Exacte maten volwaardig reservewiel Superb3

Renkie

Forumguru
In de optielijst staat een volwaardig reservewiel als optie. Mijn S3 heeft nu zo'n compressor met schuim ding in de kofferbak waar je (vind ik) een stuk minder aan hebt.

Kortom: ik wil graag een volwaardig wiel met krik onderin de kofferbak leggen. Maar heeft iemand hier een af fabriek reservewiel en welke maten heeft deze dan?

Mijn auto staat op 215/55/17 op een Zeus velg. Dat past niet in de bak van het reservewiel, dat heb ik getest.
Als ik ga rekenen dan kom je op 16" uit bij 205/65/16 of 215/60/16. (bron: https://tiresize.com/calculator/)
Maar als ik dat zo bekijk denk ik dat een 215 band niet past maar ik weet het niet zeker..... Ondanks dat de originele 16" Superb velgen met een bandenmaat van 215/60/16 komen.

Bij een bandenboer heb ik even mogen proberen met een 205/65/16 band, dus zonder velg. Dat LIJKT net te passen maar ik ben dus even heel erg benieuwd wat er exact op een af fabriek reservewiel zit.

Heeft iemand hier een af fabriek reservewiel in de kofferbak en kun je eens kijken? Een foto van de gereedschapset zodat je kan zien hoe alles vast zit zou ook leuk zijn. Via Google kwam ik al wel dit tegen: http://www.superskoda.com/de/Skoda/...original-Skoda-kit-for-spare-wheel-change-16´ maar daar zit geen bandenmaat bij.
 
Laatst bewerkt:

Kemmie

Donateur
Hier een 2 tal foto's van een af fabriek reservewiel (Style Business Line). Maat is 205/55R16
reservewiel 1.jpg reservewiel 2.jpg
 
f008d58e5df0d43e2da47157392a5909.jpg


Er ligt dus een 205 55 R16 in de kofferbak

2239d9220b20f7da89a65605dafcc600.jpg


Onder de auto liggen 215 55 R 17

a6cf2b3c7adb133e2ab2e14b56046753.jpg
 

Renkie

Forumguru
Zie ik dat goed en is dat bandenmaat 205/55/16? Dat is wel vreemd want dat scheelt ruim 5% op een standaard band.

Aanvulling: ja dus.
Wel erg vreemd dat Skoda hier voor kiest. Volgens mij kan het nooit goed zijn om met een dergelijk wiel aan de voorzijde te rijden. Dat vind je differentieel niet lang leuk.
 

Renkie

Forumguru
Ja maar wat men hiermee bereikt is dat je in principe dat reservewiel nooit aan de voorzijde mag gebruiken omdat je differentieel niet ontworpen is om met 2 verschillende omtrekken te werken.
 

BBO

Senior Member
Eigenlijk is het wel een thuiskomertje. Want op eenzelfde as mag nooit een verschillende bandenmaat en merk zitten. Bij mij hangt er een mooie gele stiker op met max 80km/h op. Ik heb het niet nagekeken bij mijn SIII maar Skoda heeft de gewoonte de bandenmaat van de basis wagen ook als reserve wiel te geven.
 

Renkie

Forumguru
Het diff zal niet direct stuk gaan maar het wordt er allemaal ook niet beter op.

Ik vind het alleen echt diep triest dat alle verkopers waar ik geweest ben toen ik nog naar een nieuwe keek bij hoog en bij laag beweerden dat er een volwaardig reservewiel onderin de kofferbak zou passen. Blijkbaar hebben ze echt geen flauw idee wat ze verkopen.

Als ik de foto's zo zie zou ik haast denken dat een band van een maat groter ook past. Ik zal eens kijken wat anders het dichtst in de buurt komt bij de normale maat.
 
Laatst bewerkt:

edero

Forumguru
Mwah, ik ben dan wel geen verkoper, maar ik vind een 205/55 R16 toch ook wel een volwaardig reservewiel.
 

EdK

Forumguru
bij hoog en bij laag beweerden dat er een volwaardig reservewiel onderin de kofferbak zou passen.
Tuurlijk past het erin !! Of de rest erna aan bekleding nog netjes sluit is een ander verhaal..... maar goed daar word niet over gesproken..
 

Renkie

Forumguru
Ja, een volwaardig reservewiel van een Suzuki Alto past er ook in maar daar heb je ook niets aan :)

Meerdere Skoda verkopers hebben mij verteld dat een wiel identiek aan de maten waar de auto op afgeleverd wordt zonder problemen of aanpassingen in de wielbak zou passen. Dat klopt gewoon niet, helaas.

