Exacte maten volwaardig reservewiel Superb3

Renkie

Forumguru
Wat voor reservewiel op een 2016 Passat zit weet ik niet. Het 2014 (B7) model staat standaard op 215/55/16 en het reservewiel is ook 215/55/16. Daar weten ze blijkbaar wel wat een volwaardig reservewiel is ;)

Dat verhaal van het boekje zal ook gericht zijn op het feit dat de bandenmaat niet overeen komt met wat er onder zou horen. Daar komen ook die 80km/u stickers weg denk ik. Als je dan bij een lekke band van een voorwiel even je reservewiel er onder denkt te gooien en de dag erna naar de bandenboer wilt rijden help je ondertussen mooi je differentieel om zeep. Zeker als je zoiets hebt op je vakantie icm een caravan.

Of je moet zin hebben om op de vluchtstrook 2x een band te wisselen (goede achterband naar voor en reservewiel achter) maar daar sta ik het liefst zo kort mogelijk:)
 

andrehj

Forumguru
De nieuwste Passat (geen idee wat welk nummer die heeft trouwens) staat net als de S3 op 215/55R17. Zijn er al mensen die getest hebben of zo'n standaard wiel in de uitsparing past (bij een Passat of S3)? Lijkt me wel handig, want waar laat je anders je standaard wiel met de lekke band na een bandenwissel? :sterretjes:
 

Cordoba

Forumguru
@BBO De topicstarter is volgens mij een Nederlander, dus de Belgische regels zijn hier niet van belang.

Ik zie trouwens nog een opmerkelijk verschil: in NL moet een band op élk punt meer dan 1.6 mm profiel hebben, in Belgie is 1.6 mm profiel op 3/4 van de band genoeg. Dat betekent dat in NL een band die door verkeerde uitlijning aan één zijde onder die 1.6 mm profiel komt, is afgekeurd, in Belgie is dat goed genoeg als die gladde rand maar minder dan 1/4 van de breedte beslaat.
 
Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
@Renkie Heb je deze vraag al eens voor gelegd aan de dealer of importeur? Zij zouden moeten weten welke maat er in de bodem past en wat wettelijk is toegestaan.

Persoonlijk zie ik het nut van een reservewiel niet in. Een band wisselen op de vluchtstrook staat tegen woordig bijna gelijk aan zelfmoord.
 

Renkie

Forumguru
Een dealer weet het niet. Of althans: niet de dealers waar ik binnen ben geweest. Vragen aan de importeur staat tegenwoordig gelijk aan een callcenter wat de naam Pon heeft en je eventuele vraag op basis van postcode weer doorzet naar dezelfde dealer die het alsnog niet weet.

Ik ben 4 week bezig geweest om alleen een folder van een Superb te krijgen, heb er niet veel vertrouwen in dat dit ze gaat lukken.

Overigens past een 215/55/17 op Zeus velg dus niet. De plastic rand aan de binnenkant vd bumper zit dan in de weg.
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik had een poosje geleden ook een vraag en een e-mail gestuurd naar Skoda (Pon). De volgende dag had ik antwoord op mijn vraag. Had overigens ook de vraag al aan een dealer gesteld, en die wist het antwoord niet.
 

Renkie

Forumguru
Heb ondertussen reactie van Pon gehad: inderdaad via de Skoda dealer.
Die gaf aan dat er een volwaardig reservewiel geleverd kon worden met 205/55/16. Mijn vraag of dat wiel ook aan de voorzijde geplaatst kon worden werd in 1e instantie met ja beantwoord.

Tot ik vroeg of het wiel echt wel aan de voorzijde mocht nadat ik een overzicht gaf van de bandenmaten..... Toen werd er ineens gesproken over een "nood wiel" wat je tijdelijk kon gebruiken en niet voor geplaats mocht worden ivm mogelijke schade aan het differentieel. Dat is ineens iets heel anders dan een volwaardig reservewiel.
Kortom: een aantal dealers weet echt niet hoe het zit. Overigens had ik toevallig contact met een dealer uit het westen van het land en die waarschuwde mij direct dat die maten van het normale wiel afweken.

Maar ondertussen ben ik zelf ook al verder:
Bij een VW dealer heb ik een compleet wiel met 215/60/16 kunnen passen. Dat past prima. Dat wiel is dan 6,5j ET 41 net als de Superb standaard heeft. Via die dealer kan ik dat wiel ook voor een nette prijs overnemen dus dat is zeker een interessante optie.
 

andrehj

Forumguru
Nu snap ik er niets meer van. Eerst schreef je
Overigens past een 215/55/17 op Zeus velg dus niet. De plastic rand aan de binnenkant vd bumper zit dan in de weg.
En nu schrijf je:
Bij een VW dealer heb ik een compleet wiel met 215/60/16 kunnen passen. Dat past prima. Dat wiel is dan 6,5j ET 41 net als de Superb standaard heeft.
Maar deze twee wielen zijn in diameter (slechts 4mm verschil) en breedte precies even groot.
Ze zijn ook beide standaard maten voor een S3.
Hoe kan het dan dat de 215/55R17 niet past en de 215/60R16 wel? Kun je dat verklaren?
 

Renkie

Forumguru
Heb beide wielen in mijn handen gehad en geprobeerd. Net voor de zekerheid de 17" zeus nog een keer net.
Heel simpel: De 17" zeus velg met 215/55/17 past niet. De 16" velg met 215/60/16 past wel.

De 17" zeus velg is 7J. De 16" velg is 6,5J.

De 17" zeus velg wil niet goed in de bak waardoor je tegen het plastic bij de achterbumper aankomt.
 

andrehj

Forumguru
OK, dan zal die 6.5 vs 7J het verschil zijn. Daardoor wordt het 16" wiel wat dunner. Kan dat het zijn?
 

