Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Brains75

Actief lid
Oh shit. Ik was aardig beschonken zie ik. Ik maak mn verhaal ff af.
Maar.... beide O3 kraken uiteindelijk ergens in de ophanging na een tijdje. Omdat het na het verhelpen toch weer terug komt, heb ik t maar geaccepteerd. Ik stoor me er dus niet meer aan
 

HarrieSkoda

Forumguru
En wát gaat er dan precies kraken?

Is wel handig om te weten voor degene die op korte termijn de ophanging los hebben liggen voor een verlaging!
 

JvE67

Lid
Antera, wellicht kun jij hierop het best jouw vakkennis loslaten...?

Ik kan je in ieder geval meegeven dat mijn (niet-verlaagde) O3 uit 2013 kraakte en mijn net splinternieuwe (wel-verlaagde) O3 uit 2017 nu na 6000 km. ook alweer begint!

M.i. heeft het niets te maken met het wél of niet verlagen van de auto.
 

Brains75

Actief lid
M'n huidige verlaagde O3 heeft beduidend minder last van het kraken van naar mijn mening "droge veerrubbers", dan mn vorige niet verlaagde O3. Dus wrijvingsgeluiden vanaf het deel waar de schokbreker unit en de carroserie elkaar tegenkomen.
 

Tuur71

Senior Member
Omdat ik het eigenlijk allen bij diagonaal in veren merk zou het ook iets met de stabilisator stang kunnen zijn misschien?
 

JvE67

Lid
Kan inderdaad zo zijn maar waarom krijgen dealers dit dan nagenoeg niet goed opgelost? Wat in 1 van mijn vorige posts staat is bij hem goed opgelost (tot nu toe) maar is mijn collega wél zo'n beetje de eerste waarvan ik hoor dat het kraken is opgelost. Bij mijn vorige O3 hebben 3 dealers het probleem in ieder geval niet kunnen verhelpen....
 

Brains75

Actief lid
Ik hoor trouwens ook de veren geluid maken als ik uit de auto stap of ik als ik de carrosserie een beetje schommel door aan de dakdragers te duwen/trekken. Nogmaals het stoort me niet, want anders had ik wel voor bv Audi gekozen ipv Skoda.
 

JvE67

Lid
Ik vind persoonlijk dat dit ook met een Skoda niet voor mag komen of tenminste goed moet worden opgelost. Met alle respect hoor, maar ik koop toch geen auto zonder garantie 'ergens'? Ik verwacht dat dit voor zo'n €30.000,- geregeld wordt. Ik kreeg bij mijn vorige O3 na 4 garagebezoeken te horen 'ermee te moeten leven'. Het is dat ik besloot een nieuwe te kopen maar ik vind dat anrwoord toch écht te mager van Skoda! Bovendien vraag ik mij af hoe het kan dat mijn 2013 O3 hier last van had en het nu nog steeds voorkomt.
 

Sharky

Actief lid
Bij mijn vorige auto, een Opel Zafira, kwam dit kraakgeluid ook steeds voor wanneer ik over een verkeersdrempel reed.
Dit was een bekende Zafira kwaal.
Opel heeft speciaal (wit) vet daarvoor in gebruik en sinds de draagarm-rubbers daarmee werden ingevet, is het gekraak weggebleven.

Je kon er heel lastig bijkomen, maar het is zeker te wijten aan droge rubbers!
Let maar eens op als het regent, dan heb je er stukken minder last van.
 

Antera

Donateur
Antera, wellicht kun jij hierop het best jouw vakkennis loslaten...?

Ik kan je in ieder geval meegeven dat mijn (niet-verlaagde) O3 uit 2013 kraakte en mijn net splinternieuwe (wel-verlaagde) O3 uit 2017 nu na 6000 km. ook alweer begint!

M.i. heeft het niets te maken met het wél of niet verlagen van de auto.


Dit fenomeen heb ik al lange proberen op te lossen. dit is me nooit helemaal gelukt omdat ik elke keer dacht het gevonden te hebben. Ik heb het dan over het kraken bij het sturen en niet bij het inveren. Bij het sturen komt het wel eens voor dat de toplagers er na een tijdje het voor gezien houden. Er zit een ijzeren ring aan de onderzijde van eht toplager waar de veer op rust. Het lijkt dat dit plaatje te dun is waardoor de krachten van de veer soms deukjes in deze schotel maken. Hierdoor kan het zijn dat de auto kraakt bij het sturen. Dat is het enigste waar ik wat ervaring mee op gedaan heb.

Het komt bij en klein procent voor alleen de reden waarom de een wel en de ander niet is me helaas nooit duidelijk geworden. :(
 
Ik durf ook nog niet goed. Eerst es met eentje meerijden. Ten eerste ik durf al es voorbijsteken net op de drempel dus goed rap en ten tweede te hard daar gaat mijn vrouw over zagen

De mijne net laten verlagen met eibach sportline veren, en vrouwke heft er niets van gevoeld.
De garage had me ook al verteld dat dat goed ging meevallen, en ze hadden gelijk.
Daarbij, tvrouwke moet maar ni janken
 

JvE67

Lid
Wellicht een andere topic hierover starten? Het kraken van de vering vindt ik wel belangrijk genoeg om te kunnen (blijven) volgen. Dit is best een hinderlijk en serieus probleem dus waarom niet? Ik vind alleen dat dit hier niet thuis hoort
 

ChrisOct3

Nieuw lid
Ik heb een vraag omtrent het verlagen van de Octavia 3 combi. Ik heb sinds kort een Octavia 3 combi 1.2 tsi met 18" velgen. De auto heeft net 48.000 km gereden, maar vind 'm zoals zovelen behoorlijk hoog op de poten staan. Nu heb ik een nieuwe set Eibach veren op het oog geschikt voor een starre achteras. Nu zie ik op de site van Eibach 2 verschillende types, voor een achter aslast van 1050 en van 1150 KG.
Via het rdw zie ik dat bij mijn Octavia de maximale aslast 960 KG is.

Oftewel, help wat moet ik hebben?

Hebben jullie nog tips waar ik ze voordelig kan laten monteren?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 

Antera

Donateur
Omtrent de juiste set te vinden is het volgende van belang:

achteras versie : torsie of onafhankelijk
Vooraslast: te vinden bij het 1. tje op het type plaatje of op de RDW site bij technisch en dan assen als je je kenteken hebt ingevoerd :-)
 
Bovenaan Onderaan