Maar ik heb wat uitgezocht en getest. De Superb is af fabriek geleverd op 215/60/16. Als ik dat erin krijg staat de mat iets omhoog maar dat valt vast wel op te vangen met iets tussen de vloer en mat van een paar millimeter dik.
 

andrehj

Forumguru
Krijg je die maat er qua diameter in dan? Want daar verwacht ik eigenlijk de grootste problemen.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb een 205/65/16 en 215/55/16 getest. Beiden past maar de bodem komt iets "bol" te staan maar dat is nauwelijks merkbaar. Ik verwacht dat zoiets wel bijtrekt en desnoods vul ik die paar millimeter op met iets. Wel jammer dat het niet perfect past zoals gedacht maar het is niet anders.

Een 215/60/16 band heb ik helaas niet kunnen testen maar aangezien 205/65/16 wel past ga ik er van uit dat het wel moet kunnen. Nadeel van de 205/65/16 is dat er geen normale banden in te vinden zijn, alleen cargo banden.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik heb een 205/65/16 en 215/55/16 getest. Beiden past maar de bodem komt iets "bol" te staan maar dat is nauwelijks merkbaar. Ik verwacht dat zoiets wel bijtrekt en desnoods vul ik die paar millimeter op met iets.

Een 215/60/16 band heb ik helaas niet kunnen testen maar aangezien 205/65/16 wel past ga ik er van uit dat het wel moet kunnen. Nadeel van de 205/65/16 is dat er geen normale banden in te vinden zijn, alleen cargo banden.

getest als losse band, of op een velg én opgepompt?
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk is het wel een thuiskomertje. Want op eenzelfde as mag nooit een verschillende bandenmaat en merk zitten...

Dat is een vaak voorkomende maar onjuiste bewering: je mag geen verschillende bandensoorten op één as hebben. Dus bijvoorbeeld een Michelin en Continental zomerband op dezelfde as is toegestaan. Een Michelin winterband en een Michelin zomerband is verboden (al zal dat bij gebruik als reserve, net zo min een probleem zijn als een thuiskomertje).
 

Renkie

Forumguru
getest als losse band, of op een velg én opgepompt?

De 205/65/15 als losse band. Een 215/55/16 als compleet wiel. (reservewiel van een 2014 Passat). En bij die 215/55/16 heb je dus nog ruimte over rondom. Wel staat de bodem iets bol.
 

EdK

Forumguru
persoonlijk zou ik de band nemen die zorgt dat me bodem gewoon vlak blijft.
Ik zie een reserveband of een thuiskomer niet meer dan een tijdelijk iets.
Maw is één van de banden lek, dan gooi ik dat kofferbak wiel er om en zoek dezelfde dag of de dag erna een bandenboer die de lekke band kan repareren of er meteen een nieuwe opzet zodat het kofferbakwiel meteen weer op zijn plek kan..

En zal in de periode dat ik met dat kofferbak wiel rij zeker me rijgedrag aanpassen.
Maar goed dat is mijn idee / mening erover, en die hoeft uiteraard niet gedeeld te worden
 

hemi24

Forumguru
Het boekje vermeld ook nog iets over gebruik van het "volwaardige" reservewiel...
Daarnaast zitten die 80 max. stickers er ook niet voor de grap op.

Maakt mij wel nieuwsgierig wat er voor reservewiel bij een Passat wordt geleverd
 

BBO

Senior Member
Dat is een vaak voorkomende maar onjuiste bewering: je mag geen verschillende bandensoorten op één as hebben. Dus bijvoorbeeld een Michelin en Continental zomerband op dezelfde as is toegestaan. Een Michelin winterband en een Michelin zomerband is verboden (al zal dat bij gebruik als reserve, net zo min een probleem zijn als een thuiskomertje).

Ik citeer Test Aankoop en Goca:

Assen
De banden van elke as moeten de constructeursvoorschriften naleven. Ze moeten dezelfde kenmerken hebben: merk, afmetingen, belastings- en snelheidsindex, profiel en identieke slijtage. De structuur van de banden (bv. radiaal) moet dezelfde zijn op beide assen. De banden mogen niet uit de carrosserie uitsteken.
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/banden/dossier/wat-zegt-de-belgische-wet


3.Keuring van de montage van de banden
3.1 Symmetrie
De banden en velgen die op eenzelfde as gemonteerd zijn moeten beschikken over dezelfde technische karakteristieken. Dit geldt meer bepaald voor het merk, de afmetingen het draagvermogen en de snelheidsindex. Symmetrische en asymmetrische banden mogen niet op eenzelfde as gemonteerd worden.
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden


De juiste regelgeving in Nederland kan ik niet. Maar zoals ik al eerder zei moeten in België op dezelfde as ook merk, afmetingen etc. hetzelfde zijn. Met een Continental en Michelin op dezelfde as kom je in België niet door de keuring.
 
Bovenaan Onderaan