Distributieketting problemen 1.2 / 1.4 TSI topic

EdK

Forumguru
Nog niet terug geroepen voor Ketting wel voor Logo achter
En ook geen problemen momenteel die voor mij alarmerend zijn om naar de dealer te gaan.

Eind van jaar loopt hij wel uit garantie en daarvoor een inspectie / onderhoudsbeurt gepland met een lijstje waar ze naar mogen kijken.
 
Octavia 1.4 TSI: Staat nu voor de 2e keer in een half jaar bij de garage met distributie problemen, eerst was de riem een paar tandjes opgeschoven, kop revisie, nu zijn zowel de spanrol en de riem niet meer in orde.
en de importeur heeft alle onderdelen met betrekking tot de distributie on hold gezet. Gelukkig probleem leasmij! Rij nu al ruim 2 weken in een peugeot 508 diesel automaat. Dat gedownsize ook......
 

ppaddo

Lid
Nieuwe Tactiek?
Ook ik heb een Fabia 1.2 TSI met een reutel bij de koude start. Ik ben daar twee weken geleden mee naar de dealer gegaan, en daar werd het geluid geconstateerd.
Mijn Octavia 1.2 TSI heeft ook -incidenteel- zo'n reuteltje. Een beetje metalig raspend geluid, alsof de startmotor een beetje klemt/vast zit. Voor dit euvel is de distributieketting (als het goed is) vervangen, maar dat heeft geen oplossing gebracht. De wagen doet het nog steeds af en toe. Ik zal het melden bij de volgende beurt, maar tot die tijd is het echt het probleem van de Leasemij :)
 

deusjevo

Forumguru
Bij mijn Octavia is de distributieketting ook vervangen nav geratel.
Nu begint het ratelen zo af en toe toch weer z'n kop op te steken...
 
Bij mijn Octavia is de distributieketting ook vervangen nav geratel.
Nu begint het ratelen zo af en toe toch weer z'n kop op te steken...

hier hetzelfde liedje....
ratel is weer aanwezig, en ik begin te twijfelen aan de de waarheid, wat betreft het vervangen van de ketting en alle onderdelen daarbij.
 
Nog niet terug geroepen voor Ketting wel voor Logo achter
En ook geen problemen momenteel die voor mij alarmerend zijn om naar de dealer te gaan.

Eind van jaar loopt hij wel uit garantie en daarvoor een inspectie / onderhoudsbeurt gepland met een lijstje waar ze naar mogen kijken.

worden ze terug geroepen voor het logo?
ik heb hier ook zo'n smerig achterlogo, die ik ben vergeten te melden bij de ketting wissel.
hij zit er nog steeds op.:crazy:
 

EdK

Forumguru
worden ze terug geroepen voor het logo?

Tsja 2 weken terug een mail van mijne dealer dat ik contact moest opnemen ivm een update.
Dus maar ff langsgereden en kreeg daar te horen dat mijn achterlogo vervangen moest worden.

Meteen gemeld dat mijn gordel rafelde vanaf maand 6 ongeveer
dus die hebben ze met vervangen logo ook maar uitgewisseld voor een nieuwe gordel
 
Afgelopen week bij de dealer geweest en ze hebben niks gedaan.
Ze kunnen het niet reproduceren (ik ook niet trouwens) heb ze wel het filmpje laten zien en volgens hun leek het inderdaad op een probleem met de ketting of kettingspanner.
Als het weer voorkomt moet ik maar terug komen.

Lijkt toch behoorlijk veel op het ketting geluid.
en anders... een gezond geluid is het niet, lijkt mij.
dat ze je met zo'n herrie in het filmpje wegsturen...:shocked:
 

Toerder

Nieuw lid
Ik denk dat er weinig motoren uit die bouwperiode zijn, die de bewuste ketting niet hebben (begin 2010 tot minimaal begin 2011, mogelijk later).
Jammer dat PON het hoofd in het zand steekt, kan niet anders dan dat als indruk overhouden.

Ik hoor intussen van de dealer dat de tsi's links blijven liggen en kan dat persoonlijk ook bevestigen.
Mijn vader had ik bijna verleid tot een Octavia en die heeft toch voor meer verbruik, maar kleinere kans op defecten en ellende gekozen, Toyota.

Of mijn vader nu gelijk heeft of niet met die keuze, ik snap zijn gedachte en keuze wel...

