Ervaringen met alle versies van OBDeleven (als alternatief voor VCDS)

Janno

Forumguru
@hemi24 ok, en hoe heb je het ingesteld bij de O3?

Ik zag in het document van @SkodiaqBear dit staan:

Heckklappe (elektrisch) - Öffnen/Schließen via Taster in der Mittelkonsole und FFB

STG 6D > Zugriffsberechtigung: 12345 > Anpassung > …

> Kanal "Ansteuerung durch Schalter für Heckklappenfernentriegelung-Tippfunktion beim Schließen" > Wert auf "aktiv" setzen > Kanal "Ansteuerung durch Taster für Heckklappenöffnung Funkschlüssel-Tippfunktion beim Schließen" > Wert auf "aktiv" setzen

oder

> Kanal "Ansteuerung durch Schalter für Heckklappenfernentriegelung-Tastfunktion beim Schließen" > Wert auf "aktiv" setzen > Kanal "Ansteuerung durch Taster für Heckklappenöffnung Funkschlüssel-Tastfunktion beim Schließen" > Wert auf "aktiv" setzen

Die Tastfunktion ist der lange Tastendruck, während die Tippfunktion der kurze Druck ist.

Maar ik weet (nog) niet hoe dit te relateren is aan een control unit en byte/bit. Daarnaast weet ik ook niet zeker of dit wel werkt voor een 2019 Passat Variant.
 

hemi24

Forumguru
@Janno :

Precies zoals het staat in de omschrijving heb ik het ook uitgevoerd bij de O3 (met VCDS), via 'adaption'.

Je hebt uiteindelijk keus uit twee varianten: met eenmalige knopdruk, of met vasthouden van de knop...



Edit: vanavond nog even geprobeerd, maar bij mijn Kodiaq werkt het sluiten met de afstandsbediening dus al af-fabriek...
 
Laatst bewerkt:

Paul(B)

Nieuw lid
dag allen,
Mogelijk in dit item reeds behandeld maar het bestaat ondertussen al uit 37 pagina's.
Kan iemand "formeel" bevestigen dat de OBDeleven dongle en de app en zijn mogelijkheden volledig in akkoord zijn met Volkswagen/Skoda/... dus zonder enige nadeel voor de eigenaar van de wagen en ook niet voor de fabrieksgarantie van de wagen.
bedankt voor jullie antwoord
 

brepus13

Forumguru
Ja de dongle en app werken prima, ook voor coderen. Nee je zal nooit toestemming krijgen voor codeerwerk. Ja codeer werk is terug te zien. Ja mogelijk kan de importeur moeilijk doen na zelf knutselen icm garantie zaken.
 

Tees

Donateur
En ter toevoeging daarop: de dealer (importeur heb je feitelijk niets mee te maken) kán moeilijk doen over garantie, maar mag dat in 95-99% van de gevallen niet doen. Er is jurisprudentie dat een softwarematige aanpassing aantoonbaar effect moet hebben op hetgeen waar je garantie voor claimt. Maar ja, krijg dat maar aan het verstand van de dealer gepeuterd...

En trouwens: de meeste dealers zullen bij een relatief eenvoudig garantiegeval niet op zoek gaan naar software aanpassingen. Het overgrote merendeel van de aanpassingen die je zelf doet met OBDeleven hebben bovendien helemaal geen enkel effect op de mechanica van de auto.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Paul(B) , het klinkt alsof je op zoek bent naar een soort van juridisch bindende verklaring, die ga je niet krijgen. De makers hebben zich ook terdege ingedekt in de kleine lettertjes, zie hier. Dat staat vol met termen als "You must use the hardware and software of Voltas IT in a responsible manner, having critically assessed your knowledge about programming (coding) of a vehicle". "The use of functions of the Application may void the warranty applicable to the vehicle, its separate parts and systems ...". Verder, als je die 37 pagina's in dit topic toch doorleest, er zijn vele tevreden gebruikers van dat systeem. Dat zijn vaak wel mensen met redelijk wat tot veel verstand van hun auto. Maar als je niet weet wat je doet kun je dingen stuk maken, en dat dat is dan echt jouw probleem. De kans daarop lijkt echter wel heel klein, en bij twijfel zijn hier genoeg deskundigen op het forum om je van advies te dienen.
 

brepus13

Forumguru
Met gezond boeren verstand kom je een eind maar gezeur met fabrieksgarantie is een mogelijkheid hoe onwaarschijnlijk het misschien ook is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als je weg blijft van Long coding of Adaptations, dan kan er niet enorm veel mis gaan. In die 2 dingen (waar je ook een Pro licentie voor nodig hebt) moet je wel echt weten wat je doet, anders kan je wel dingen kapot maken, en dan moet je met hangende pootjes naar onze VCDS wizard Antera toe.
 

