Distributieketting problemen 1.2 / 1.4 TSI topic

heavy

Actief lid
Vorige week de Octaaf voor een de 30K weg gebracht, bij het afgeven van de sleutels aan gegeven dat de motor lekker rateld bij de koude start.
Meneer, we kijken hier ook naar...

Ga ik donderdag de auto weer ophalen, meneer we moeten een afspraak maken voor het vervangen van de distributieketting.
Ik zeg zo'n vermoeden had ik al, vraagt de dame wanneer het uitkomt om de auto 2 dagen te missen.
Ik zeg komende week liefst maandag en dinsdag, maar voor einde week ivm tripje naar Oostenrijk.

Het tripje Oostenrijk was volgens de chef werkplaats geen optie, en de werkplaats agenda zat vol :(
Na overleg met chefwerkplaats en receptie besloten de auto 4 dagen in we garage te laten voor het vervangen van de ketting.


Kortom wel balen v/d ketting zo kort voor de trip, wel goede service van de dealer om de werkzaamheden alsnog planbaar te maken.
 

Toerder

Nieuw lid
Intussen op schrift bevestiging gevraagd van PON via de dealer, dat ze garanderen dat er geen problemen zijn met onze geproduceerde serie (7-2010, op de motor staat 4-2010) en bij mogelijke problemen dit voor langere tijd kosteloos garanderen.
Dat loopt nu al een aantal weken, het is dus stil aan de kant van PON

Daarnaast liet mijn vrouw bijgaand filmpje vorige week horen aan de verkoper, die toen ook bezorgd werd, helaas faalde het filmpje bij de monteur, dus wordt nog vervolgd.

Hier iemand die dit kan beoordelen?

2012 07 18 09 23 50 - YouTube

Is dit een normale start van een TSI of is dit een rammelende distributieketting?
 

Witte Yeti

Actief lid
In principe kan je dealer aan de hand van de gegevens van je auto zo opzoeken of er een minder goede distributieketting in zit. Zij kunnen ook beoordelen aan de hand van het geluid bij koude start of de distributieketting rammelt. De motor moet dus helemaal afgekoeld zijn.
Aan de hand van het filmpje kan ik dat zelf niet beoordelen, maar luister zelf eens of je het verschil hoort bij koude start en als de motor warm is.
Bij mijn Yeti 1.2 TSI van jun. 2010 is de distributieketting vervangen. De dealer hoorde het geluid eerder dan dat ik het hoorde.
 

Vlaar032

Senior Member
Intussen op schrift bevestiging gevraagd van PON via de dealer, dat ze garanderen dat er geen problemen zijn met onze geproduceerde serie (7-2010, op de motor staat 4-2010) en bij mogelijke problemen dit voor langere tijd kosteloos garanderen.
Dat loopt nu al een aantal weken, het is dus stil aan de kant van PON

Daarnaast liet mijn vrouw bijgaand filmpje vorige week horen aan de verkoper, die toen ook bezorgd werd, helaas faalde het filmpje bij de monteur, dus wordt nog vervolgd.

Hier iemand die dit kan beoordelen?

2012 07 18 09 23 50 - YouTube

Is dit een normale start van een TSI of is dit een rammelende distributieketting?


Dat is de ketting...Snel laten vervangen....
 
Ik heb een Roomster TSI Tour die ook ergens rond midden 2010 gebouwd moet zijn , inmiddels bijna 28.000 km gereden waarbij SOMS bij de koude start een raar rammelend geluid te horen is..nu alweer een tijdje niet .
Verder op een enorm krakende bestuurdersstoel tot nu toe geen problemen gehad .
Ik heb al meerdere keren bij mijn dealer gevraagd of mijn auto ook voor een nieuwe ketting in aanmerking komt , antwoord blijft steeds vaag...ze kijken er bij de komende 30.000 beurt wel naar.....ben benieuwd wat er dan uit komt ??
 
Ik wacht nu al acht weken op de ketting die nog steeds in backorder staat, volgens mijn Dealer wordt er alleen geleverd aan mensen die met hun auto stil staan door problemen met de distributieketting ! Gelukkig is de rammel bij mij minimaal en kan ik nog wel even wachten.
 

Vlaar032

Senior Member
Het lijkt me wel verstandig, als je de rammel laat horen en de vaststelling er is dat het de ketting is, dat je de dealer op schrift laat stellen dat de eventuele extra schade ontstaan door "stil staan door problemen met de distributieketting" zoals kapotte kleppen/cylinderkoppen/nokkenassen, maar ook de pechhulp en dergelijke dan ook wel door hun wordt vergoed.

En hou de olie goed op peil. Dan pikt-ie wat extra mee geloof ik. Bij de Nissan die ik vroeger had was dat altijd het advies.
 

Toerder

Nieuw lid
Dank allen voor de reacties, dit helpt enorm!

Inmiddels antwoord van de dealer en PON, zij zijn inmiddels ook overtuigd, hij staat voor over een maand op de planning (weet nog niet of ze al aan een ketting kunnen komen, laat ik navragen).
Intussen rijden we heel voorzichtig door, lage toeren lijkt mij het meest van belang...

Moraal van mijn verhaal:

- onze auto is van juli 2010, motor lijkt van April 2010, kijkend naar de sticker op de motor
- motor stond niet op de lijst van PON, heeft dus wel een slechte ketting
- onze auto heeft nog geen 15.000 km gelopen, het kan dus heel snel zichtbaar worden
- PON lijkt hierdoor verrast te worden (ik zeg het voorzichtig) door incomplete info uit Duitsland
- PON heeft in ieder geval geen volledige info welke auto's wel en niet een slechte ketting hebben
- bij twijfel, filmen van de koude start en op Youtube zetten, hiermee krijg je meningen van anderen én kan PON en dealer makkelijker meeluisteren

Ik hoop dat hiermee anderen ook hun voordeel kunnen doen!
 

Toerder

Nieuw lid
@White Roomster, zie mijn laatste post.
Dealer en PON komen meestal later in actie.
Maak een opname van een koude start en zet deze online, dan kunnen we meeluisteren en kaart het bij de dealer aan!
 
hehe,

23 augustus eindelijk een nieuwe afspraak voor de beroemde ketting....
hopelijk wordt deze niet weer afgeblazen:smiley29:
ben alweer aan het wachten sinds half april !!!!!
Backorder??? Eindelijk maar weer eens gebeld met de dealer, eh ja, u kent het leveringprobleem verhaal wel.
hoe kan dat nou? een kennis heeft maar 8 weken gewacht, en is inmiddels al geholpen.
en... ja, plots was ie binnen.
we wilden u net bellen meneer.
ja hoor..........wat een poppenkast!

maar heeft inmiddels iemand problemen ondervonden van de reparatie?
 
Probleem is dat het geluid SOMS aanwezig is maar vaak dus ook niet....
Ik hoop (én verwacht ) dan ook dat het bij de 30.000 beurt netjes wordt opgelost .
 

Toerder

Nieuw lid
@White Roomster, probeer een rammelende koude start op video te zetten (paar dagen achter elkaar een koude start doen met camera), dan heb je een sterke case!

Netjes oplossen gebeurt alleen wanneer het overduidelijk is dat er wat aan de hand is, anders niet!
In jou geval vrees ik dat ze niets zullen doen, tot je met bewijs komt.
 
Ik heb niet de beschikking over een video camera...als de auto dagelijks gebruikt wordt heb ik de ratel maar af en toe , als de auto enkele dagen niet gebruikt is duidelijk wel - lijkt dan wel een achtbaan die omhoog getrokken wordt gedurende de eerste 10 seconden . Verder loopt het blokje ook al bijna 29.000 km als een zonnetje .

Moet niet gekker worden als dit niet netjes wordt opgelost , heb veel geld betaald voor een goed produkt en ook een goede dealer ....ben lid van de consumentenbond & radar - kan ik altijd nog inschakelen maar ga er vooralsnog vanuit dat het gewoon netjes wordt opgelost ! Mocht dat niet zo zijn is dit mijn eerste en ook meteen laatste Skoda .
 
Bij mij word de distributie ketting dinsdag vervangen.
Ik had alleen overmatig geratel als er 2 a 3 dagen niet was gestart.
Had er zelf al een filmpje van gemaakt en aan de dealer laten zien, maar op een filmpje blijft het toch wat moeilijk om te horen.
Fabia is toen een weekendje bij de dealer blijven slapen en op maandagmorgen gestart, met inderdaad de conclusie dat de ketting, geleiders en de spanner vervangen moeten gaan worden.
Mijn auto viel niet in de zo genaamde slechte serie waarbij de ketting zoiezo vervangen word, maar word nu bij 34000 km en een half jaar voor het verlopen van de garantie vervangen.
Ik denk dat het verstandig is om als je motor enkele dagen niet gedraaid heeft goed op te letten bij het starten op ratelende geluiden die na een paar seconden ophouden.
Dit zijn de eerste tekenen van een opgerekte ketting, nog niets ernstigs maar wel een teken dat de ketting aan vervanging toe is.
Als het einde van je garantie er aan zit te komen een testje wat je zeker uit moet voeren om een hoop kosten te besparen.
Het werk is 4,5 uur + materialen dus ik denk dat je gauw 600 euro armer bent.
Ik ben benieuwd of de motor na vervanging merkbaar stiller word/rustiger gaat lopen?
 
Distributieketting vandaag laten vervangen en de motor loopt inderdaad mooi en rustig.
Vervanginging is gelijk uitgevoerd met grote beurt en modificatie 24W6 dus of het stiller draaien alleen komt door de ketting is niet zeker.
Ben er in ieder geval heel tevreden mee en nu maar hopen dat deze ketting wel een autoleven lang mee zal gaan, ik hou hem in ieder geval scherp in de gaten
 

CGO

Lid
Dag,

Afgelopen week is ook bij onze Octavia de ketting vervangen tevens ook een bobine omdat de aansluiting was geoxideerd..

groeten

Chris,
 

Roak

Lid
Vorige week is bij mijn 1.2 de ketting ook vervangen, geheel onder garantie, ondanks dat mijn auto al uit zijn fabrieksgarantie is (mei 2010).

Het geratel bij starten is nu weg, en de motor loopt mooi rustig.

Nog met dank aan S-point.

Off-topic: Prima Dealer, wordt er altijd correct geholpen, aardig en kundig personeel, bellen altijd met kostenraming etc.
dat heb ik wel eens HEEEL anders meegemaakt, zie mijn woonplaats.

Rob
gr,

Rob
 
Bovenaan Onderaan