Exacte maten volwaardig reservewiel Superb3

Topic in 'Superb III' gestart door Renkie, 08-09-2016.

1. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Dan zou ik met zo'n grote afwijking geen genoegen nemen, 1,5 tot 2% afwijking is nog acceptabel (maar die heb je al snel bij verschil in profieldiepte). Er moet in dit geval gewoon dezelfde bandenmaat om die velg als de andere 4.

Ook dan kun je nog wel een probleem hebben trouwens, namelijk bij draairichtinggevoelige banden. Als zo'n band "aan de verkeerde kant van de auto" gemonteerd moet worden (omdat daar nu eenmaal de lekke band zat) dan rijdt dat ook niet optimaal, zeker niet met regen of sneeuw...

sliderke vindt dit leuk.

2. Duijzer

Duijzer Forumguru Donateur

Een volwaardig reservewiel houdt volgens mij in dat het gelijk is aan de andere wielen. Dus dat je daar in principe op zou kunnen blijven rijden. Dit wiel is niet geschikt als volwaardig wiel, maar als thuiskomer. Het past wel, maar het is niet volwaardig. Tenzij de auto standaard op deze maat velg en band is geleverd, en je als optie een andere maat hebt besteld of achteraf andere velgen hebt gemonteerd, heb je zeker een punt om eens bij de dealer na te vragen.

Peter-036 vindt dit leuk.
  3. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Waarschijnlijk is dat het standaard stalen velg type dat niemand onder z'n auto wil hebben bij aflevering, maar het is 'een volwaardig reservewiel' omdat dat type auto er mee uit de fabriek kan komen rollen.

Zomaar mijn idee van het antwoord dat je van de dealer en/of de importeur gaat krijgen.

4. andrehj

andrehj Forumguru Donateur

Als je even de zoekfunctie (of Google) had gebruikt, had je dit topic gevonden, waarin dit onderwerp al zeer uitgebreid is behandeld.
    @Moderators, bijv. @Peter-036 : Kunnen jullie deze topics samenvoegen?

5. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Ik weet niet hoe je relatie met je bandenboer is, maar even aannemend dat de reserveband nog nieuw/ongebruikt is zou je hem kunnen vragen of hij deze tegen een bescheiden prijsje kan omruilen voor een band in de juiste maat.

6. sliderke

sliderke Lid

Mijn excuses.

7. sliderke

sliderke Lid

Met veel interesse dit topic gevolgd. Ook bij mij zit er een 205/55/16 in. Dus als ik op mijn stalen velg de 215/60/16 laat trekken moet alles nog mooi afsluiten? Ook met de originele S3 krik? Want ik vind dat het momenteel maar net past.

Laatst aangepast: 11-02-2019
  8. Peter-036

Gedaan, met dank aan @andrehj

sliderke vindt dit leuk.
  9. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

De 215-band is 5,14% groter in diameter, dus je kunt vrij eenvoudig nameten of het wiel in de kuip past.
    De velg blijft hetzelfde, dus als je de krik etc. gewoon in zo'n piepschuimen inzet hebt zitten dan blijft dat gewoon passen.

10. sliderke

sliderke Lid

Omtrek van de 215 gaat geen probleem zijn. Daar is plek genoeg voor. Eerder de breedte waar ik over twijfel. Omdat nu al de band een afdruk laat aan onderkant mat

11. Renkie

Renkie Actief lid

Past prima hier.
    tip: de velg die ik heb is af fabriek een Passat wiel, dealers hebben die met bosjes liggen. Kon ik kopen voor 150,-. Wel moet je met zo'n allu wiel de houder van de krik iets aanpassen, een stalen wiel zal dat minder hebben denk ik.

Ik moet nog steeds een keer proberen of een origineel wiel van de Superb met de 215/55/17 wel past als er maar 3mm profiel op zit, denk dat het net wel/net niet past.

Ik woon zelf in de provincie Groningen, je mag best een keer komen kijken.

12. sliderke

sliderke Lid

Hoi renkie.
    Dat is net te ver.
    Ik ben van België.

Ik heb zelf standaard Alu 17” erop staan.
    Zal anders deze week het eens proberen of deze in de bak past.
    Mijn reserve is een stalen 16” en geen alu. Daarom dat ik het
    Niet goed snapte of deze goed zou past mocht ik hier de 215/60 op laten trekken en met de S3 krik.

13. sliderke

sliderke Lid

Renkie.

Heb net de vraag gesteld aan mijn bandenboer om te wisselen.

Heb op het Duitse Skoda forum gevonden dat 17” perfect past. Er is zelfs iemand die zijn 19” erin heeft gelegd. Het past perfect met een beetje plastic van de gevarendriehoek uitsparing weg te snijden.

14. Renkie

Renkie Actief lid

Heb jij een linkje van die 17"?
    Ik heb het standaard 17" wiel geprobeerd met een nieuwe band (8mm profiel), dat past niet. Inderdaad zit het plastic in de weg waar de gevarendriehoek in zit.

15. sliderke

sliderke Lid

16. Renkie

Renkie Actief lid

Ah check, dat is inderdaad het randje wat mij in de weg zit als ik een wiel met nieuwe 17" band erin doe. Ga er nog eens over nadenken om dat wel weg te halen.

Ook leuk om te zien dat daar de discussie gaat over het wel/niet volwaardig zijn van het wiel wat af fabriek verkocht wordt. In de Duitse folder is de tekst aangepast en staat er "Notreserverad" waar in de Nederlandse folder zelfs nu nog doodleuk "Reservewiel" staat.

17. sliderke

sliderke Lid

Inderdaad. Het meeste onverantwoord vind ik nog dat die 205/55 bij mij een 91V is. Dat wil zeggen dat hij eigenlijk niet geschikt is om onder een superb te staan. Want die wordt op een 95 geleverd.

18. Peter-036

91V is een band met een draagvermogen per wiel van 615 kg en een snelheidsindex van 240 km/h, wat mist daaraan?
    De banden die er nu onder zitten hebben kennelijk een draagvermogen van 690 kg, beduidend meer, maar 1230 kg per as lijkt me voor een Superb voldoende (maar ik ben niet op de hoogte van de maximale aslasten voor jouw Superb).

Edit: en misschien zit er daarom die 80 km/h sticker op?

19. sliderke

sliderke Lid

Renkie. Heeft jouw 16” reservewiel ook et46?

20. hemi24

hemi24 Forumguru

Dat is één van de redenen waarom je er ook niet zo snel mee mag...

Maar goed we zullen je niet verder vermoeien met de details rondom last- en snelheidsindex!
    Een band met 91V met opgelegde snelheidsbeperking volstaat namelijk ruimschoots.

Deel deze pagina