Renkie

Forumguru
Nou.... de aanhouder wint :)

Bij aanschaf vd auto heb ik nadrukkelijk afgesproken dat er een volwaardig reservewiel zou komen. Toen ik ging kijken hoe het zit bij de Skoda dealer bleek dat bij Skoda zelf men niet helemaal snapt wat een volwaardig reservewiel is en bij lang genoeg doorvragen kwam vanzelf het antwoord boven drijven dat het om een "nood wiel" gaat.

Gelukkig heb ik mijn Superb dus NIET bij een officiële dealer aangeschaft maar bij een net autobedrijf wat zich specialiseert in jong gebruikte auto's. (1/2016 / 6500km)

In 1e instantie probeerde men daar een wiel van een andere auto te gebruiken maar dat lukte niet (ook 7J dus past niet), van een vorig model Superb. Uiteindelijk heb ik het binnenwerk met krik van die meegekregen en heb ik op hun kosten het wiel wat ik eerder bij de VW dealer heb getest kunnen halen. Prima opgelost dus.

Resultaat: een krik met alle toebehoren en een lichtmetaal reservewiel met de maat 215/60/16. En een kofferbak mat die prima past.

Wel moest ik het piemschuim binnenwerk aanpassen aangezien dat voor een 7J velg was. Maar dat was zo gepiept met een broodmes. De plank op de foto is om te meten of het wel/niet teveel uitsteekt.

Reservewiel.zijkant.jpg


Reservewiel.maat.jpg


Reservewiel.totaal.jpg


Reservewiel.vloer.jpg
 

Renkie

Forumguru
Overigens: er zit dus een krik van een S2 in. Aangezien een S2 net zo zwaar of zelfs zwaarder is lijkt me dat geen probleem. Als iemand anders daar een ander idee over heeft hoor ik het graag :)
 

EdK

Forumguru
En nu maar hopen dat je snel een lekke band hebt, dan heb je het in ieder geval niet voor niets aangeschaft....:pardon::D:deuk:
 

andrehj

Forumguru
@Renkie : Goed bezig! Volgens mij heeft een S3 een heel andere krik dan een S2.
Dit is die van een S2:
$_57.JPG

De S2 heeft zo'n wiebelkrik met een heel klein pootje, wat ook nog draait tov de vloer, en op een zeer klein oppervlak afsteunt. Verder past die met een drukpunt precies achter de dorpel van de auto. Hij steunt dus niet af op de dorpel.

Die van de S3 is een andere krik:
IMG-5840.jpg

Deze krik is duidelijk gemaakt om op de dorpel af te steunen, en een compleet andere constructie dan die van een S2. Ik zou deze twee krikken niet doorelkaar gebruiken.
 

Renkie

Forumguru
Ik zie nu pas dat de S3 krik een redelijk grote voet heeft wat inderdaad een stuk steviger is.
Vreemde is alleen dat de Skoda dealer aangaf dat een S2 krik prima te gebruiken zou zijn op een S3.......
 

Jan A

Actief lid
@Renkie : Goed bezig! Volgens mij heeft een S3 een heel andere krik dan een S2.
Dit is die van een S2:
$_57.JPG

De S2 heeft zo'n wiebelkrik met een heel klein pootje, wat ook nog draait tov de vloer, en op een zeer klein oppervlak afsteunt. Verder past die met een drukpunt precies achter de dorpel van de auto. Hij steunt dus niet af op de dorpel.

Die van de S3 is een andere krik:
IMG-5840.jpg

Deze krik is duidelijk gemaakt om op de dorpel af te steunen, en een compleet andere constructie dan die van een S2. Ik zou deze twee krikken niet doorelkaar gebruiken.
De krik van de S2 is (of was) de standaard VW-krik die ik 16 jaar geleden ook al in mijn Passat had en daarna in de Sharan en nu in de Caddy.
Heeft de S3 niet die standaard plooi in de dorpel met zo'n uitstulpinkje?
 

Renkie

Forumguru
Aangezien de krik van de S3 een stuk steviger lijkt heb ik er voor gekozen om zo'n set te halen voor een S3. Via de Duitse dealer viel de prijs gelukkig mee. (goedkoper dan een losse krik!)
 

Renkie

Forumguru
Voor de volledigheid nog enkele detailfoto's van de verschillen. En dat verschil is best wel groot vind ik. Overigens moet je bij een LM velg wel de piepschuim houder aanpassen omdat de velg iets anders is. (loopt vanaf de rand naar het hart iets taps toe). Bij een stalen velg zou het zonder aanpassingen passen.
Overigens is alles perfect opgelost door de verkopende garage om het af te ronden. Er staat daar nog een S3 te koop met 2.0 tdi en handbak dus als iemand nog een betrouwbaar adres zoekt.... ;)

Krik uit een S2:

krik.s2.jpg


Krik uit een S3 nieuw aangeschaft

krik.s3.jpg
 
Ik wou vandaag voor de eerste maal in de S3 een bandenwissel uitvoeren maar ben hierbij op een probleem gestoten...
Het tangetje om de sierdopjes van de bouten te verwijderen, ontbreekt in de krikset... Heb echt overal onder de kofferplaat gezocht, reservewiel uitgehaald, etc maar dit tangetje niet gevonden. Kan er daar iemand een foto van nemen?

Ik heb de winterbanden laten monteren in de bandencentrale, misschien dat zij dat tangetje gebruikt hebben en het niet terugplaatsten?
Heb dan maar voor een oplossing gezorgd met 2 kromgeslagen nagels...
 
Bovenaan Onderaan