Hopen dat PON er dus nog meer energie in steekt...

Voor wie nog twijfelt, blijf melden bij de dealer en laat op papier zetten dat ze anders borg staan bij twijfel.
Een motor kost rond de 5000,- (als het goed misgaat heb je een nieuwe motor nodig), zo mogelijk nog zelfs meer... 5000 redenen om de druk dus hoog te houden...
 
Ik heb een Roomster Tour 1,2 TSI afgeleverd Januari 2011 maar waarschijnlijk productie een half jaartje eerder: onlangs de grote 30.000 beurt laten uitvoeren bij de dealer waarbij ik heb aangegeven dat het blok ook na langere stilstand ratelende geluiden produceert . De monteur heeft alles goed nagekeken en kwam tot de conclusie dat alles gewoon in orde is , ben enigszins gerustgesteld maar aan de andere kant....De eigenaar van auto Rijk Goes garandeerde mij dat eventuele distributiekettingproblemen na de garantieperiode gewoon gedekt zijn wat mij ook weer wel extra vertrouwen geeft .
De tijd zal het leren , ik ben tot nu toe heel tevreden met mijn Roomster en als de betrouwbaarheid zo blijft is de kans groot dat er over enkele jaren weer een Skoda komt - aan de andere kant als die ketting er toch aan gaat en dit niet netjes wordt opgelost was dit mijn eerste en meteen ook laatste Skoda .
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een Roomster Tour 1,2 TSI afgeleverd Januari 2011 maar waarschijnlijk productie een half jaartje eerder:
De productiedatum van je auto kun je op deze site (na ingave van je chassisnummer) eenvoudig checken:
https://vin.su/index_nn_en.php
En als je ze een paar euro betaalt, krijg je een volledige lijst met de in je auto aanwezige accessoires en modules. Bij mij werkte dit fantastisch en ik kon nog voor de betaling van mijn auto precies checken of alle opties zoals besteld aanwezig waren.
 
Grappig topic. Ging er naar zoeken nadat mijn auto vanmorgen erg veel kuren vertoonde. Het "ratelende" geluid zat er al tijden in maar vanmorgen lampjes op het dashboard branden en gevoelsmatig een turbo die niet meer werkte.

Bleek dat de timing niet meer klopte en ze zijn nu de ketting aan het vervangen. Aangezien ik er vroeg bij was (denk km of 4 tussen melding en aankomst dealer) lijkt er geen vervolgschade maar dat is later pas zichtbaar.. (octivia model 2010, 1.2tsi)

Edit: zojuist gebeld. Erg veel vervolgschade... motor wordt vervangen.
 
Bij mij is het ratelende geluid dus nog steeds aanwezig, wel wat minder maar niet geheel weg.
verder heb ik het geheel nog eens bekeken, en zag tot mijn verbazing, dat de krukas moer best gehavend achter is gebleven.
ook het distributiekapje hebben ze niet ongeschonden gelaten.
zie foto's.
helaas komt de resolutie niet tot zijn recht, en is het niet helemaal zoals in werkelijkheid te zien.
er zijn echt stukjes uit de vertanding van de bout.
waarschijnlijk hebben ze met een schroevendraaier, het kapje proberen los te wrikken.
de dealer is ermee geconfronteerd, en vernieuwen alleen het kapje.
De bout? Dat is normaal:smiley29: werd er gezegd.
een collega van mij, met dezelfde reparatie(yeti)heeft hier geen enkele sporen aan over gehouden.
ook is bij hem het ratel geluid gewoon weg.
ik vind dat er gewoon niet naar behoren is gewerkt.
wie zou er willen kijken,en met name naar de krukas bout, of deze ook zo vermangelt uit ziet.
na vervanging natuurlijk....

PS

kunnen we ook in hogere fotoresolutie uploaden?
dan is het beter zichtbaar.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 172
  • image.jpg
    image.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 176
Je schrijft "ratelende" geluid zat er al tijden in" heb je daar dan al eerder naar laten kijken ?

Yup, bij de 60K beurt (in juli) en onlangs bij het vervangen van de verlichting. Overigens is het niet naar laten kijken maar aangegeven. Oftewel, ik ben er niet speciaal voor heengeweest.

Inmiddels ook bevestiging dat alles onder garantie valt. Als oorzaak is aangegeven dat de distributie versprongen is en daardoor schade aan de motor is ontstaan.
 
Bovenaan Onderaan