Onderweg in Frankrijk werden we aangesproken door een man op parkeerplaats..Nederlander met een Opel Insignia.
Band lek, spijker erin...had geen ANWB lidmaatschap ('Is het niet waard, want oude auto..' ).
Banden waren rondom niet beste meer, heb ik beste man ook gezegd, happen eruit, onregelmatig profiel, droogte scheurtjes, maar kreeg m niet overtuigd ze gewoon te vervangen (niet nodig, 'want oude auto..').
Hij had, zo vermoedde hij zelf, al 20! minuten met die kapotte band gereden, wat ook wel te zien was, want die was helemaal naar zn grootje. 'merkte wel iets bij te rijden, maar kon het niet zo goed plaatsen'.
Enniehoe, beste man had dus wel een reservewiel bij (thuiskomertje), maar geen kruissleutel. Wel een dop voor z'n beveiligde wielbout.
Hij had er eentje gekocht in winkel van tankstation, maar grootste maat daarop was 21 en die paste niet.
Man uitgelegd dat mijn kofferbak knotsramvol zat én inclusief dubbele laadvloer met precisie was ingepakt en ik niet dacht dat mijn Seat zo'n monstersleutel zou hebben, waarbij ik echt álles zou moet uitladen, inclusief subwoofer, om dat te checken.
Ik praat een beetje Frans dus heb her en der op de parking sleutels gevraagd (waarbij Fransen heel behulpzaam kùnnen zijn als je hun taal spreekt).
Enige wat in buurt kwam was een dop 24, maar die was dus weer te groot. Hij 'pakte' wel, maar kans op het doordraaien was zeker aanwezig. Iemand anders had een steeksleutel 22 bij en die paste niet, dus hij moest, berekend via veel moeilijke wiskunde formules, 23 hebben, maar niemand die dat bij zich had.. Er kwam nog iemand met een baco aan, maar die kregen we niet in het moergatgeduwd
We zijn uiteindelijk vertrokken na een gezellig kletspraat.
Enfin, moraal het verhaal.
Leer Frans.
Neem het juiste gereedschap mee.
En vervang je banden preventief als ze slecht worden (disclaimer: ook een nieuwe band kan door een spijker kapot gaan).