Antera

Donateur
dag allen,
Mogelijk in dit item reeds behandeld maar het bestaat ondertussen al uit 37 pagina's.
Kan iemand "formeel" bevestigen dat de OBDeleven dongle en de app en zijn mogelijkheden volledig in akkoord zijn met Volkswagen/Skoda/... dus zonder enige nadeel voor de eigenaar van de wagen en ook niet voor de fabrieksgarantie van de wagen.
bedankt voor jullie antwoord

let wel dat deze Dongle nog wel eens dingen doet die niet mogelijk zijn of zelfs bepaalde zaken op zijn kop zet. Heb er al menig gezien die verwachten dat een goedkope dongle alles feilloos kan maar dit is zeker niet waar. Alles ligt alsnog bij de gebruiker en OBD11 is niet thuis als het mis gaat. Ook de backup's zijn niet alltijd volledig. Ik zie er hier regelmatig die het na coderen met OBD11 niet meer terug kunnen krijgen.

Dus let goed op wat je doet

PS wat kan je ook verwachten van een Low Budget dongle :-)
 

Roronoa

Actief lid
Met VCDS kan je ook dingen aanzetten of coderen die niet kunnen en zaken om zeep helpen. Het is dus gewoon verstandig mee omgaan dongle of vcds.
 

EdK

Forumguru
met de obd11 (nagenoeg?) hetzelfde kan als vcds met dito risico.
En wat betreft het risico kan het niet genoeg gezegd worden dat je dondersgoed moet weten waar je mee bezig bent.
Een dealer gaat echt niet proberen jouw fout recht te zetten
Die smijt er voor wat honderden euries aan nieuwe elektronica tegenaan.
Dus als je dan geluk hebt dan kan bv een Antera het nog rechtzetten.....
Maar dan moet de wagen nog wel starten en dat je dus met je wagen nog Breda kunt bereiken... :lezen::pieker: :jaja:

En nu een :koffie: en dan :cheers:
 

Paul(B)

Nieuw lid
Allen bedankt voor jullie reactie, ik ga er minstens niet mee aan de slag tot garantie voorbij is, daarna???
Gaat toch maar om enkele "cosmetische" aanpassingen, ik heb evenveel pret zonder.
Wel leuk een forum met veel geïnteresseerden/kenners, voor mijn andere wagen een stuk moeilijker om aan info te geraken, is ondertussen ook beetje exoot en rariteit geworden :) Chevrolet Cruze diesel 2.0 - 2010 - 228000km.
Octavia is er eigenlijk uitsluitend (bij)gekomen door verschrikkelijke milieunormen en anti-diesel-zones en de onmogelijkheid tegenwoordig om binnen redelijke termijn je zin te bestellen, wachttijd +52 weken
 

Canon-Eye

Forumguru
Gaat toch maar om enkele "cosmetische" aanpassingen
Je kunt ook doen zoals vele anderen (waaronder ik) die niet zelf aan de elektronica willen gaan klooien: contact opnemen met een van de VCDS/VCP goeroes op het forum en die voor een paar tientjes je wensen laten uitvoeren. Dan geniet je daar meteen de voordelen van.
In totaal minder kosten (denk ik) en in elk geval geen kans dat er iets fundamenteel misgaat, met alle risico's daarvan.
 

brepus13

Forumguru
@Antera lees eerst je eigen reactie nog even terug.

Ten eerste schrijf je dat vcds anders is en ten tweede schrijf je dat vcds betrouwbaarder is dan obd11 met zijn 1 click apps.

geen idee waarom vcds anders is?
ja je kan via de apps dingen coderen maaaaar je kan ook via longcoding op exact dezelfde manier coderen als in vcds. Geen idee waarom jij tot de conclusie komt dat obd11 minder betrouwbaar is.

Ik weet dat er een een grote vcds fan base is en ik zeg ook zeker niet dat obd11 beter is oid. Maar voor beperkt codeer werk, via kant en klare apps of via long coding, kan het een prima alternatief zijn tov de veel duurdere vcds software.

Amen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan