonteerd moet worden (omdat daar nu eenmaal de lekke band zat) dan rijdt dat ook niet optimaal, zeker niet met regen of sneeuw...
 

Duijzer

Donateur
Een volwaardig reservewiel houdt volgens mij in dat het gelijk is aan de andere wielen. Dus dat je daar in principe op zou kunnen blijven rijden. Dit wiel is niet geschikt als volwaardig wiel, maar als thuiskomer. Het past wel, maar het is niet volwaardig. Tenzij de auto standaard op deze maat velg en band is geleverd, en je als optie een andere maat hebt besteld of achteraf andere velgen hebt gemonteerd, heb je zeker een punt om eens bij de dealer na te vragen.
 

andrehj

Forumguru
even snel vraagje aan de S3 rijders.
Toen ik vandaag reservewiel eruit haalde zag ik de afmeting 205/55/16 staan. Dit terwijl de afmeting op de auto 215/60/16 zou moeten zijn. Kunnen jullie eens kijken welke maat er bij jullie in ligt?
Heb maar schrik dat het differentieel stuk gaat bij gebruik van die kleinere maat.
Misschien hebben ze er eentje van een Octavia in gelegd .

Als je even de zoekfunctie (of Google) had gebruikt, had je dit topic gevonden, waarin dit onderwerp al zeer uitgebreid is behandeld.
@Moderators, bijv. @Peter-036 : Kunnen jullie deze topics samenvoegen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet hoe je relatie met je bandenboer is, maar even aannemend dat de reserveband nog nieuw/ongebruikt is zou je hem kunnen vragen of hij deze tegen een bescheiden prijsje kan omruilen voor een band in de juiste maat.
 
Bovenaan Onderaan