Ervaringen met alle versies van OBDeleven (als alternatief voor VCDS)

Janno

Forumguru
Je kunt een full backup maken, daar zou ik sowieso mee beginnen. Maar wat je denk ik het meest zal gebruiken zijn gewoon de apps (die dus credits kosten) :)
 

turboturbo

Forumguru
Ja, die backup heb ik tijdens een rit gedaan (duurde iets van 20 minuten of langer) voor zowel mijn Skoda als de VW van mijn ouders.

Sinds de Pro licentie heb ik met OBD11 nog niet veel gedaan. Ik snap weinig van de functies, vind de menu structuur verwarrend en mis informatie over wat ik aan het doen ben of kan doen. Je kan eindeloos submenu’s door maar dan krijg ik bijv de melding ‘deze optie wordt niet ondersteund’. De live data heeft ook talloze entries maar de meeste geven geen output (‘-‘ staat er dan) of ik weet niet waarnaar ik aan het kijken ben.

Als ik bijv de basis instelling van het gasklephuis zou willen activeren is me niet bekend hoe dat moet.

Ander voorbeeld; ik wilde onlangs mijn tank klepje via obd11 open maar ik kon daarvoor nergens een knopje vinden.
 

Tees

Donateur
@turboturbo Dat is dus precies waarom ik de Ross-Tech website gebruik. Daar staat aardig wat info over wat wat is, zo ook voor het inleren van het gasklephuis van m'n F1c (de voornaamste reden dat ik Pro gekocht heb)
Maar mee eens dat OBDeleven daar op dit moment nog in tekort schiet.
 
Waar op ross-tech kan ik dingen vinden voor mijn Sup 3v? Die website is nogal "VCDS"-like en ruk om te doorzoeken! Beetje wegwijs zou helpen! :)
 

Janno

Forumguru
Vroeg mij iets af, bij mijn O3 RS gaat, als ik het panodak openzet, automatisch het doek mee open. Bij een Q3 kan ik het doek gewoon sluiten, ook al staat het dak open. Bij de RS lukt me dat niet.. iemand een idee of dit aan te passen is via obd11? Google maakt me hierin niets wijzer...
 

hemi24

Forumguru
Via VCDS kun je de koppeling tussen openen van dak en de rollo aanpassen, dus wellicht ook via OBD11 mogelijk…
 
De 'dwang koppeling' tussen panodak en roldoek kun je in OBD11 als volgt uitzetten:

Control Unit CA (Regelapparaat voor schuifdak) - bijlage A&B
Long Coding
Byte 02 Kiezen
Bit 6 Activeren


Wil je ook nog dat je, bij het open van je deur terwijl je het dak dicht doet, het panodak niet stopt, dan pas je ook nog het volgende aan:

Control Unit CA (Regelapparaat voor schuifdak) - bijlage c
Long Coding
Byte 00 Kiezen
Bit 6 Activeren
 

Bijlagen

  • Screenshot_C_OBDeleven.jpg
    Screenshot_C_OBDeleven.jpg
    280,2 KB · Weergaven: 54
  • Screenshot_B_OBDeleven.jpg
    Screenshot_B_OBDeleven.jpg
    278,9 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_A_OBDeleven.jpg
    Screenshot_A_OBDeleven.jpg
    819,4 KB · Weergaven: 44
@SkodiaqBear Mag ik vragen waar je deze informatie weg haalt? Ik wil dolgraag binnenkort ook beginnen met wat upgrades aan mijn superb maar ik heb nog geen goede source voor dit soort informatie!
 

hemi24

Forumguru
@SkodiaqBear : kun je in OBD11 niet zien waar het desbetreffende Bit voor staat?!?

Linke soep, als je het mij vraagt… :nailbiting:

Als je de ‘dwang koppeling’ (leuke vertaling vanuit het Duits) eraf haalt, blijft je dak en het zonnescherm nog wel bedienbaar via het openen en sluiten met de afstandsbediening?
 

Tees

Donateur
@hemi24 er is een reden dat de OBDeleven een stuk goedkoper is dan VCDS ;). Longcoding is een kwestie van héél goed opletten in OBDeleven (en in VCDS ook, maar iets minder).
 
@Boomboom280:
Veel VCDS codes zijn te vinden op duitse forums, bijvoorbeeld SkodaCommunity.de.
Forumleden zoals djduese weten veel en verzamelen ook veel codes.
Ik zeg hierbij niet dat alles ook vlekkeloos werkt.
Dit is bijvoorbeeld een link naar zo'n document:
https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=CA30F13877DEE8C6!620&ithint=file,docx&authkey=!ACw9SCZllyg95KU
De taal Duits is misschien voor anderen een probleem. Maar rustig en goed lezen en opzoeken met Google Translate helpt.

@hemi24:
Je kunt bij de Long Coding opties kiezen tussen bytes/bit of omschrijving overzicht.
Zie bijlage. Is aan te geven met het schuifje dat ik rood heb omrand.
Het blijft natuurlijk altijd een risico. Ik maak zelf altijd een backup en schrijf op welke aanpassing ik gemaakt heb om deze eventueel weer terug te zetten. Ook nooit meerdere aanpassingen achter elkaar instellen. Dan is het moeilijk te achterhalen welke code voor een storing zorgt. Ik wacht totdat ik zeker ben dat alles werkt zoals het hoort.
 

Bijlagen

  • Screenshot_D_OBDeleven.jpg
    Screenshot_D_OBDeleven.jpg
    601,9 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
OBDEleven NextGeneration Starter PACK ook maar besteld. Voor mijn Kamiq die in bestelling is én om de Start/Stop weer aan te zetten in m'n huidige Seat Ateca. Die heb ik ooit uit laten schakelen, maar wil 'm voor de volgende eigenaar graag weer activeren... ;)

Helaas lijkt het op de Kamiq nog niet mogelijk de Start/Stop uit te zetten. Hopelijk snel wel!
 
Apps die vermeld staan voor de Kamiq waar ik zeker mee aan de slag ga:

obdEleven.jpg
 

Tees

Donateur
Even een OBDeleven (al is de situatie vast gelijk voor VCDS) vraag: ik ben op dit moment aan het kijken naar een andere auto, en ik wil graag tijdens de proefrit ook alvast een scan doen op foutcodes. Tot dusverre deed ik altijd een Full Scan met contact aan en motor uit, maar maakt het eigenlijk uit of je de Full Scan rijdend doet?
 
Bovenaan Onderaan