Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

innocenti

Forumguru
Wordt met verlaging ook de windgevoeligheid minder?
Ik vind de wind en spoorgevoeligheid tegenvallen, ondanks de Eibach verlaging. Auto is na 1500km opnieuw uitgelijnd door de dealer. Ik hoop dat het met de bredere zomerwielen beter wordt, maar op de snelweg moet je constant corrigeren wat niet ontspannen rijdt.

Ik heb geen rijervaring zonder verlaging. Auto is vanuit de dealer geleverd met Eibach. Dus kan je niet zeggen of het beter wordt met Eibach veren.

Ik rij nu op 205/50/17 winterbanden en straks op 225/40/18 zomerbanden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het veergedrag met 3 passagiers op de snelweg over lange "heuveltjes" vind ik wat onrustig, met name bij hogere snelheid. (Eibach & 19") Ik vind de auto dan wat gaan deinen, misschien is dat zonder Eibach nog erger? Tot 120 - 130 valt het nog mee maar daarboven wordt het wat deinerig dus. Uiteraard in Duitsland ervaren. :)

Bochten blijven wel heel strak te nemen, de zijdelingse stabiliteit neemt niet af. Toch zou ik achteraf een schroefset hebben gekozen. Ik vermoed dat de OEM dempers een beetje bagger zijn.
 

Antera

Donateur
Wordt met verlaging ook de windgevoeligheid minder?

Omdat hij wat stabieler word heb je met de wind iets minder last. De auto blijft nu eenmaal vlakker.

Omtrent de achterzijde wat zweverig heb ik nwel eens gehoord maar dat is dan beter te merken met de torsie as. De onafhankelijke heeft hier beduidend minder last van.

Eibach van zichzelf is lekker strak. De reden dat het met KW niet voorgekomen is is idd omdat daarbij de dempers mee vervangen zijn. Dat zal ook zo zijn als je een B12 pro kit neemt dit zal ook zeker de auto een nog betere wegligging geven ook op hogere snelheden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Omtrent de achterzijde wat zweverig heb ik nwel eens gehoord maar dat is dan beter te merken met de torsie as. De onafhankelijke heeft hier beduidend minder last van.
Ik heb een multilink achteras, maar zweverig zou ik het ook niet willen noemen, de auto wordt ook niet minder controleerbaar, maar het is net of de dempers niet afstoppen na de eerste keer uitschuiven, maar dat ze pas tot rust komen na 2 of 3 keer uitschuiven (ik noem het maar zo) De omstandigheden zijn dan wel met 4 volwassenen bij rond de 160 km/h. Normaal gesproken, zeker als ik alleen zit, dan ligt hij als een blok op de weg. Het gaat dus om belasting door gewicht. Hele korte relatief hoge bobbels dwars op de weg voel je ook wel wat stoten, maar dan vooral bij lagere snelheden. Gemiddeld genomen krijg je heel veel informatie van de weg en voel je precies waar de grip eindigt, zowel in bochten als bij versnellen zonder ASR.
 

Rickm

Senior Member
Het probleem dat @B.Stuurder omschrijft, het niet direct 'afstoppen' van de beweging, herken ik wel. Ik heb dit alleen ook bij lagere snelheden, bij flinke drempels bijvoorbeeld.

B12 Pro-Kit zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is nog wel vrij prijzig vind ik zelf en het is nog even de vraag of de leasemaatschappij daarmee akkoord gaat.
Om wat vergelijkingsmateriaal te hebben, is er toevallig iemand in de buurt van Zwolle die een Octavia met Eibachs heeft en waar ik eens een stukje mee kan meerijden?
 
  • Leuk
Waarderingen: WHas

B.Stuurder

Forumguru
Met Eibach heb je dat niet bij lage snelheden @Rickm en bij hogere snelheden ook alleen bij behoorlijke belasting qua gewicht en een illegaal hoge snelheid. Helemaal strak maken zal inderdaad een schroefkit vergen, maar of een LM dat toelaat? Eibach gaan onder "hulpveren" op de offerte, een schroefkit wordt lastiger.
 

Rickm

Senior Member
Maar als ik de reacties hier zo lees, ervaren de meeste mensen met Eibach progressieve verlagingsveren geen problemen met 'nadeinen'. Ik vind het bij mijn auto duidelijk merkbaar, eigenlijk alle andere auto's waar ik wel eens in rij liggen sneller stabiel na bijvoorbeeld een drempel. Meer mensen met die ervaring?

Bij de laatste beurt, in het servicecentrum van de leasemij, heb ik dat al eens aangekaart. Volgens hen waren de dempers in orde (zonder direct te beschuldigen, zij hebben er natuurlijk geen belang bij om de dempers te vervangen).

Daarom zou ik graag eens met iemand meerijden om te kunnen vergelijken :)
 

EdK

Forumguru
Ach Antwerpen is nog verder....
En zwolle / rotterdam in t weekend zonder file kun je toch makkelijk in anderhalf uur halen
 

Rickm

Senior Member
Haha dan toch maar naar Rotterdam? ;)

Jij hebt alleen een multilink achteras, ik heb een torsieas. Weet niet hoeveel verschil dat maakt, maar zou voor de vergelijking toch liever in een auto met hetzelfde onderstel willen rijden.
 
Bovenaan Onderaan