de differentieels in voor en evt achteras kunnen het een beperkte tijd aan. En die 'beschermen' dan de haldex
Denk je dit of heeft iemand je dit daadwerkelijk zo geleerd? Is niet vervelend bedoeld, maar dit zijn reparaties die in de duizenden euro's lopen, dus voordat je advies geeft dat je probleemloos tijdelijk een afwijkende band op je 4x4 kan zetten lijkt het me wel verstandig de feiten goed op een rij te hebben.
Een diffentieel op de voor- of achteras doet niets anders dan toerentalverschillen tussen links en rechts (die bij elke bocht per definitie optreden) mogelijk maken. Bij 4x4 heb je voor en achter zo'n differentieel, die doen beiden niets anders dan verschil tussen links en rechts mogelijk maken op hun eigen as.
Verschil in toeren tussen de voor en de achteras leidt tot een toerental verschil in de ingaande- en de uitgaande as van de Haldexkoppeling. Toerental van de ingaande as wordt bepaald door het gemiddelde van de vooras en bij de uitgaande as het gemiddelde van de achteras (dat dit uitgemiddeld wordt komt door het differentieel)
Monteer je op één van de wielen een afwijkende bandenmaat zal het gemiddelde toerental op die as gaan afwijken. De Haldex koppeling ziet dit aan voor slip en gaat het toerental proberen bij te regelen. Door middel van remingrepen wordt bovendien een elektronische "sper" gecreëerd waardoor meer aandrijfkrachten naar een specifiek wiel kunnen worden gestuurd. Het toerentalverschil tussen de voor en achteras blijft echter bestaan, hierdoor is tijdens het rijden continu slip op de Haldex koppeling.
Het klopt dat een Haldex korte tijd slip kan hebben. Met korte tijd wordt bedoeld dat bijvoorbeeld op een glad wegdek een deel van de aandrijfkrachten naar de achterwielen worden gestuurd in plaats van direct "full monty". Net zoals een dsg koppeling korte tijd slip toelaat om comfortabel weg te rijden, ook die moet gewoon heel blijven als je dit bergop doet. Enkele kilometers (of zoals je in een eerdere post aangeeft, enkele honderden kilometers) rijden met slip op een Haldex koppeling is net zo min mogelijk als die afstand rijden met slip op je dsg koppeling (of met je koppelingspedaal half ingetrapt).
Zoals al eerder aangegeven gaat dan vrij letterlijk je Haldex in rook op. Dit is dan ook het gegarandeerde effect van rijden met een afwijkende bandenmaat op je 4x4 met dit systeem!
Erg technisch verhaal geworden, maar in het licht van dit topic (afwijkende maat wel of niet acceptabel) lijkt het me voor de gelukkigen onder ons met 4x4 wel handig om te weten.
Een beperkt profieldiepteverschil tussen voor en achter valt binnen de toleranties en zal geen slip opleveren (hoeveel dit bij VAG is weet ik niet, dus doe ik ook geen uitspraken over)